HEM550 Bilim Tarihi ve Etiği

3 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod HEM550
Ad Bilim Tarihi ve Etiği
Yarıyıl . Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 3 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Belirsiz
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi SERAP TORUN


Dersin Amacı

Bu derste bir yandan sistematik bilgi üretme çabasının erken aşamasından çağdaş bilimlerin yapılanmasına uzanan evrimleşmenin iç ve dış belirleyicileri, diğer yandan günümüzün bilim dünyasında yürütülen etkinliklerin iyilik ölçütü olan temel değerler ve normlar ile bunlarla ilgili-bağlantılı sorunlar hakkında kısa ve sistematik bilgi aktarılması amaçlanmaktadır.

Dersin İçeriği

. Bilimle ilgili temel kavramlar: bilme, bilgi, bilgi felsefesi, bilim, bilimsel, temel bilim, uygulamalı bilim, bilim felsefesi, bilimsel metodoloji, bilim tarihi, bilim etiği

Dersin Ön Koşulu

yok

Kaynaklar

1. Resnik D. "Bilim Etiği" Ayrıntı Yayınları 2004. 2. Arda B, Kahya E, Başağaç Gül T. "Bilim Etiği ve Bilim Tarihi" Ankara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü 2009. 3. McClellan JE, Dorn H. "Dünya Tarihinde Bilim ve Teknoloji" Akılçelen Kitaplar 2006. 4. Conner CD "Halkın Bilim Tarihi (Madenciler, Ebeler ve Basit Tamirciler" Tübitak 2012. 5. Ronan CA. "Bilim Tarihi" Tübitak 2005 6. Yıldırım C. "Bilim tarihi" Remzi Kitapevi 2006. 7. Editör Şenel A. "50 Soruda Bilim ve Bilimsel Yöntem" Bilim ve Gelecek Kitaplığı 2012. 8. Sarton G. "Bilim Tarihinde Yöntem" Doruk Yayınları 1997.

Notlar

1. Resnik D. "Bilim Etiği" Ayrıntı Yayınları 2004. 2. Arda B, Kahya E, Başağaç Gül T. "Bilim Etiği ve Bilim Tarihi" Ankara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü 2009. 3. McClellan JE, Dorn H. "Dünya Tarihinde Bilim ve Teknoloji" Akılçelen Kitaplar 2006. 4. Conner CD "Halkın Bilim Tarihi (Madenciler, Ebeler ve Basit Tamirciler" Tübitak 2012. 5. Ronan CA. "Bilim Tarihi" Tübitak 2005 6. Yıldırım C. "Bilim tarihi" Remzi Kitapevi 2006. 7. Editör Şenel A. "50 Soruda Bilim ve Bilimsel Yöntem" Bilim ve Gelecek Kitaplığı 2012. 8. Sarton G. "Bilim Tarihinde Yöntem" Doruk Yayınları 1997.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Bilim etiğini tanımlar.
ÖÇ02 Bilimin tarihsel sürecini bilir.
ÖÇ03 Bilim etiğinin önemini kavrar.
ÖÇ04 Bilim etiğine ilişkin sorunları tanımlar.
ÖÇ05 Bilim etiğine uygun davranış geliştirir.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal 1. Hemşirelik uygulamalarında kanıta dayalı hemşirelik bakımından yararlanır 1
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sağlıklı ve hasta bireyin sorunlarını çözümlemede hemşirelikteki yeni yaklaşımları kullanır 1
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Farklı disiplinlerden ve kendi alanından edindiği temel bilgileri uygulama alanlarında kullanır ve verdiği hizmeti değerlendirir. 3
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Araştırmadan elde ettiği sonuçları hemşirelik uygulamalarına yansıtır. 4
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Disiplinler arası iletişim sağlayabilir ve işbirliği kurabilir.
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Hemşirelik uygulamalarına eleştirel gözle bakar. 2
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bilimsel araştırmalarda ve yayınlarda etik ilkelere uygun çalışılmasına yönelik tutum geliştirir. 5


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Bilim tarihi ve etiğine ilişkin kavramlar okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
2 Bilim ile genel olarak toplum, özel olarak felsefe, din, sanat, siyaset, hukuk, ekonomi, endüstri ve teknoloji gibi diğer önemli toplumsal kurumlar arasındaki ilişkiler-bağlantılar okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
3 Mısır, Mezopotamya, Anadolu uygarlıklarında bilim okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
4 Yunan ve Roma uygarlıklarında bilim okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
5 Batı Ortaçağında ve İslam uygarlığında bilim okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
6 . Rönesans, aydınlanma, endüstri devrimi dönemlerinde bilim okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
7 Modern dünyada bilim okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
8 Ara Sınavlar okuma, yazma Ölçme Yöntemleri:
Ödev
9 Üniversitenin ve diğer bilimsel kurumların tarihçesi okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
10 Bilim felsefesine genel bir bakış okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
11 Bilim etiği temel değerleri okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
12 Bilimsel araştırma etiği (1): Yöntem ve yaklaşım okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
13 Bilimsel araştırma etiği (2): Denekler ve deney hayvanları, çalışmacılar arası ilişkiler okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
14 Bilimsel yayın süreci ve etik okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
15 Bilim insanının toplumsal sorumluluğu okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
16 Yarıyıl Sonu Sınavları okuma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları okuma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 15 2 30
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 15 1 15
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 1 10 10
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 10 10
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 20 20
Toplam İş Yükü (Saat) 85
Toplam İş Yükü / 25 (s) 3,40
AKTS 3 AKTS