MED609 Aile Hekimliği

5 AKTS - 1-0 Süre (T+U)- 11. Yarıyıl- 1 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod MED609
Ad Aile Hekimliği
Yıl 6. Yıl
Süre (Hafta) 4 Hafta
AKTS 5 AKTS
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Tıp - Staj
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi Zeliha Yelda ÖZER


Dersin Amacı

Öğrencilerin Aile Hekimliği stajı sonunda; Aile Hekimliği disiplininin ilkeleri ve yeterlilikleri doğrultusunda, birinci basamağa odaklı temel bilgi, beceri ve tutum kazanmalarıdır.

Dersin İçeriği

Staj uygulaması içinde poliklinik hizmetleri, araştırma ve eğitim aktiviteleri, aile ziyaretleri ve eğitim aile sağlığı merkezi ziyareti yer almaktadır.

Dersin Ön Koşulu

Ders için ön koşul bulunmamaktadır.

Kaynaklar

1.Birinci Basamakta Tanı ve Tedavi Kitabı (Ed. Nafiz Bozdemir ve İsmail Hamdi Kara) 2. Aile Hekimliği (Ed. Nazan Bilgel) 3.Taylor Aile Hekimliği El Kitabı (Çev.Ed. Okay Başak ve Serpil Aydın Demirağ) 4.Current, Aile Hekimliği Tanı ve Tedavi (Çev. Ed. Altuğ Kut ve Gökhan Eminsoy) 5. Birinci Basamağın Geliştirilmesi (Çev.Ed. Nafiz Bozdemir ve Esra Saatçı) 6. Öyküye Dayalı Birincil Bakım Uygulama Rehberi (Çev.Ed. Hakan Yaman) 7. Aile Yönelimli Birincil Bakım(Çev.Ed. Hakan Yaman) 8. Rakel, Textbook of Family Practice 9. Oxford, Textbook of Primary Medical Care 10. IanMcWhinney, Textbook of Family Medicine 11. Sağlık Bakanlığı, Birinci basamak tanı tedavi rehberi 12. Sağlık Bakanlığı. Aile Hekimliği Birinci Aşama Kurs Notları. 13. WONCA Avrupa Aile Hekimliği Tanımı

Notlar

1.Birinci Basamakta Tanı ve Tedavi Kitabı (Ed. Nafiz Bozdemir ve İsmail Hamdi Kara) 2. Aile Hekimliği (Ed. Nazan Bilgel) 3.Taylor Aile Hekimliği El Kitabı (Çev.Ed. Okay Başak ve Serpil Aydın Demirağ) 4.Current, Aile Hekimliği Tanı ve Tedavi (Çev. Ed. Altuğ Kut ve Gökhan Eminsoy) 5. Birinci Basamağın Geliştirilmesi (Çev.Ed. Nafiz Bozdemir ve Esra Saatçı) 6. Öyküye Dayalı Birincil Bakım Uygulama Rehberi (Çev.Ed. Hakan Yaman) 7. Aile Yönelimli Birincil Bakım(Çev.Ed. Hakan Yaman) 8. Rakel, Textbook of Family Practice 9. Oxford, Textbook of Primary Medical Care 10. IanMcWhinney, Textbook of Family Medicine 11. Sağlık Bakanlığı, Birinci basamak tanı tedavi rehberi 12. Sağlık Bakanlığı. Aile Hekimliği Birinci Aşama Kurs Notları. 13. WONCA Avrupa Aile Hekimliği Tanımı


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Sağlık sisteminin yapısını, güncel sağlık uygulamalarını ve aile hekimliği disiplininin bu yapı ile ilişkisini açıklar
ÖÇ02 Öykü, fizik muayene ve laboratuvar incelemelerinden bilgi elde etme ve yorumlamada seçici olur ve bu bilgileri hasta ile işbirliği içinde uygun bir yönetim planı oluşturmada kullanır
ÖÇ03 Hastanın gündemini (düşünceleri, endişeleri ve beklentileri) ortaya çıkarmakla başlayan, hekimin gündemini bütünleştiren, ortak zemin bulan ve gelecek için bir karşılıklı planı tartışan hasta merkezli görüşme modelini açıklar ve kullanır
ÖÇ04 Birinci basamakta sık görülen semptom ve tanıların epidemiyolojisini tanımlar ve bunu özgül karar verme sürecinde kullanır
ÖÇ05 Hastanın özerkliğine saygı içinde etkili hasta doktor ilişkisi için gerekenleri açıklar ve kullanır,
ÖÇ06 Aile hekimliğinde kayıtların önemini açıklar ve uygun kayıt tutar
ÖÇ07 . Bireyin tutum, değer ve inançlarındaki aile boyutunu, toplum boyutunu, sosyal ve kültürel boyutları anlamak ve başa çıkabilmek için bir referans çerçevesi geliştirir
ÖÇ08 . Erken dönemde ve ayrışmamış durumları yönetme, laboratuvar incelemelerini basamaklı olarak isteme, zamanı tanı aracı olarak kullanma ve belirsizliği tolere etme gibi aile hekimliğine uygun çalışma ilkelerini tanımlar ve kullanır.
ÖÇ09 . Var olan kaynakları dengeli bir biçimde kullanarak hastaların bireysel sağlık gereksinimleriyle onların içinde yaşadıkları toplumun sağlık gereksinimlerini karşılamayı ilişkilendirir ve toplum sağlığının artırılmasında aile hekiminin rolünü açıklar.
ÖÇ10 Hekimliğin bağlamsal, tutumsal ve bilimsel yönlerini açıklar


