IHS442 Türk Eğitim Sistemi ve Okul Yönetimi

3 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 8. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod IHS442
Ad Türk Eğitim Sistemi ve Okul Yönetimi
Yarıyıl 8. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 3 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi AHMET BEKEN


Dersin Amacı

Bu dersin genel amacı, eğitim-öğretim ve öğrenme ile ilgili temel kavramların kazandırılmasını sağlamak, bir eğitim kurumu olarak okulun işlevlerini, eğitimin toplumsal, felsefi, psikolojik ve ekonomik temellerini, diğer bilimlerle ilişkisini açıklamaktır. Bu derste ayrıca Türk Milli Eğitiminin genel yapısı, amacı, ilkeleri, ilgili yasaları ile öğretmenlik mesleğinin özelliklerinin açıklanarak öğrencilere kazandırılması amaçlanmaktadır

Dersin İçeriği

Türk Eğitim Sisteminin Temel İlkeleri ve Yasal/Hukukî Temelleri Milli Eğitim Bakanlığının Örgütlenmesi Türk Eğitim Sisteminde Örgün ve Yaygın Eğitim Kademeleri (Amaçları ve Problemleri) (Okul Öncesi, İlköğretim, Ortaöğretim, Yükseköğretim, Özel Öğretim, Yaygın Eğitim, Yaşam Boyu Öğrenme vs.) Yönetim Kavramı ve Kuramları, Eğitimde Uygulanmaları Yönetim süreçleri Eğitim ve Öğretimin Denetimi-Eğitim Müfettişlerinin Hak ve Sorumlulukları Okul Yönetimi-Okul Müdürünün Hak ve Sorumlulukları Öğretmenlerin Hak ve Sorumlulukları Eğitim Sisteminde Öğrenci İşleri-Öğrencilerin Hak ve Sorumlulukları Okul-Aile ve Çevre İlişkileri

Dersin Ön Koşulu

Genel eğitim tarihi, Osmanlı eğitim sistemi ve Cumhuriyet dönemi eğitim politikaları hakkında bilgi sahibi olmak.

Kaynaklar

1. İbrahim Ethem Başaran ve Şakir Çınkır, Türk Eğitim Sistemi ve Okul Yönetimi, Ekinoks Yayınları, Ankara 2014. 2. Hasan Basri Memduhoğlu ve Kürşat Yılmaz (edt.), Türk Eğitim Sistemi ve Okul Yönetimi, Pegem Akademi Yayınları, Ankara 2014. 3. Uğur Akın (edt.), Türk Eğitim Sistemi ve Okul Yönetimi, Pegem Akademi Yayınları, Ankara 2015.

