BT018 Modern spektral analiz yöntemleri

6 AKTS - 3-3 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 4 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod BT018
Ad Modern spektral analiz yöntemleri
Yarıyıl . Yarıyıl
Süre (T+U) 3-3 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 4 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Doktora Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. Hacı Ali DÖNDAŞ


Dersin Amacı

Bu ders kapsamında modern spektral analiz yöntem ve tekniklerinin teorileri, kullanım alanları ile bu tekniklerde kullanılan cihazların özelliklerinin öğretilmesi ve organik, biyoorganik, ilaç analizleri ile biyoaktif bileşiklerin yapılarının aydınlatılmasında kullanılması amaçlanmaktadır.

Dersin İçeriği

ınfrared (IR) ve Raman spektroskopisi, Ultraviyole-görünür bölge (UV-Vis) spektroskopisi, Nükleer Manyetik Rezonans (NMR) spektroskopisi ve 2D- COSY, DEPT, APT, HETCOR, HMQC ve NOE teknikleri, spektrumlarının yorumlanması ve yapı aydınlatmada kullanımları,. X-ışınları spektroskopisi(XRD, XRF), Kütle spektrometresi (MS), Kapiler elektroforez, Kombine Spektral Analiz Yöntemleri; Gaz Kromatografisi-Kütle Spektrometresi (GC-MS) ve Gaz Kromatografisi-Tandem Kütle Spektrometresi (GC-MS/MS), Sıvı Kromatografisi-Kütle Spektrometresi (LC-MS) ve Sıvı Kromatografisi-Kütle /Kütle Spektrometresi (LCMS/MS), İndüktif Olarak Eşleştirilmiş Plazma -Kütle Spektrometresi (ICP-MS, Kapiler Elektroforez -Kütle Spektrometresi (CE-MS), Diğer Kombine Spektral Analiz Sistemleri, Kombine Spektral Analiz Yöntemlerinin ilaç, biyorganik, biomaterial ve biyoaktif bileşiklerin analizlerinde kullanılması.

Dersin Ön Koşulu

Ders Ön Koşulu Bulunmamaktadır.

Kaynaklar

Ders Notu

Notlar

Fayer M.D. “Ultrafast Infrared and Raman Spectroscopy”. Marcel Dekker Incorporated 2001 2. Kazuo Nakamoto, Infrared and Raman spectra of inorganic and coordination compounds / 1986 3. Symmetry and spectroscopy:an introduction to vibrational and electronic spectroscopy / Daniel C. Harris ; Michael D. Bertolucci 1989 4. Williams H. D., Fleming I. “Spectroscopic methods in organic chemistry”. Fourth Edt. Revised, McGrawHill Book Company, England, 1989. 5. Balcı M. “Nükleer manyetik rezonans Spektroskopisi”. ODTÜ Geliştirme Vakfı Yayıncılık ve İletişim A.Ş. Birinci Baskı, Ankara, 2000. 6. Horst Friebolin Transl. by Jack Becconsall Basic one-and-two-dimensional NMR spectroscopy, 1993. 7. De Hoffmann E., Stoobant V. “Mass Spectroscopy”. Newyork, John wiley& Sons, Second Ed. 2001. 8. Rene E. Van Grieken, Andrzej A. Markowicz, Handbook of X-ray spectrometry: methods and techniques, 1993. 9. Electrophoresis: theory, techniques and biochemical and clinical applications / Anthony T. Andrews 1986 10. Manz, Pamme, N., Lossfidis, Bioanalytical Chemistry, Imperial colege Press, 2003.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Nükleer Manyetik Rezonans (NMR) spektroskopisini bilir ve uygular.
ÖÇ02 Modern spektral analiz yöntem ve tekniklerini bilir ve uygular
ÖÇ03 2D- COSY, DEPT, APT, HETCOR, HMQC ve NOE gibi NMR tekniklerini bilir ve kullanır
ÖÇ04 Biyoorganik, ilaç analizleri ile biyoaktif bileşiklerin yapılarının aydınlatılmasında modern spektral analiz yöntemlerini uygular


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Yüksek lisans yeterliliklerine dayalı olarak alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve/veya araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir ve alanına yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşır. 5
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar; yeni ve karmaşık fikirleri analiz, sentez ve değerlendirmede uzmanlık gerektiren bilgileri kullanarak özgün sonuçlara ulaşır. 3
PÖÇ03 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Alanındaki yeni bilgileri sistematik bir yaklaşımla değerlendirir, kullanır ve aktarır.
PÖÇ04 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Yeni ve karmaşık düşüncelerin eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapar.
PÖÇ05 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Özgün ve disiplinler arası sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar.
PÖÇ06 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Alanı ile ilgili en az bir bilimsel makaleyi ulusal ve/veya uluslar arası hakemli dergilerde yayınlayarak ve/veya özgün bir yapıt üreterek ya da yorumlayarak alanındaki bilginin sınırlarını genişletir.
PÖÇ07 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak alanı ile ilgili yeni düşünce ve yöntemler geliştirir.
PÖÇ08 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Uzman kişiler ile alanındaki konuların tartışılmasında özgün görüşlerini savunur ve alanındaki yetkinliğini gösteren etkili bir iletişim kurar. 4
PÖÇ09 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Ulusal ve uluslararası bilimsel araştırma gruplarında bilimsel araştırma yapar.
PÖÇ10 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Alanı ile ilgili karşılaşılan sorunların çözümünde stratejik karar verme süreçlerini kullanarak işlevsel etkileşim kurar.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Infrared (IR) ve Raman spektroskopisi Kitap ve bilimsel veri tabanları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
2 Ultraviyole-görünür bölge (UV-Vis) spektroskopisi Kitap ve bilimsel veri tabanları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
3 Nükleer Manyetik Rezonans (NMR) spektroskopisi Kitap ve bilimsel veri tabanları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
4 2D- COSY, DEPT, APT, HETCOR Kitap ve bilimsel veri tabanları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5 HMQC ve NOE teknikleri Kitap ve bilimsel veri tabanları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
6 Spektrumlarının yorumlanması ve yapı aydınlatmada kullanımları Kitap ve bilimsel veri tabanları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
7 X-ışınları spektroskopisi(XRD, XRF) Kitap ve bilimsel veri tabanları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
8 Ara Sınavlar Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Kapiler elektroforez Kitap ve bilimsel veri tabanları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
10 Kütle spektrometresi (MS) Kitap ve bilimsel veri tabanları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
11 Kombine Spektral Analiz Yöntemleri Kitap ve bilimsel veri tabanları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
12 Gaz Kromatografisi-Kütle Spektrometresi (GC-MS), Gaz Kromatografisi-Tandem Kütle Spektrometresi (GC-MS/MS) Kitap ve bilimsel veri tabanları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
13 Sıvı Kromatografisi-Kütle Spektrometresi (LC-MS) ve Sıvı Kromatografisi-Kütle /Kütle Spektrometresi (LC-MS/MS) Kitap ve bilimsel veri tabanları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
14 İndüktif Olarak Eşleştirilmiş Plazma - Kütle Spektrometresi (ICP-MS) Kitap ve bilimsel veri tabanları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
15 Kapiler Elektroforez -Kütle Spektrometresi (CE-MS) ve Diğer Kombine Spektral Analiz Sistemleri Kitap ve bilimsel veri tabanları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 15 15
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 30 30
Toplam İş Yükü (Saat) 157
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,28
AKTS 6 AKTS