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Yaşamın tüm evrelerinde insan beden ve aklının normal yapısını, işlevini, gelişimini ve etkileşimini açıklar. 1
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sık görülen fiziksel ve ruhsal bozuklukların-hastalıkların; epidemiyolojisi, patolojisi, semptom, bulgu, prognoz ve tedavisini sıralayabilir ve açıklayabilir. 3
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sağlıklı yaşam koşullarının oluşturulması ve hastalıkların önlenmesinde koruyucu hekimlik yöntemler ve etik ilkeler bilgisine sahiptir. 4
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Ülkemizde sık görülen hastalıklarda güncel, güvenilir tanı yöntemlerini ve uygun farmakolojik, fiziksel, nutrisyonel, psikososyal tedavi yöntemlerini seçerek tanımlayabilmeli. 4
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sağlık ve hastalık bileşenlerini, sürecini, sonucunu kavrar, analiz edebilir ve değerlendirebilir, bilgilerin güncelleştirilmesinde ve hasta tedavisinde kanıta dayalı tıp yöntemlerini kullanır, hastanın tercihini, kendi deneyimini ve en geçerli kanıtı değerlendirerek, etik ilkeler doğrultusunda karar vermeyi ilke edinir. 4
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Doğru, kapsamlı ve soruna odaklı anamnez alır, fizik muayene ve mental değerlendirme yaparak bireye sistematik yaklaşabilir, hastanın mahremiyetine, sırlarına, onuruna, inançlarına, kültürel farklılıklarına, cinsel tercihine saygı duyarak karar verir. 5
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Önemli işlev ve organ kaybının söz konusu olabileceği, acil müdahale gerektiren durumlarda, ilk yardım ve temel yaşam desteği sağlar ve sonraki süreci planlar. 3
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Hastaya bütüncül yaklaşarak ayırıcı tanı yapar, akılcı tanı ve tedavi planlama, hasta ve hastalığı yönetme konusunda bilgi, beceri ve yetkinliğe sahiptir, beklenmeyen durumlarda bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır, hastasını izler ve sahiplenir. 5
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Birey, aile ve topluma yönelik sağlık eğitimi yapar, alanıyla ilgili çalışmaları bireysel veya ekip üyesi olarak yürütür, danışmanlık, denetim, bilirkişilik, liderlik yapar. 4
PÖÇ10 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Yürüteceği proje çerçevesinde ekibinde çalışanların gelişimlerini, eğitimlerini planlar, yönetir ve süreci izleyip değerlendirir, diğer disiplinler ile ortak çalışır.
PÖÇ11 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Kültürlerarası iletişim kurma becerisine sahiptir, hastaları, meslektaşları ve toplumun diğer kesimleri ile etkili iletişim kurabilir, düşüncelerini ve çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekler, Türkçeyi doğru kullanarak sözel ve yazılı olarak aktarabilir. 4
PÖÇ12 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum ve davranış geliştirir, hekimlik mesleğinin gerektirdiği evrensel koşulları benimser. 4
PÖÇ13 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Bilim felsefesi, bilginin sınırları, doğruluğu, geçerliliği ve güvenilirliği bilgisine sahiptir, bilgiye ulaşmanın yollarını bilir ve eleştirel düşünme becerisini kullanarak bilgiyi değerlendirir, hekimlik ile ilgili öğrenme gereksinimlerini,kaynaklarını belirler, kaynakları etkin kullanarak öğrenmesini yönlendirir. 4
PÖÇ14 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Meslekli gelişiminin yanı sıra kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda kendini sürekli geliştirir, diğer meslek grupları ile birlikte sosyal sorumluluk projelerinde yer alır.
PÖÇ15 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte tıbbi bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir.
PÖÇ16 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Sağlığın, sosyal çevre ve davranışsal ilişkisini ve etkileşimini anlar, sosyal ve davranışsal yönleri ile sosyoekonomik etkilerini kavrar, toplumun ve dünyanın gündemindeki sağlıkla ilgili olayları-gelişmeleri izler ve değerlendirir. 4
PÖÇ17 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Doğru ve güvenilir kayıt tutar, veri toplar, epidemik, klinik ve laboratuvar verileri analiz eder, yorumlar ve sonuçlarının paylaşılmasında etik ilkelere uygun davranır. 5
PÖÇ18 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Kendi ruh ve beden sağlığı, çalışanların sağlığı, çevre ve iş güvenliği, birey ve halk sağlığı konularında duyarlılık taşır, sorumluluk alır, profesyonel tutum geliştirerek davranışları ile topluma rol model olur.
PÖÇ19 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Temel sağlık mevzuatını bilir, birey olarak hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa yönetmelik, mevzuat ve etik kurallara uygun davranır.
PÖÇ20 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Mesleki otonomisini kullanır, ulusal standartlarda klinik uygulamalar yapabilecek ve koruyucu hekimlik hizmeti yürütebilecek yeterli deneyime sahiptir ve Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurabilir.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Hasta hekim iletişiminde sorunlu durumlar modülü ve Aile Hekimliği Stajı Dersleri Powerpoint sunular, eğitim vidoları Öğretim Yöntemleri:
Gösterip Yaptırma, Tartışma, Problem Çözme
2 Aile hekimliği uygulamaları Eğitim Aile Sağlığı Merkezinin tanıtımı Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Örnek Olay
3 Aile hekimliğinde tıbbi kayıtlar Literatür taraması Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Örnek Olay
4 Olgularla aile hekimliğinde klinik problem çözme becerileri Powerpoint sunular, eğitim videoları Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Tartışma, Gösterip Yaptırma


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 25 1 25
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 100 1 100
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 0 0 0
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 0 0 0
Toplam İş Yükü (Saat) 125
Toplam İş Yükü / 25 (s) 5,00
AKTS 5 AKTS