Notlar

1. Derste işlenen konularla ilgili videolar. 2. Konularla ilgili ders notları ve slaytlar.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Türk eğitim sisteminin amaçları ve temel ilkelerini bilir
ÖÇ02 Milli eğitim bakanlığının merkez ve taşra örgütünü tanır.
ÖÇ03 Milli eğitim bakanlığının görevlerini bilir
ÖÇ04 Türk eğitim sisteminde örgün eğitim kademeleri hakkında bilgi sahibi olur.
ÖÇ05 Bir sistem ve örgüt olarak okul hakkında bilgi sahibi olur
ÖÇ06 Okul yönetiminde uyulacak yönetim süreçlerini bilir
ÖÇ07 Okuldaki insan kaynakları ve bunlarla ilgili yapılacak işlemleri bilir.
ÖÇ08 Öğrenci özlük işleri ile ilgili işlerin nasıl yapılacağını bilir.
ÖÇ09 Eğitim öğretimle ilgili işleri bilir
ÖÇ10 Eğitim öğretimle ilgili işlerin nasıl yapılacağını kavrar
ÖÇ11 Okul işletmesinin yönetimi ve bunlarla ilgili işlemlerin nasıl yapılacağı bilgisine sahip olur.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslam Dini´´nin temel kavramları, kaynakları, esasları, değerleri ve felsefesini tanımlar.
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Din olgusunun, insan ve toplum yapısının oluşmasına, değişmesine ve gelişmesine etkilerini açıklar.
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslam Tarih ve Medeniyetinin oluşum ve gelişim süreçlerini açıklar.
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Müslüman toplumların sosyo-kültürel, dinî, siyasî ve iktisadî yapısını tanımlar.
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Temel dini metinleri okur, açıklar ve yorumlar.
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak doğru dini bilgiye ulaşır, elde edilen bilgiyi değerlendirir ve kullanır.
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Günümüz ihtiyaçları çerçevesinde temel dinî problemleri tespit eder ve çözüm üretir.
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslam tarihi, kültürü, sanat ve edebiyatı alanında bilgi ve beceri kazanır.
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bilimsel ve felsefî alanda elde edilen birikimleri ilahiyat alanına taşır. 2
PÖÇ10 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslami ilimler tarihinde ortaya konan bilimsel birikim ve tarihi tecrübeyi tasnif eder ve sorgular. 2
PÖÇ11 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Dini değerlerin toplumda birleştirici, bütünleştirici, uzlaştırıcı rolüne uygun tutum ve davranışları destekler.
PÖÇ12 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İtikat, ibadet, ahlak ve muamelât açısından İslam dinini doğru olarak açıklar.
PÖÇ13 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Din, bilim, sanat, felsefe ve ahlakın birbirlerini tamamlayan unsurlar olduğunu ve birlikte düşünülmesi gerektiğini ayırt eder. 3
PÖÇ14 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği İnanca ve kutsallık atfedilen değerlere saygı gösterir, bir arada yaşama kültürünü destekler. 3
PÖÇ15 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. 3
PÖÇ16 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Pratik din hizmetleri, din eğitimi ve öğretimi alanlarında görev yapar.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Türk eğitim sisteminin genel yapısı Ders kitabının ilgili yerinin okunması. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
2 Türk eğitim sisteminin temel ilkeleri Kitaptaki ilgili bölümlerin okunması. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
3 Türk eğitim sisteminin yasal temelleri Ders Kitabının ilgili alanı okunacak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
4 Türk eğitim sisteminin yasal temelleri; Türk eğitim sisteminin örgüt ve yönetim yapısı İlgili makalelerin okunması. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
5 Türk eğitim sisteminin örgüt ve yönetim yapısı Ders kitabının ilgili bölümlerinin okunması. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
6 Yönetim Bilimine giriş ve örgüt kavramı Kitabın ilgili bölümlerinin okunması. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
7 Bir sistem olarak okul Ders kitabının ilgili kısımlarının okunması. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
8 Ara Sınav Sınava Hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Portfolyo
9 Okul örgütü ve yönetimi Ders notları ve slaytlarının okunması. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
10 Okul yönetiminde çalışan hizmetleri Ders kitabının ilgili bölümlerinin okunması. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
11 Okul yönetiminde çalışan hizmetleri; Okul yönetiminde öğrenci işleri Konuyla ilgili makalenin okunup özetlenmesi. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
12 Okul yönetiminde öğrenci işleri Konuyla ilgili öğrenci görüşlerinin alınması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
13 Okul yönetiminin işleyişi Konuyla ilişkili kitap bölümü ve makale okuma. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
14 Okul yönetiminde eğitim-öğretim işleri Konuyla ilgili okul yönetimiyle mülakat yapmak. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
15 Okul işletmesinin yönetimi Ders Kitabının ilgili alanı okunacak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
16 Final sınavı Sınav için hazırlık yapmak Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Portfolyo
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Sınava Hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Portfolyo


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 6 6
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 16 16
Toplam İş Yükü (Saat) 78
Toplam İş Yükü / 25 (s) 3,12
AKTS 3 AKTS