OÖ840 Eğitimde Eylem Araştırması

8 AKTS - 5-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 5 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod OÖ840
Ad Eğitimde Eylem Araştırması
Yarıyıl . Yarıyıl
Süre (T+U) 5-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 8 AKTS
Yerel Kredi 5 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Doktora Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Arş.Gör.Dr. İNANÇ ETİ


Dersin Amacı

Eylem araştırmasının kuramsal temellerinin kavraması, eylem araştırmasının öğretmenlik mesleki gelişimindeki yerinin fark edilmesi, eylem araştırmasının basamaklar ile ilgili bilgi ve becerileri kazanımı amaçlanmaktadır.

Dersin İçeriği

Eylem araştırmasının tarihsel ve kuramsal alt yapısı, eylem araştırmasının eğitim bilimlerindeki yeri ve önemi, eylem araştırmasının öğretmenlik mesleki gelişimindeki yeri, eylem araştırmasının basamakları, örnek eylem araştırmaları, eylem araştırması modelinde veri toplama yöntemleri, eylem araştırması modelinde veri analizi ve eylem araştırmasının planlanması.

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

Johnson, A. P. (2019). Eylem araştırması el kitabı (Y. Uzuner, M. Anay, Çev.). Ankara: Anı Yayıncılık.

Notlar

Tran, T. T. H. (2009). Why is action research suitable for education?. VNU Journal of Foreign Studies, 25(2). Whitehead, J., & McNiff, J. (2006). Action research: Living theory. London: Sage Publication. Somekh, B. (2006). Action Research: a Methodology for Change and Development. Berkshire: Open University Press.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Eylem araştırmasının tarihsel ve kuramsal alt yapısı açıklar.
ÖÇ02 Eylem araştırmasının eğitim bilimlerindeki yeri ve önemini kavrar.
ÖÇ03 Diğer araştırma yöntemleriyle karşılaştırır.
ÖÇ04 Eylem araştırmasının öğretmenlik mesleki gelişimindeki yerini kavrar.
ÖÇ05 Eylem araştırmasının basamaklarını listeler.
ÖÇ06 Eylem araştırmasını eğitim programlarıyla ilişkilendirir.
ÖÇ07 Örnek eylem araştırmalarını inceler.
ÖÇ08 Eylem araştırması modelinde veri toplama yöntemlerini açıklar.
ÖÇ09 Eylem araştırması modelinde veri analizini kavrar.
ÖÇ10 Bir eylem araştırması planlar.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Yüksek lisans yeterliliklerine dayalı olarak okul öncesi kapsamında yer alan güncel ve ileri düzeydeki bilgileri uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir ve bilime yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşır. 2
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sosyal bilimlerde kullanılan bilimsel araştırma ve analiz yöntemlerini ileri düzeyde tanımlar. 3
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanın ilişkili olduğu çeşitli disiplinler ve alt alanları arasında ilişkiler kurar, uzmanlık bilgilerini yeni ve karmaşık fikirlerin analizi, sentezi ve değerlendirmesinde kullanarak özgün sonuçlara ulaşır.
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanındaki yeni bilgilere sistematik bir biçimde yaklaşır ve alanıyla ilgili ileri düzeyde araştırma yapar. 3
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bilime yenilik getiren yeni bir bilimsel yöntem geliştirir ya da bilinen bir yöntemi farklı bir alana uygular; bu noktada özgün bir araştırmayı tasarlar ve gerçekleştirir. 4
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Ulusal ve uluslararası düzeydeki okul öncesine yönelik uygulamaların eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapar.
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Ulusal ve/veya uluslararası hakemli dergilerde alanı ile ilgili bilimsel makale yayınlayarak alanındaki bilginin sınırlarını genişletir. 2
PÖÇ08 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Özgün ve disiplinler arası çalışmalarda liderlik yapar.
PÖÇ09 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren durumlarda bağımsız veya bir takım üyesi olarak çalışır
PÖÇ10 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak alanı ile ilgili yeni fikir ve yöntemler geliştirir.
PÖÇ11 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Alanıyla ilgili bilgi ve becerileri öğrencilerine kazandırmak için etkili öğretim stratejileri geliştirir ve kuramsal temelli, etkileşimli ve etik zeminde uygular.
PÖÇ12 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Bilimsel ve sosyal konuları eleştirel bir bakış açısıyla sorgular ve yeni bakış açılarına açıktır. 3
PÖÇ13 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Ulusal ve uluslararası tüm çalışmalarda kültürel farklılıkları göz önünde bulundurarak iletişim kurar.
PÖÇ14 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Alanda yürüttüğü bilimsel bir çalışmaları yazılı, sözlü ve görsel olarak uzman veya uzman olmayan kişilere bilgi ve iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanarak sunar.
PÖÇ15 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyinde kullanarak ileri düzeyde yazılı, sözlü ve görsel iletişim kurar ve tartışır.
PÖÇ16 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Alanı ile ilgili toplumsal, bilimsel ve etik konularda çözüm üretir ve bu değerlerin gelişimini ulusal ve uluslararası düzlemde destekler.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Ders içeriğinin, kaynakların, izlenecek strateji, yöntem ve tekniklerin tanıtımı İzlencenin okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
2 Eylem araştırmasının tarihsel ve teorik alt yapısı Kitabın birinci bölümünün okunması Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
3 Öğretmenlik mesleki gelişimi açısından Eylem araştırması İlgili makalenin okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
4 Eylem araştırmasının özellikleri ve döngüsü Kitabın ikinci bölümünün okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
5 Eğitimde eylem araştırması örneklerinin incelenmesi İlgili makalelerin okunması ve araştırılması Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Alıştırma ve Uygulama
6 Eylem araştırması için problem ifadesi belirleme Kitabın üçüncü bölümünün okunması ve örnek problem cümleleri yazma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım
7 Eylem araştırmasını gerçekleştirmek için bilgi toplama ve değerlendirme Kitabın dördüncü bölümünün okuması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
8 Ara Sınavlar Konuların gözden geçirilmesi Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Eylem araştırması için veri toplama yöntemleri Kitabın beşinci bölümünün okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
10 Eylem araştırmasında veri analizi Kitabın altıncı bölümünün okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
11 Eylem planı geliştirme ve olası riskler Konuyla ilgili makalenin okunması Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama
12 Eylem planının uygulanması Kitabın yedinci bölümünün okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
13 Eylem planında izleme-yansıtma ve değerlendirme Kitabın sekizinci bölümünün okuması Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Anlatım
14 Eylem araştırmasında raporlama Kitabın dokuzuncu bölümünün okunması Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım
15 Dönem genel değerlendirmesi Ön hazırlığa gerek yoktur Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Soru-Cevap
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Kitap ve makalelerin okuması, derste edinilen notların gözden geçirilmesi Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Kitap ve makalelerin okuması, derste edinilen notların gözden geçirilmesi Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 15 3 45
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 15 4 60
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 10 10 100
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 2 2
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 2 2
Toplam İş Yükü (Saat) 209
Toplam İş Yükü / 25 (s) 8,36
AKTS 8 AKTS