SÖ1749 Eğitimde Temel İstatistik Teknikleri ve Uygulama

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod SÖ1749
Ad Eğitimde Temel İstatistik Teknikleri ve Uygulama
Yarıyıl . Yarıyıl
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Yüksek Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. AKIN EFENDİOĞLU


Dersin Amacı

Bu dersin genel amacı öğrencilerin SPSS programında nicel veri girişi yapmalarını, veri dosyası oluşturmalarını ve bir veri dosyası üzerinde temel parametrik ve parametrik olmayan istatistiksel analizlerin nasıl yapılacağını öğrenmelerini sağlamaktır.

Dersin İçeriği

Bu dersin içeriğini, eğitim bilimleri kapsamında yapılan araştırmalarda sıklıkla kullanılan temel parametrik istatistiksel analiz teknikleri (betimsel istatistikler [yüzde-frekans ve çapraz tablolar], t-testi, varyans analizi, kovaryans analizi, korelasyon analizi), ilgili tekniklerin temel varsayımları ile paremetrik olmayan Kay-Kare, Mann Whitney U, Kruskal Vallis H ve Wilcoxon İşaretli Sıralar testleri oluşturmaktadır.

Dersin Ön Koşulu

Önkoşul yoktur.

Kaynaklar

Şener Büyüköztürk, Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı. PegemA Yayıncılık Vasfi Nadir Tekin, SPSS Uygulamalı İstatistik Teknikleri. Seçkin Yayıncılık

Notlar

SSCI ve ESCI dergilerde yayımlanan ilgili makaleler.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Öğrenci SPSS programının temel özelliklerinin ve amacını bilir.
ÖÇ02 Öğrenci SPSS programı üzerinde bir veri dosyası oluşturur.
ÖÇ03 Öğrenci araştırma problemine (hipotezine) uygun istatistiksel analiz tekniğini belirler.
ÖÇ04 Öğrenci veri dosyası üzerinden betimsel istatistikleri yapar ve çapraz tablolar oluşturur.
ÖÇ05 Öğrenci belirlediği analiz tekniğinin varsayımlarını veri-seti üzerinde test eder.
ÖÇ06 Öğrenci araştırma problemine (hipotezine) uygun analiz tekniğini kullanarak veri analizini uygular.
ÖÇ07 Öğrenci SPSS analiz sonuçlarını makale ya da tez formatına uygun olarak düzenler.
ÖÇ08 Öğrenci SPSS analiz çıktılarından elde edilen bulguları yorumlar ve rapor haline getirir.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Uzmanlık alanına uygun temel bilimsel araştırma ve analiz yöntemlerini kullanır. 5
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İlkokul 1.-4. sınıf programlarını ve dayandıkları temel ilkeleri tartışır.
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İlkokul 1.-4. sınıf kapsamında yer alan gelişim ve öğrenme kuramlarını tartışır.
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Öğretim strateji, yöntem ve tekniklerinin dayanaklarını açıklar.
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanı ile ilgili disiplinler arasındaki etkileşimi açıklar.
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İlkokul 1.-4. sınıf konu alanlarının (Sosyal Bilgiler, Türkçe, Fen Bilgisi, Matematik gibi) öğretim ilkelerini uzmanlık düzeyinde açıklar.
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sınıf öğretmenliği alan bilgileri ile farklı alanlardaki bilgileri ilişkilendirerek kullanır. 5
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri (makale, tez vb.) eleştirel bir gözle değerlendirir. 5
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Ulusal ve uluslararası düzeydeki sınıf öğretmenliğine yönelik uygulamaları eleştirel bir bakış açısıyla yorumlar.
PÖÇ10 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bir bilimsel araştırmayı planlayıp yürütür. 5
PÖÇ11 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Disiplinler arası bir anlayışla öğretim stratejisi, yöntem ve tekniklerini kullanır, geliştirir, derinleştirir.
PÖÇ12 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütmeye istekli olur. 2
PÖÇ13 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren durumlarda takım çalışması veya liderlik yapar.
PÖÇ14 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Bilimsel ve sosyal konuları eleştirel bir bakış açısıyla sorgular ve yeni bakış açılarına açıktır.
PÖÇ15 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Alanındaki çalışmaları yaşam boyu öğrenme çerçevesinde yürütür.
PÖÇ16 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Sosyal ve teknolojik gelişmeleri takip eder.
PÖÇ17 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Sınıf öğretmenliği alanında yürüttüğü bilimsel bir çalışmayı nitel ve nicel verilerle destekleyerek yazılı, sözlü ve görsel olarak uzman veya uzman olmayan kişilere sunar. 3
PÖÇ18 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Bilgi ve iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır. 4
PÖÇ19 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Alanına ilişkin bilgileri anlayacak, sözlü ve yazılı iletişim kurabilecek düzeyde Avrupa dil portföyü dillerinden birisini kullanır.
PÖÇ20 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Alanı ile ilgili bilimsel bir araştırma ya da proje yürütürken veya bir çalışmayı yorumlarken toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun davranır.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 İstatistik kavramı, yapısı, kullanım alanları Literatür taraması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Bireysel Çalışma
2 Eğitim araştırmalarında istatistiksel analiz ihtiyacı. İlgili literatürün taranması. Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
3 SPSS programının bilgisayara kurulması ve temel özellikler. Önhazırlık yok. Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma
4 SPSS programına veri girişi, veri tipleri ve tanımlamaları, veri setinin düzenlenmesi ve analize hazırlanması. Ön hazırlık yok. Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma
5 Bir veri seti üzerinde betimsel istatistiklerin yapılması ve raporlaştırılması. Konu ile ilgili açık ders malzemelerinin incelenmesi. Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma
6 Bir veri seti üzerinde çapraz tablo ve grafik oluşturma ve raporlaştırma. Konu ile ilgili açık ders malzemelerinin incelenmesi - 1 Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma
7 Araştırma problemine uygun analiz tekniğini belirleme. Hazırlık yok Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması
8 Ara Sınavlar Sınav öncesi konuların tekrarı ve SPSS uygulamaları. Ölçme Yöntemleri:
Ödev
9 T-testi ve ANOVA testi uygulamaları ve raporlaştırma. Hazırlıksız Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma
10 ANCOVA testinin uygulanması ve raporlaştırılması Ön hazırlık yoktur. Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma
11 Basit korelasyon analizi. Açık ders kaynaklarını gözden geçirme Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma
12 Kay-Kare ve Mann Whitney U analizlerinin uygulanması ve raporlaştırılması. Ders kitaplarından ve ilgili makalelerden okuma yapma Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma
13 Kruskal Vallis H ve Wilcoxon İşaretli Sıralar testlerinin uygulanması ve raporlaştırılması. Ders kitapları ve makale okuması yapma Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, Grup Çalışması
14 Analizlerin genel değerlendirmesinin yapılması. Önceki konuları gözden geçirme Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Soru-Cevap
15 Analizlerin değerlendirmesinin yapılması - 1 Önceki konuları inceleme Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Soru-Cevap
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Tüm konuları tekrar etme Ölçme Yöntemleri:
Ödev
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Tüm konuları tekrar etme - 1 Ölçme Yöntemleri:
Ödev


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 1 14
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 6 4 24
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 15 15
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 30 30
Toplam İş Yükü (Saat) 153
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,12
AKTS 6 AKTS