CENG045 Reinforcement Learning

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod CENG045
Ad Reinforcement Learning
Yarıyıl . Yarıyıl
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Yüksek Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Mehmet SARIGÜL


Dersin Amacı

Takviyeli öğrenme kursunun amacı, öğrencilere makine öğreniminin bir alt alanı olan pekiştirmeli öğrenmenin temellerini öğretmektir. Takviyeli öğrenme, ajanların belirli bir hedefe ulaşmak için bir ortamda karar vermeyi nasıl öğrenebilecekleri ile ilgilidir.

Dersin İçeriği

Bu ders Takviyeli Öğrenmeye Giriş, Takviyeli Öğrenmenin Temel Kavramları, Denetimli ve Denetimsiz Öğrenme ile Karşılaştırma ve Takviyeli Öğrenme Problemlerinin Türleri, Markov Karar Süreçleri (MDP'ler), MDP'lerin Biçimciliği, Ödül Fonksiyonu, Durum Geçişleri, Politika, Değer Fonksiyonu ve Bellman denklemleri, Dinamik Programlama (DP): İlke değerlendirmesi, ilke yinelemesi, değer yinelemesi ve Monte Carlo yöntemleri. Zamansal Fark (TD) Öğrenimi: Politika içi ve politika dışı öğrenme, Q-learning, SARSA ve uygunluk izleri. Fonksiyon Yaklaşımı: Doğrusal ve doğrusal olmayan fonksiyon yaklaşımı ve derin pekiştirmeli öğrenme. Keşif ve Sömürü: epsilon-greedy, softmax ve UCB gibi keşif stratejileri.

Dersin Ön Koşulu

Temel programlama, lineer cebir ve olasılık teorisi bilgisi.

Kaynaklar

Sutton, Richard S., and Andrew G. Barto. Reinforcement learning: An introduction. MIT press, 2018.

Notlar

Sutton, Richard S., and Andrew G. Barto. Reinforcement learning: An introduction. MIT press, 2018.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Takviyeli öğrenmenin temellerinin anlaşılması
ÖÇ02 Problemleri Markov Karar Süreçleri (MDP'ler) olarak modelleyebilme
ÖÇ03 Takviyeli öğrenme algoritmalarını uygulayabilme
ÖÇ04 Takviyeli öğrenme algoritmalarını değerlendirebilme ve karşılaştırabilme


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Lisans düzeyinde kazanılan yetkinlikler temelinde Bilgisayar Mühendisliği temel alanında özgün çalışmalar için gerekli temeli sağlayan ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahiptir. 3
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Mühendislik alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular. 3
PÖÇ03 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamalarının farkında olup, gerektiğinde bunları inceler ve öğrenir. 3
PÖÇ04 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Mühendislik problemlerini kurgular, çözmek için yöntem geliştirir ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygular. 2
PÖÇ05 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları çözümler ve yorumlar. 3
PÖÇ06 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir, sistem, parça veya süreç tasarımlarında yenilikçi çözümler geliştirir. 2
PÖÇ07 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Öğrenme becerilerine sahip olur. 2
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Bilgisayar Mühendisliğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamalarının farkında olup gerektiğinde bunları inceler ve öğrenir. 3
PÖÇ09 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını Bilgisayar Mühendisliği alanındaki veya alan dışındaki ulusal ve uluslararası ortamlarda açık bir şekilde yazılı veya sözlü olarak aktarır.
PÖÇ10 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Bilgisayar Mühendisliğinde uygulanan güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgiye sahip olur. 1
PÖÇ11 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Bilgisayar Mühendisliğinin gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde etkileşimli olarak kullanır. 2
PÖÇ12 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. 2


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Takviyeli öğrenmeye giriş Ders Notlarını Okumak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
2 Markov Karar Süreçleri (MDP'ler), ödül fonksiyonu, durum geçişleri. Ders Notlarını Okumak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
3 Politika, değer fonksiyonu ve Bellman denklemleri. Ders Notlarını Okumak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
4 Dinamik Programlama (DP), ilke değerlendirmesi, ilke yinelemesi Ders Notlarını Okumak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
5 Değer iterasyonu ve Monte Carlo yöntemleri. Ders Notlarını Okumak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
6 Zamansal Fark (TD) Öğrenme, politika dahilinde ve politika dışı öğrenme Ders Notlarını Okumak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
7 Q-learning, SARSA ve uygunluk izleri. Ders Notlarını Okumak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
8 Ara Sınavlar Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Fonksiyon Yaklaşımı, doğrusal ve doğrusal olmayan fonksiyon yaklaşımı. Ders Notlarını Okumak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
10 Keşif ve Sömürü, epsilon-greedy, softmax ve UCB gibi keşif stratejileri. Ders Notlarını Okumak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
11 Politika Degradeleri, doğrudan politika arama yöntemleri. Ders Notlarını Okumak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
12 REINFORCE algoritması, aktör-eleştirmen yöntemleri ve A3C. Ders Notlarını Okumak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
13 Çoklu Etmen Takviyeli Öğrenme, sıfır olmayan toplamlı oyunlar. Ders Notlarını Okumak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
14 Nash dengesi ve çok etmenli sistemlerde koordinasyon. Ders Notlarını Okumak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
15 Gözden Geçirme Ders Notlarını Okumak Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 14 14
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 28 28
Toplam İş Yükü (Saat) 154
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,16
AKTS 6 AKTS