TRKS103 Türkolojiye Giriş

4 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- 1. Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod TRKS103
Ad Türkolojiye Giriş
Yarıyıl 1. Yarıyıl
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 4 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi BİLAL ERDEM DAĞISTANLIOĞLU


Dersin Amacı

Yeni araştırmacıların Türkolojiyle tanıştırılması, öğrencilerde eleştirel düşünce yeteneği sağlanması, şimdiye kadar yapılan çalışmaların çatısı altında öğrencileri yeni fikirler üretmek için motive edilmesi

Dersin İçeriği

Dil ve tarih ilişkisi, dil-tarih çalışmalarının konuları ve kapsamı, dilin iç-dış tarihi. Dil oluşum teorileri, dil aileleri arasında Türkçenin yeri. Türkoloji tarihinde önemli kişiler ve Türkoloji eserleri.

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

Türk Dünyası El Kitabı, Ankara, 2001

Notlar

Türk Dünyası El Kitabı, Ankara, 2001


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Öğrenciler Türkoloji ve Türkoloji tarihi hakkındaki bilgileri öğrenmiş olacaklardır
ÖÇ02 Ünlü Türkologların hayatlarını ve çalışmalarını bileceklerdir
ÖÇ03 Türkoloji ve Altay dilleri teorisini bilir, Türk lehçelerinin ana kollarını farklarıyla bilir.
ÖÇ04 Türk sözünün anlamını bilir ve ana çizgileriyle Türklerin tarihini tanır.
ÖÇ05 Türkçenin tarihi dönemlerini ve Türk lehçeleri tasniflerini bilir.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Dil eğitiminin temel kavram ve terimlerini açıklar. 2
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Edebiyatın temel kavramlarını, Türk ve dünya edebiyatının başlıca yazar ve eserlerini bilir. 3
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türkçenin anlama (dinleme ve okuma) ve anlatma (konuşma ve yazma) becerilerini; bilişsel, duyuşsal ve psikomotor yönüyle bilir.
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Dil becerilerinin geliştirilmesinde dil bilgisi ve dil bilimin yeri ve önemini belirler. 5
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türkçe öğretimi ile ilgili öğretim programları, öğretim strateji, yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir.
PÖÇ06 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Türk dilinin dünya dilleri arasındaki yerini, Türkçenin tarihî gelişimini ve bu gelişime bağlı olarak yaşanan değişimleri inceler.
PÖÇ07 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Türkçe dil bilgisini (ses, şekil, yapı, anlam, köken, söz dizimi vb.) tüm alanlarıyla ayırt eder. 4
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Öğrencinin gereksinimine uygun Türkçeye ilişkin materyal geliştirir ve etkinlik tasarlar.
PÖÇ09 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Tüm dil becerilerini (okuma, yazma, dinleme, konuşma) geliştirmeye yönelik yöntem ve teknikleri kuramsal ve uygulamalı olarak gerçekleştirir.
PÖÇ10 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Türkçe dersi öğretim programlarını ve Türkçe öğretiminde kullanılan materyalleri (Türkçe ders kitapları, görsel ve basılı malzemeler, maketler vb.) çok yönlü (biçim, içerik vb.) ve eleştirel bir bakış açısıyla inceler.
PÖÇ11 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Ana dili Türkçe olanlara, yabancılara, Türk soylulara ve iki dilli Türk çocuklarına Türkçe öğretiminin benzerlik ve farklılıklarını ayırt eder.
PÖÇ12 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Arap alfabesiyle yazılı Türkçe metinleri okur.
PÖÇ13 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Soyut işlemler dönemine geçiş yapmış öğrencilerin dil öğrenme durumlarını ve okudukları kaynakları değerlendirir.
PÖÇ14 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Türkçeyi sözlü ve yazılı iletişimde iyi ve doğru olarak kullanır.
PÖÇ15 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Türkçe öğretiminde başvurulan mevcut ve yeni yaklaşım, yöntem, teknik ve stratejileri kullanır.
PÖÇ16 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Türkçe öğretimine ilişkin kazandığı bilgi ve becerileri, okullarda gözlem ve uygulama boyutlarıyla ortaya koyar.
