FİZ690 İleri Fizyoloji-9: Sıvı-Elektrolit Metabolizması

5 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod FİZ690
Ad İleri Fizyoloji-9: Sıvı-Elektrolit Metabolizması
Yarıyıl . Yarıyıl
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 5 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Belirsiz
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Doç. Dr. BESİM ÖZAYKAN


Dersin Amacı

Vücuttaki sıvı-elektrolit metabolizmasının öğrenilmesi

Dersin İçeriği

Vücut Sıvı Kompartmanları: Ekstrasellüler ve Hücre İçi Sıvıları; İnterstisyel Sıvı ve Ödem; Kararlı Durum Koşullarında; Hücre Dışı ve Hücre içi sıvıların bileşenleri; Hücre İçi Sıvısının Önemli Bileşenleri; Farklı Vücut Sıvı Kompartmanlarındaki Sıvı Hacimlerinin Ölçülmesi; Hücre İçi ve Ekstrasellüler Sıvı Arasındaki Sıvı Değişimi ve Ozmotik Dengenin Düzenlenmesi; Ozmoz ve Osmotik Basınçın Temel Prensipleri; Anormal Durumlarda Ekstrasellüler ve Hücre İçi Sıvıların Hacim ve Osmolalitesi; Anormal Durumlarda Ekstrasellüler ve Hücre İçi Sıvıların Hacim ve Osmolalitesi; Sıvı Hacim Düzenlemesinin Klinik Anormallikleri: Hiponatremi ve Hipernatremi; Hiponatreminin Nedenleri: Aşırı Su veya Sodyum Kaybı; Hipernatremi Nedenleri: Su Kaybı veya Fazla Sodyum; Ödem: Dokularda Fazla Sıvı; Hücre içi Ödem; Ekstraselüler Ödem; Ekstrasellüler Ödem Nedenleri; Normalde Vücuttaki Potansiyel Alanlarda Ödem Sıvılarını Önleyen Güvenlik Faktörleri

Dersin Ön Koşulu

Lisans düzeyinde insan fizyolojisi dersini almış olmak

Kaynaklar

Guyton Tıbbi Fizyoloji 14. Baskı

Notlar

Konu ile ilgili makaleler


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Vücut Sıvı Kompartmanlarını Sayar
ÖÇ02 İnterstisyel Alanda Ödemin Nasıl Oluştuğunu Açıklar
ÖÇ03 Hücre İçi ve Hücre Dışı Sıvıların Bileşenlerini Sayar
ÖÇ04 Vücut Sıvı Bölük Hacimlerini Ölçme Yöntemlerini Açıklar
ÖÇ05 Ozmozun Temel İlkelerini Anlatır
ÖÇ06 Vücut sıvı miktarı ve elektrolit yoğunluklarının böbrekler ve hormonlar tarafından düzenlenmesinin temel özelliklerini sayar
ÖÇ07 Hipernatremi ve hiponatreminin nasıl geliştiğini anlatır.
ÖÇ08 Sağlıklı Bir İnsanda Vücudun Potansiyel Alanlarında Ödemin Oluşmasını Önleyen Güvenlik Faktörlerini Açıklar


