P349 Evrensel Tasarım İlkeleri

3 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- 5. Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod P349
Ad Evrensel Tasarım İlkeleri
Yarıyıl 5. Yarıyıl
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 3 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Önlisans/Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Arş.Gör.Dr. HALİL DUYMUŞ


Dersin Amacı

Evrensel Tasarım kavramı doğrultusunda kent içindeki fiziksel çevrenin herkes için erişilebilir ve okunaklı kılınması, kent mekanın engelsiz mekanlar olarak düzenlenmesi kentlerin herkes için daha yaşanabilir kılınmasının bir gereğidir. Bu nedenle fiziksel çevrenin tasarımı ile ilgilenen diğer tasarım disiplinleri yanında Peyzaj Mimarlığı, Kentsel Peyzaj uygulamaları ile kent mekanının herkes için eşit ve engelsiz kullanmalarını sağlayacak biçimde, kullanışlı, okunaklı, erişilebilir bir düzenlemeler gerçekleştirmek kentsel yaşam kalitesinin yükseltilmesi açısından önem taşımaktadır. Bu ders kapsamında ilk olarak evrensel tasarım kavramı açıklanmış, ardından kentsel peyzaj ile ilgili düzenleme örnekleri evrensel tasarım kavramının ilkeleri doğrultusunda irdelenmiştir.

Dersin İçeriği

Evrensel Tasarım, kavramı engellileri de içine alan tüm insan kitlelerine yönelik olarak herkesin eşit erişebileceği ve eşit şartlarda kullanabileceği mekan, ürün, çevre ve donatımın tasarımı doğrultusunda ortaya çıkmış bir tasarım anlayışıdır. Bu tasarım yaklaşımı ürün tasarımından, fiziksel çevrenin tasarımı ile ilgilen mimarlığa, peyzaj düzenlemelerine, kentsel tasarıma, çevre kontrolü sağlayan basit sistemlerden, karmaşık bilgi teknolojilerine kadar değişen ölçekleri kapsamaktadır.

Dersin Ön Koşulu

yok

Kaynaklar

DERS SUNUMLARI ÖĞRENCİ İLE PAYLAŞILMAKTADIR.

