TİB1729 Tasavvufun Temel İlkeleri

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod TİB1729
Ad Tasavvufun Temel İlkeleri
Yarıyıl . Yarıyıl
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Yüksek Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Derviş DOKGÖZ


Dersin Amacı

Bu derste tasavvufi yaşama dair temel esasların öğretilmesi amaçlanmaktadır.

Dersin İçeriği

Tasavvuf İslam’ın zahir ve bâtın hükümleri çerçevesinde yaşanan, manevi ve derunî hayat tarzıdır. Tasavvufî yaşam nefis tezkiyesi, şer'î hükümleri titizlikle uygulama, her an zühd, takva ve vera üzere yaşamak, dünya ve mal sevgisinden uzak durmak, kalben tamamen Allah'a yönelmek gibi temel esaslar üzerine oturur.

Dersin Ön Koşulu

Bu dersin ön koşulu yoktur.

Kaynaklar

Tasavvuf El Kitabı Tasavvuf ve Tarikatlar

Notlar

Tasavvufa Giriş


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Tasavvuf anlayışının dayandığı temel esasları bilir.
ÖÇ02 Tasavvuf ilminin farklı tanımları ve kavramları hakkında bilgi sahibi olur.
ÖÇ03 Zühd, Takva, Vera, Tevbe ve Zikir gibi tasavvufun temel kavramlarını bilir.
ÖÇ04 Nefsi tezkiyesi, Allah sevgisi, İhlas vb. hususların tasavvufi yaşamın temelinde yer aldığını kavrar.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslami ilimlerin tarihi gelişimi, metotları, kavramları ve kaynaklarını bilir, bunlar arasındaki farkları ve benzerlikleri karşılaştırır. 4
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslam düşünce tarihinde kelam, tasavvuf, İslam mezhepleri, İslam hukuku, tefsir ve hadis alanında ortaya çıkan ekollerin doğuşu, teşekkül süreci, temel görüşleri, kaynakların ve İslam düşüncesine katkılarını bilir 4
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslami ilimler sahasında ortaya konulan tarihsel tecrübe ve bilimsel birikimi sorgular, tasnif eder, güncel meselelerin çözümünde bundan yararlanır 3
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Günümüz ihtiyaçları doğrultusunda temel dinî problemlere çözüm üretebilme becerisi kazanır
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Temel İslam bilimleri alanında bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak araştırma yapabilme becerisi kazanır 3
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Temel dini metinleri okuma açıklama ve yorumlama becerisine sahip olur
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Temel Din bilimleriyle ilgili ulusal ve uluslar arası çalışmaları takip etme, anlama becerisine sahip olur 2
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanıyla ilgili bilimsel bir zihniyete sahip olur 3
PÖÇ09 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Alanıyla ilgili kaynakları kullanabilecek ve elde ettiği bilgileri paylaşabilecek düzeyde yabancı dil bilir
PÖÇ10 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Mesleki alanını ilgilendiren resmi ve özel kurumlarla işbirliği içersinde çalışır
PÖÇ11 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği İlahiyat alanında bilimsel bilgi üretir. Elde ettiği temel dini bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir
PÖÇ12 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Alanıyla ilgili toplumsal ihtiyaç ve problemlere çözüm üretebilecek araştırmalar yapar 2
PÖÇ13 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Temel İslam Bilimleri alanına uygun yöntem teknik materyal ve teknolojik imkânları kullanır


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Tasavvufun tanımı Okuma Öğretim Yöntemleri:
Bireysel Çalışma
2 Temel tasavvuf kavramları Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Bireysel Çalışma
3 Zühd, Takva, Vera Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Beyin Fırtınası
4 İhlas, sabır, tevekkül İnceleme Öğretim Yöntemleri:
Bireysel Çalışma
5 Seyr-ü sülûk Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Bireysel Çalışma
6 Riyazet ve Mücahede Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Bireysel Çalışma
7 Marifet İlmi Araştrıma Öğretim Yöntemleri:
Bireysel Çalışma
8 Ara Sınavlar sınav Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Keşf ve İlham Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Bireysel Çalışma
10 Tarikat kavramı Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Bireysel Çalışma
11 Şeyh - Mürid Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Bireysel Çalışma
12 Sohbet ve sema Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Bireysel Çalışma
13 Vahdet-i vücud Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Bireysel Çalışma
14 Vahdet-i Vücud Nazariyesi Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Bireysel Çalışma
15 Vahdet-i Şühud Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Bireysel Çalışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları sınav Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları sınav Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 15 15
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 30 30
Toplam İş Yükü (Saat) 157
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,28
AKTS 6 AKTS