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Yüksek lisans yeterliliklerine dayalı olarak fizyoloji alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve/veya araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir ve alanına yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşır 3
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Fizyoloji alanında ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar, yeni ve karmaşık fikirleri analiz, sentez ve değerlendirmede uzmanlık gerektiren bilgileri kullanarak özgün sonuçlara ulaşır 4
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Fizyoloji alanındaki yeni bilgileri sistematik bir yaklaşımla değerlendirir, eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yaparak ve kullanır 5
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Fizyoloji alanında yenilik getiren, yeni bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulama geliştirir ya da bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulamayı farklı bir alana uygular, özgün bir konuyu araştırır, kavrar, tasarlar, uyarlar ve uygular
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Fizyoloji alanı ile ilgili çalışmalarda araştırma yöntemlerini kullanır
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Fizyoloji alanında özgün bir çalışmayı bağımsız olarak tasarlar, yönetir, uygular ve sonuçlandırır 2
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Fizyoloji alanında bilimsel araştırmayı makale şekline getirir ve/veya özgün bir yapıt üreterek ya da yorumlayarak alanındaki bilginin sınırlarını genişletir
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Fizyoloji alanında yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi zihinsel süreçleri kullanarak alanı ile ilgili yeni düşünce ve yöntemler geliştirir 4
PÖÇ09 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Bilimsel literatürü takip ederek bilgi birikiminin güncelliğini korur 3
PÖÇ10 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Yaşam boyu öğrenme ilkesi ile kendi alanı ve diğer alanlardaki bilgiyi sentezleyerek kullanır
PÖÇ11 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği En az bir yabancı dili kullanarak ileri düzeyde yazılı, sözlü ve görsel iletişim kurar ve tartışır 1
PÖÇ12 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Uzman kişiler ile alanındaki konuların tartışılmasında özgün görüşlerini savunur ve etkili bir iletişim kurar 5
PÖÇ13 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Fizyoloji alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri tanıtarak, yaşadığı toplumun bilgi toplumu olma ve bunu sürdürebilme sürecine katkıda bulunur 3
PÖÇ14 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Fizyoloji alanı ile ilgili karşılaşılan sorunların çözümünde stratejik karar verme süreçlerini kullanarak işlevsel etkileşim kurar 5
PÖÇ15 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Fizyoloji alanı ile ilgili konularda karşılaşılan toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunların çözümüne katkıda bulunur ve bu değerlerin gelişimini destekler 2


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Vücut Sıvı Kompartmanları: Ekstrasellüler ve İntrasellüler Sıvılar Kaynak eserlerde ilgili konuların okunması; İlgili referansların okunması. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
2 İnterstisyel Sıvı ve Ödem Kaynak eserlerde ilgili konuların okunması; İlgili referansların okunması. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
3 Hücre dışı ve hücre içi sıvıların bileşenleri Kaynak eserlerde ilgili konuların okunması; İlgili referansların okunması. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
4 Farklı Vücut Sıvı Kompartmanlarındaki Sıvı Hacimlerinin Ölçülmesi Kaynak eserlerde ilgili konuların okunması; İlgili referansların okunması. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5 Hücre İçi ve Ekstrasellüler Sıvı Arasındaki Sıvı Değişimi ve Ozmotik Dengenin Düzenlenmesi Kaynak eserlerde ilgili konuların okunması; İlgili referansların okunması. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
6 Ozmoz ve Osmotik Basınçın Temel Prensipleri Kaynak eserlerde ilgili konuların okunması; İlgili referansların okunması. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
7 Anormal Durumlarda Ekstrasellüler ve Hücre İçi Sıvıların Hacim ve Osmolalitesi Kaynak eserlerde ilgili konuların okunması; İlgili referansların okunması. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
8 Ara Sınav Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Sözlü Sınav, Performans Değerlendirmesi
9 Vücut sıvı miktarı ve elektrolit yoğunluklarının böbrekler ve hormonlar tarafından düzenlenmesinin temel özellikleri Kaynak eserlerde ilgili konuların okunması; İlgili referansların okunması. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
10 Sıvı Hacim Düzenlemesinin Klinik Anormallikleri; Hiponatremi ve Hipernatremi Kaynak eserlerde ilgili konuların okunması; İlgili referansların okunması. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
11 Hiponatreminin Nedenleri Kaynak eserlerde ilgili konuların okunması; İlgili referansların okunması. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
12 Ödem: Dokularda Fazla Sıvı Kaynak eserlerde ilgili konuların okunması; İlgili referansların okunması. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
13 Hipernatreminin Nedenleri: Su Kaybı veya Fazla Sodyum Kaynak eserlerde ilgili konuların okunması; İlgili referansların okunması. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
14 Ekstraselüler Ödemin Nedenlerinin Özeti Kaynak eserlerde ilgili konuların okunması; İlgili referansların okunması. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
15 Normalde Vücuttaki Potansiyel Alanlarda Ödem Sıvılarını Önleyen Güvenlik Faktörleri. Kaynak eserlerde ilgili konuların okunması; İlgili referansların okunması. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Sözlü Sınav, Performans Değerlendirmesi
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Sözlü Sınav, Performans Değerlendirmesi


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 15 15
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 26 26
Toplam İş Yükü (Saat) 125
Toplam İş Yükü / 25 (s) 5,00
AKTS 5 AKTS