PÖÇ17 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Öğretmenlik mesleğinin gerektirdiği bilgi ve becerileri Türkçe öğretmenliğine uyarlar.
PÖÇ18 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Etkili iletişimin ögeleri olan empati, aktif dinleme, ben dili kullanımı ve çatışma çözme becerilerini vb. verimli bir şekilde gerçekleştirir. 4
PÖÇ19 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Öğrencilerin seviyelerine uygun edebî ve öğretici metinleri Türk ve dünya edebiyatı ürünlerinden seçer.
PÖÇ20 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Türkçe ve yabancı dilde bilişim ve iletişim teknolojilerini etkin olarak kullanır.
PÖÇ21 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Türkçe öğretimiyle ilgili sorunları tanımlar, olay ve olguları kavramsallaştırır, bilimsel yöntem ve tekniklerle inceler, verileri yorumlar ve araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirir. 4
PÖÇ22 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Öğrencilerin dil kazanımlarını farklı yöntemler kullanarak çok yönlü değerlendirir.
PÖÇ23 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Uygulamalarda, bireysel ve grup çalışmalarında, karmaşık sorunları çözmek için sorumluluk alır ve aldığı görevi etkin bir şekilde yerine getirir.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Türkolojinin tarihi seyri ve temel konuları Ön hazırlık bulunmamaktadır Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
2 Eski Türkler döneminde Türklük Bilimi. Çin, Hun ve Yunan kaynaklarında Türkler hakkında düşünceler ve kanıtlar. Kitapta ilgili bölüm çalışılıp gelinir Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
3 Altay Teorisi ve Türkoloji biliminin sorunları Kitapta ilgili bölüm çalışılıp gelinir. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
4 Türkoloji ve Türk dillerinin sınıflandırılması Kitapta ilgili bölüm çalışılıp gelinir. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
5 Eski Türk yazıtları - Türkoloji Biliminin başlangıç noktası- Türkolojinin 570 yıldan daha önce meydana getirilen kutsalı: Tarihsel gerçeklikler ve unutulan Türklük bilimi. Kitapta ilgili bölüm çalışılıp gelinir. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
6 Eski Oğuz, Eski Uygur ve Eski Kırgızlar (Yenisey Kırgız). Eski Türklük Biliminin ortaya çıkış nedenleri. Arap Türkolojisi Kitapta ilgili bölüm çalışılıp gelinir. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
7 Ortaçağda Eski Türkistanın ve Türkolojinin yeniden doğuşu. Kaşgarlı Mahmud, Yusuf Has Hacip ve Altun Yaruk Kitapta ilgili bölüm çalışılıp gelinir. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
8 Ara Sınavlar Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Türkolojinin en önemli dallarından biri olan Eski Kıpçakça. Kitapta ilgili bölüm çalışılıp gelinir. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
10 Çağatay döneminde dilbilim, Türkolojinin Türkçe dönemi Kitapla ilgili bölüm çalışılıp gelinir Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
11 Osmanlı döneminde dilbilim: Türkolojide yeni hareketlerin başlangıcı Kitapla ilgili bölüm çalışılıp gelinir Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
12 Orta Asya'daki Türk dilleri ve 18-19 yüzyıllarda Türklük bilimi Kitapla ilgili bölüm çalışılıp gelinir Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
13 Batı Türkolojisi: Avrupa-merkezcilik ve bilimsel Türkolojinin sabit bir forma kavuşması Kitapla ilgili bölüm çalışılıp gelinir Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
14 Rus Türkolojisi - Türklük Biliminin en üst seviyesi Kitapla ilgili bölüm çalışılıp gelinir Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
15 Türkiye Türkolojisi ve yeni hareketler, 20-21. yüzyıllarda Türkolojide görülen gelişmeler ve ortaya çıkan ürünler Kitapla ilgili bölüm çalışılıp gelinir Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 6 6
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 14 14
Toplam İş Yükü (Saat) 104
Toplam İş Yükü / 25 (s) 4,16
AKTS 4 AKTS