TİB786 Maturidi Kelam Okulu

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- 2. Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod TİB786
Ad Maturidi Kelam Okulu
Yarıyıl 2. Yarıyıl
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Yüksek Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. İSMAİL ŞIK


Dersin Amacı

Hanefi-Matüridilik anlayışının İslam düşüncesi açısından tarihi serüveninin irdelenmesi

Dersin İçeriği

1. asırdan günümüze kadar Matüridi kelam okulunun tarihi serüveninin incelenmesi

Dersin Ön Koşulu

Kelam Tarihi ve Sistematik Kelam okumaları

Kaynaklar

Kelam Tarihi, Sistematik Kelam

Notlar

İslam Tarihi ve İslam Mezhepleri Tarihi kaynakları


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Matüridi kelam sistemin oluşum ve gelişimi hakkında bilgi sahibi olunur.
ÖÇ02 Matüridi kelam sisteminin İslam düşüncesine katkısı öğrenilir.
ÖÇ03 Ehl-i Sünnet içi akli refleksin gerekçelerini öğrenir.
ÖÇ04 Matüridi kelam sisteminde Ahiret ve alt konularına yaklaşımını öğrenmek ve ahiretin inkarı veya dirilişin farklı yorumlarına karşı verilen cevaplarını kavramak.;
ÖÇ05 Matüridi kelam sisteminde Allah anlayışı alt konularına yaklaşımını öğrenmek ve ahiretin inkarı veya dirilişin farklı yorumlarına karşı verilen cevaplarını kavramak.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslami ilimlerin tarihi gelişimi, metotları, kavramları ve kaynaklarını bilir, bunlar arasındaki farkları ve benzerlikleri karşılaştırır. 3
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslam düşünce tarihinde kelam, tasavvuf, İslam mezhepleri, İslam hukuku, tefsir ve hadis alanında ortaya çıkan ekollerin doğuşu, teşekkül süreci, temel görüşleri, kaynakların ve İslam düşüncesine katkılarını bilir
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslami ilimler sahasında ortaya konulan tarihsel tecrübe ve bilimsel birikimi sorgular, tasnif eder, güncel meselelerin çözümünde bundan yararlanır 3
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Günümüz ihtiyaçları doğrultusunda temel dinî problemlere çözüm üretebilme becerisi kazanır 2
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Temel İslam bilimleri alanında bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak araştırma yapabilme becerisi kazanır
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Temel dini metinleri okuma açıklama ve yorumlama becerisine sahip olur 5
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Temel Din bilimleriyle ilgili ulusal ve uluslar arası çalışmaları takip etme, anlama becerisine sahip olur 2
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanıyla ilgili bilimsel bir zihniyete sahip olur 4
PÖÇ09 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Alanıyla ilgili kaynakları kullanabilecek ve elde ettiği bilgileri paylaşabilecek düzeyde yabancı dil bilir 3
PÖÇ10 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Mesleki alanını ilgilendiren resmi ve özel kurumlarla işbirliği içersinde çalışır
PÖÇ11 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği İlahiyat alanında bilimsel bilgi üretir. Elde ettiği temel dini bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir
PÖÇ12 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Alanıyla ilgili toplumsal ihtiyaç ve problemlere çözüm üretebilecek araştırmalar yapar 3
PÖÇ13 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Temel İslam Bilimleri alanına uygun yöntem teknik materyal ve teknolojik imkânları kullanır


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Hz Peygamber sonrası yaşanan siyasi ve teolojik tartışmaların incelenmesi. Kelam okumaları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
2 1. ve 2. Asırda yaşanan teolojik gelişmelerin analizi. Kelam okumaları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
3 Hanefilik nedir? Nasıl Gelişim sağlamıştır. Kelam okumaları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
4 Hanefi-Matüridilik kavramı ve tarihi gelişimi Kelam Tarihi okumaları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
5 Matüridilik ve Kelami katkıları. Kelam Tarihi okumaları. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
6 3-4- Asır teşekkül süreci. Kelam Tarihi okumaları. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
7 Kuruluş dönemi Matüridi alimler ve etkileri. Kelam Tarihi okumaları. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
8 Ara Sınavlar Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap
9 6-7-8 Asır Matüridi alimler ve etkileri Kelam Tarihi okumaları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
10 9-10 Asır Matüridi alimler ve ekileri Kelam Tarihi okumaları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
11 11-12-13 Asır Matüridi alimler ve etkieri Kelam Tarihi okumaları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
12 Çağdaş Matüridi alimler ve etkileri Kelam Tarihi okumaları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
13 Ehl-i Sünnet içinde Matüridilik Kelam Tarihi Okumaları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
14 Matüridi Ontolojisi Kelam Okumaları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
15 Matüridilik Epistemoloji Kelam Okumaları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 15 15
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 30 30
Toplam İş Yükü (Saat) 157
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,28
AKTS 6 AKTS