Notlar

AİLE VE SOSYAL POLİTİKALAR BAKANLIĞI ERİŞEBİLİRLİK KLAVUZU


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Herkes için erişebilir mekânsal çözümler üretir.
ÖÇ02 Evrensel tasarım ilkelerini benimser ve peyzaj tasarımı ile bütünleştirir.
ÖÇ03 Toplumsal Sorumluluk bilinci ile peyzaj mimarının kamu yararını gözetme konusundaki sorumluluğunu anlar.
ÖÇ04 Kamusal mekanı herkes için ulaşılabilir ve erişebilir kılar.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Peyzaj Mimarlığında temel kavram ve ilkeleri tanımlar.
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Peyzajları, doğal sistemlerin özgün veya insan tarafından dönüştürülmüş unsurlarını, insan gereksinimlerini karşılamada sürdürülebilir şekilde planlama anlayışını kullanır.
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Peyzaj ekolojisi ve ekolojik planlama/tasarımın ilke ve pratiğini ve peyzaj mimarlığı uygulamalarındaki işlevini öğrenir.
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Peyzajların tanımlanması ve sınıflandırılması için gerekli fiziki ve biyolojik göstergeleri temel düzeyde anlar.
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Doğa, doğal süreçler, bazı organik öğelerin karakteristikleri ve performansları konusundaki bilgiyi peyzajların düzenlenmesi, korunması, bakım ve yönetimi çalışmalarına yansıtabilecek bilgileri edinir ve peyzajların düzenlenmesi, korunması, geliştirilmesi ve onarımında kullanır.
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Peyzaj tasarımının felsefe, öğe, ilke ve araçlarını ayrıntılı peyzaj tasarımı sürecine yansıtabilme bilgisini kullanır.
PÖÇ07 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Peyzaj Mimarlığının temel unsurlarından birisi olan bitkisel materyale yönelik bilgileri peyzajların düzenlenmesi, korunması, geliştirilmesi ve onarımında kullanır.
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisini kazanır ve uygular.
PÖÇ09 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Peyzaj Mimarlığının temel ilke, süreç ve araçları konusunda yeterli temel bilgileri mesleki alanda çözümleri ile birlikte kullanır. 4
PÖÇ10 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Bir sistemi ya da süreci analiz etme ve istenen gereksinimleri karşılamak üzere gerçekçi kısıtlar altında tasarlama ve uygulma becerisi edinir.
PÖÇ11 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Bireysel olarak veya çok disiplinli takımlarda etkin çalışabilme becerisi, sorumluluk alma özgüveni kazanır. 4
PÖÇ12 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Bilişim teknolojilerini etkin kullanma becerisi ile veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi edinir.
PÖÇ13 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Güncel sorunlar hakkında bilgi sahibi olarak, peyzaj mimarlığı alanında girişimcilik ve yenilikçilik konularının farkında olur.
PÖÇ14 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak araştırması yapabilme, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilme becerisi ile yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi edinir.
PÖÇ15 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi edinir. 4
PÖÇ16 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Peyzaj Mimarlığı düşüncelerini geliştirmede ve açıklamada çağdaş iletişim yöntemlerini kullanarak görsel, sözlü ya da yazılı sunabilme yetisini kazanır. 4
PÖÇ17 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Peyzaj Mimarlığı çalışmaları ile ilişkili sosyal ve beşeri alanlarda araştırma felsefesi ve yöntemleri konusunda edinilen bilgileri ilgili alanlarda kullanır.
PÖÇ18 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Peyzaj Mimarlığının temel ilke, süreç ve araçları konusunda mesleğin uygulanabilmesi için ayrıntılı peyzaj tasarımı sürecine yansıtabilme bilgi ve yetkinliğini kazanır. 4
PÖÇ19 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Farklı peyzaj tipleri için toplum, alan ve doğaya duyarlı plan ve tasarım önerileri geliştirebilecek yetkinliği kazanır. 5
PÖÇ20 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Mesleki ve etik sorumluluk bilinci ile proje yönetimi, çevre ve iş güvenliği konularında bilinç; mühendislik uygulamalarının hukuksal sonuçları hakkında farkındalık kazanır.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Dersin tanımı, işlenecek konular, yöntem ve ödev hakkında genel bilgilerin verilmesi Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
2 Engelli kavramı ve engelli insanın yaşam ile ilgili çevre ve mekan gereksinimlerinin irdelenmesi, herkes için tasarım ve tasarımda evrensellik kavramının aktarılması. Araştırma ve konu ile ilgili yapılmış çalışmaların incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
3 Gündelik yaşamda engellilerin karşılaştığı sorunlar Araştırma ve konu ile ilgili yapılmış çalışmaların incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
4 Yürüme engelli, tekerlekli sandalye kullanıcıların ergonomik gereksinimleri ile tasarım kriterlerinin aktarılması. Araştırma ve konu ile ilgili yapılmış çalışmaların incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
5 Mekanların bir tekerlekli sandalye kullanıcısı için uygun hale dönüştürülebilmesi Araştırma ve konu ile ilgili yapılmış çalışmaların incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
6 Görme engelli kullanıcıların ergonomik gereksinimleri ile tasarım kriterlerinin aktarılması. Araştırma ve konu ile ilgili yapılmış çalışmaların incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
7 Mekanların bir görme engelli kullanıcı için uygun hale dönüştürülebilmesi. Araştırma ve konu ile ilgili yapılmış çalışmaların incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
8 Ara Sınavlar Proje ödevlerinin değerlendirilmesi Ölçme Yöntemleri:
Proje / Tasarım
9 İşitme engelli kullanıcıların ergonomik gereksinimleri ile tasarım kriterlerinin aktarılması. Araştırma ve konu ile ilgili yapılmış çalışmaların incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
10 Mekanların bir işitme engelli kullanıcı için uygun hale dönüştürülebilmesi. Ödev konusunun verilmesi: Engelsiz mekan tasarımı Araştırma ve konu ile ilgili yapılmış çalışmaların incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
11 Kent ölçeğinde herkes için tasarım örnekleri_1 Araştırma ve konu ile ilgili yapılmış çalışmaların incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
12 Kamusal binalarda herkes için tasarım örnekleri_2 Araştırma ve konu ile ilgili yapılmış çalışmaların incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
13 Konut, otel gibi barınma amaçlı yapılarda herkes için tasarım örnekleri Araştırma ve konu ile ilgili yapılmış çalışmaların incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
14 Dersin genel bir değerlendirmesinin yapılması. Araştırma ve konu ile ilgili yapılmış çalışmaların incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
15 Dersin genel bir değerlendirmesinin yapılması_2 Araştırma ve konu ile ilgili yapılmış çalışmaların incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Proje ödevlerinin değerlendirilmes Ölçme Yöntemleri:
Proje / Tasarım
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Proje ödevlerinin değerlendirilmes Ölçme Yöntemleri:
Proje / Tasarım


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 5 5
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 8 8
Toplam İş Yükü (Saat) 83
Toplam İş Yükü / 25 (s) 3,32
AKTS 3 AKTS