OÖ1830 Erken Çocukluk Eğitiminde Güncel Fen ve Matematik Konuları

8 AKTS - 5-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 5 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod OÖ1830
Ad Erken Çocukluk Eğitiminde Güncel Fen ve Matematik Konuları
Yarıyıl . Yarıyıl
Süre (T+U) 5-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 8 AKTS
Yerel Kredi 5 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Doktora Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. DURMUŞ ASLAN


Dersin Amacı

Erken çocukluk döneminde çocukların bilişsel gelişimlerini desteklemek için ele alınması gereken temel matematik ve fen becerileri ile kavramlarının neler olduğunun ve bu kavramların çocuklara nasıl kazandırılacağının, kavramlara ilişkin etkinliklerin nasıl planlanacağının, etkinliklerin günlük planda nasıl yer alacağının öğretilmesi amaçlanmaktadır.

Dersin İçeriği

Erken çocukluk döneminde matematiğin tanımı ve önemi, matematik eğitiminde ilke ve standartlar; matematik kavramlarını ve bilimsel düşünme becerilerini öğretme teknikleri ve yöntemleri; matematik eğitimi ve oyun; matematik programları (Building Blocks, STEM, GEMS (Great Explanation in Math and Science, Big Maths for Little Kids); temel matematiksel kavramlarının kazanılması, problem çözme, eşleştirme-karşılaştırma-sınıflandırma-sıralama-örüntü oluşturma, sayılar ve sayma, sayı kavramının öğretim aşamaları, semboller, işlemler, geometri, mekanda konum, ölçme, veri analiz-grafik/olasılık; matematik etkinlikleri planlama ve uygulama; erken çocukluk döneminde fen eğitiminin tanımı ve önemi, bilimsel süreç becerileri, fen eğitiminde kullanılan yöntemler.

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

Aktaş Arnas, Y., Aslan, D., ve Günay Bilaloğlu, R. (2017). Okul öncesinde matematik ve fen etkinlikleri. Ankara: İzge yayıncılık.

Notlar

Aktaş Arnas, Y. (2012). Okul öncesi dönemde matematik eğitim. Vize Yayıncılık Aktaş Arnas, Y., Aslan, D., & Günay Bilaloğlu, R. (2014). Okul öncesi dönemde fen eğitimi. Ankara: Vize Yayıncılık.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Erken çocukluk döneminde matematiğin tanımı ve önemi açıklar
ÖÇ02 Erken çocukluk dönemi matematik eğitiminde ilke ve standartları açıklar
ÖÇ03 Erken çocukluk matematik eğitimi kavramlarını ve bilimsel düşünme becerilerini öğretme teknik ve yöntemlerini açıklar ve uygular
ÖÇ04 Matematik etkinliklerinin diğer okul öncesi eğitimi etkinlikleri ile nasıl bütünleştirilebileceğini açıklar
ÖÇ05 Erken çocukluk dönemindeki çocukların bilişsel gelişimleri ile ilgili temel kuramları açıklar
ÖÇ06 Erken çocukluk döneminde çocuklarda kavram gelişiminin nasıl meydana geldiğini açıklar
ÖÇ07 Erken çocukluk eğitiminde matematik öğrenme merkezinin nasıl planlanması ve düzenlemesi gerektiğini açıklar
ÖÇ08 Okul öncesi eğitim programına uygun olarak matematik etkinliklerini hazırlar
ÖÇ09 Erken çocukluk matematik eğitimindeki temel beceri ve kavramları açıklar
ÖÇ10 Erken çocukluk matematik eğitimindeki temel beceri ve kavramlara ilişkin etkinlik planlar
ÖÇ11 Erken çocukluk matematik eğitimde yer alan kavramlara ilişkin materyaller hazırlar
ÖÇ12 Erken çocukluk döneminde fen eğitiminin önemini açıklar
ÖÇ13 Erken çocukluk fen eğitimi kavramlarını ve bilimsel düşünme becerilerini öğretme teknik ve yöntemlerini açıklar ve uygular
ÖÇ14 Fen etkinliklerinin diğer okul öncesi eğitimi etkinlikleri ile nasıl bütünleştirilebileceğini açıklar
ÖÇ15 Erken çocukluk eğitiminde fen öğrenme merkezinin nasıl planlanması ve düzenlemesi gerektiğini açıklar
ÖÇ16 Bilimsel süreç becerilerini açıklar
ÖÇ17 Okul öncesi eğitim programına uygun olarak fen etkinliklerini hazırlar
ÖÇ18 Erken çocukluk fen eğitiminde kullanılan yöntemleri açıklar
ÖÇ19 İlgili literatürde yer alan güncel fen ve matematik araştırmalarını eleştirel bir gözle inceler


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Yüksek lisans yeterliliklerine dayalı olarak okul öncesi kapsamında yer alan güncel ve ileri düzeydeki bilgileri uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir ve bilime yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşır. 2
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sosyal bilimlerde kullanılan bilimsel araştırma ve analiz yöntemlerini ileri düzeyde tanımlar. 1
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanın ilişkili olduğu çeşitli disiplinler ve alt alanları arasında ilişkiler kurar, uzmanlık bilgilerini yeni ve karmaşık fikirlerin analizi, sentezi ve değerlendirmesinde kullanarak özgün sonuçlara ulaşır. 2
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanındaki yeni bilgilere sistematik bir biçimde yaklaşır ve alanıyla ilgili ileri düzeyde araştırma yapar. 4
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bilime yenilik getiren yeni bir bilimsel yöntem geliştirir ya da bilinen bir yöntemi farklı bir alana uygular; bu noktada özgün bir araştırmayı tasarlar ve gerçekleştirir.
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Ulusal ve uluslararası düzeydeki okul öncesine yönelik uygulamaların eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapar. 4
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Ulusal ve/veya uluslararası hakemli dergilerde alanı ile ilgili bilimsel makale yayınlayarak alanındaki bilginin sınırlarını genişletir.
PÖÇ08 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Özgün ve disiplinler arası çalışmalarda liderlik yapar.
PÖÇ09 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren durumlarda bağımsız veya bir takım üyesi olarak çalışır
PÖÇ10 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak alanı ile ilgili yeni fikir ve yöntemler geliştirir. 2
PÖÇ11 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Alanıyla ilgili bilgi ve becerileri öğrencilerine kazandırmak için etkili öğretim stratejileri geliştirir ve kuramsal temelli, etkileşimli ve etik zeminde uygular. 2
PÖÇ12 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Bilimsel ve sosyal konuları eleştirel bir bakış açısıyla sorgular ve yeni bakış açılarına açıktır. 4
PÖÇ13 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Ulusal ve uluslararası tüm çalışmalarda kültürel farklılıkları göz önünde bulundurarak iletişim kurar.
PÖÇ14 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Alanda yürüttüğü bilimsel bir çalışmaları yazılı, sözlü ve görsel olarak uzman veya uzman olmayan kişilere bilgi ve iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanarak sunar. 1
PÖÇ15 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyinde kullanarak ileri düzeyde yazılı, sözlü ve görsel iletişim kurar ve tartışır.
PÖÇ16 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Alanı ile ilgili toplumsal, bilimsel ve etik konularda çözüm üretir ve bu değerlerin gelişimini ulusal ve uluslararası düzlemde destekler.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Erken çocukluk eğitiminde matematiğin tanımı ve önemi, matematik eğitiminde ilke ve standartları Konuyla ilgili kaynakları okuma, ilgili araştırmaları inceleme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
2 Erken çocuklukta matematik kavramlarını ve bilimsel düşünme becerilerini öğretme teknikleri ve yöntemleri Konuyla ilgili kaynakları okuma, ilgili araştırmaları inceleme 2 Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
3 Matematik etkinliklerinin planlanması ve diğer etkinliklerle ile bütünleştirilmesi Konuyla ilgili kaynakları okuma, ilgili araştırmaları inceleme 3 Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım
4 Temel matematiksel kavramların kazandırılması (Sınıflandırma, birebir eşleme, karşılaştırma, sıralama) Konuyla ilgili kaynakları okuma, ilgili araştırmaları inceleme 4 Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım
5 Temel matematiksel kavramların kazandırılması (geometri ve uzamsal algı) Konuyla ilgili kaynakları okuma, ilgili araştırmaları inceleme 5 Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
6 Temel matematiksel kavramların kazandırılması (sayı, işlem ve ölçme) Konuyla ilgili kaynakları okuma, ilgili araştırmaları inceleme 6 Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
7 Temel matematiksel kavramların kazandırılması (veri analizi) Konuyla ilgili kaynakları okuma, ilgili araştırmaları inceleme 7 Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım
8 Ara Sınavlar Ödev/proje hazırlama Ölçme Yöntemleri:
Ödev, Performans Değerlendirmesi
9 Erken çocukluk döneminde fen eğitiminin önemi Konuyla ilgili kaynakları okuma, ilgili araştırmaları inceleme 8 Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma
10 Fen etkinliklerinin diğer okul öncesi eğitimi etkinlikleriyle bütünleştirilmesi Konuyla ilgili kaynakları okuma, ilgili araştırmaları inceleme 9 Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
11 Erken çocukluk eğitiminde fen öğrenme merkezinin planlanması ve düzenlemesi Konuyla ilgili kaynakları okuma, ilgili araştırmaları inceleme 10 Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma
12 Bilimsel süreç becerileri Konuyla ilgili kaynakları okuma, ilgili araştırmaları inceleme 11 Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
13 Okul öncesi eğitim programına uygun olarak fen etkinlikleri hazırlama Konuyla ilgili kaynakları okuma, ilgili araştırmaları inceleme 12 Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
14 Erken çocukluk fen eğitiminde kullanılan yöntemler Konuyla ilgili kaynakları okuma, ilgili araştırmaları inceleme 13 Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım
15 İlgili literatürde yer alan güncel fen ve matematik araştırmalarının incelenmesi Konuyla ilgili kaynakları okuma, ilgili araştırmaları inceleme 14 Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Ders notlarını okuma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Ders notlarını okuma 2 Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 7 98
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 20 20
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 35 35
Toplam İş Yükü (Saat) 195
Toplam İş Yükü / 25 (s) 7,80
AKTS 8 AKTS