TİB756 Tefsir Tarihi II

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod TİB756
Ad Tefsir Tarihi II
Yarıyıl . Yarıyıl
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Yüksek Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi ERTUĞRUL DÖNER


Dersin Amacı

Dersin seçiminde, ondört asırlık tarihi süreç boyunca Kur’an’ın anlaşılması, açıklanması, devrin problem ve ihtiyaçlarına göre yorumlanması yönünde müfessirlerce ortaya konan ilmi faaliyetlerin önce kronolojik sırasıyla ve sistematik bir bütünlük içinde topluca, peşinden de Kur’an’a yaklaşım, anlayış ve yorumlama farklılıklarına bağlı olarak “yazar-zihniyet-eser” üçgenlerinde yoğunlaşarak ekolleşen tefsir akımlarının, karakteristik özellikleri, başlıca görüşleri, önemli temsilcileri ve temel kaynakları çerçevesinde daha yakından incelenmesi, bu suretle, öğrenciye, özlü, sağlam ve sistematik bir tefsir tarihi kültürü kazandırılması, böyle bir bilgi birikimiyle bilimsel düşünme ve araştırmaya yöneltilmesi amaçlanmaktadır.

Dersin İçeriği

Bu dersin içeriği, tefsir, te’vil, tercüme kavramları, tefsirin ilinin oluşumun tarihi seyri, tefsir alanında ortaya konulan eserlerin türleri ve özellikleri ve tefsir ekolleri ve çağdaş tefsir yaklaşımlarından oluşur

Dersin Ön Koşulu

Bu dersin ön koşulu yoktur.

Kaynaklar

1. Ömer Nasuhi Bilmen, Büyük Tefsir Tarihi (Tabakatu’l-Müfessirin), I-II, İstanbul 1973 2. İsmail Cerrahoğlu, Tefsir Tarihi, I-II, Ankara 1988 3. Ignaz Goldziher, Mezahibü’t-Tefsiri’l-İslami, (Arapça’ya Çev.: Abdulhalim en-Neccar), Kahire 1374/1955; (Türkçe’ye Çev.: Mustafa İslâmoğlu), İslâm Tefsir Ekolleri, İstanbul 1997 5. İbn Âşûr, et-Tefsir ve Ricalühû, Tunus 1972 7. Muhammed Hüseyn ez-Zehebi, et-Tefsir ve’l-Müfessirûn, I-II, Kahire 1396/1976

Notlar

1. Ömer Nasuhi Bilmen, Büyük Tefsir Tarihi (Tabakatu’l-Müfessirin), I-II, İstanbul 1973 2. İsmail Cerrahoğlu, Tefsir Tarihi, I-II, Ankara 1988 3. Ignaz Goldziher, Mezahibü’t-Tefsiri’l-İslami, (Arapça’ya Çev.: Abdulhalim en-Neccar), Kahire 1374/1955; (Türkçe’ye Çev.: Mustafa İslâmoğlu), İslâm Tefsir Ekolleri, İstanbul 1997 5. İbn Âşûr, et-Tefsir ve Ricalühû, Tunus 1972 7. Muhammed Hüseyn ez-Zehebi, et-Tefsir ve’l-Müfessirûn, I-II, Kahire 1396/1976


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Bu dersin sonunda öğrenciler Kur'an'ı yorumlama becerisine sahip olacaklar.
ÖÇ02 Bu dersin sonunda öğrenciler Tefsir tarihi hakkında temel bilgileri öğrenebilecekler.
ÖÇ03 Klasik Tefsir ekollerini tanıyacaklar.
ÖÇ04 Klasik ve çağdaş Tefsir ekollerinin güçlü ve zayıf yönlerini görecekler.
ÖÇ05 Kur'an'ı yorumlarken Tefsir ekollerinin tecrübelerinden yararlanacaklar.
ÖÇ06 Bu dersin sonunda öğrenciler Tefsir usulü ve tarihine ilişkin temel ilmi kaynaklardan yararlanma becerisi kazanacaklar.
ÖÇ07 Kaynaklarda yer alan bilgileri güncelleyerek güncel meselelere uygulama kabiliyeti geliştirebilecekler.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslami ilimlerin tarihi gelişimi, metotları, kavramları ve kaynaklarını bilir, bunlar arasındaki farkları ve benzerlikleri karşılaştırır. 4
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslam düşünce tarihinde kelam, tasavvuf, İslam mezhepleri, İslam hukuku, tefsir ve hadis alanında ortaya çıkan ekollerin doğuşu, teşekkül süreci, temel görüşleri, kaynakların ve İslam düşüncesine katkılarını bilir
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslami ilimler sahasında ortaya konulan tarihsel tecrübe ve bilimsel birikimi sorgular, tasnif eder, güncel meselelerin çözümünde bundan yararlanır 3
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Günümüz ihtiyaçları doğrultusunda temel dinî problemlere çözüm üretebilme becerisi kazanır
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Temel İslam bilimleri alanında bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak araştırma yapabilme becerisi kazanır 5
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Temel dini metinleri okuma açıklama ve yorumlama becerisine sahip olur
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Temel Din bilimleriyle ilgili ulusal ve uluslar arası çalışmaları takip etme, anlama becerisine sahip olur 2
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanıyla ilgili bilimsel bir zihniyete sahip olur 3
PÖÇ09 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Alanıyla ilgili kaynakları kullanabilecek ve elde ettiği bilgileri paylaşabilecek düzeyde yabancı dil bilir
PÖÇ10 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Mesleki alanını ilgilendiren resmi ve özel kurumlarla işbirliği içersinde çalışır
PÖÇ11 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği İlahiyat alanında bilimsel bilgi üretir. Elde ettiği temel dini bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir 2
PÖÇ12 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Alanıyla ilgili toplumsal ihtiyaç ve problemlere çözüm üretebilecek araştırmalar yapar 2
PÖÇ13 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Temel İslam Bilimleri alanına uygun yöntem teknik materyal ve teknolojik imkânları kullanır


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Kur’ân’ın Nüzûlü ve Metinleşmesi okuma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap
2 Kur’ân’ın Tanımı ve Unsurları inceleme Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
3 Tefsîrin Tanımı ve Niteliği tanımlama Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama
4 Tefsîrin Doğuşu ve Tedvîni başlangıç Öğretim Yöntemleri:
Gösteri
5 Temel Tefsîr Yöntemleri anlamlandırma Öğretim Yöntemleri:
Gösterip Yaptırma
6 Kur’ân Lafızlarına Dair İlimler araştırma Öğretim Yöntemleri:
Rol Oynama
7 Kur’ân’ın Manalarına Dair İlimler okuma Öğretim Yöntemleri:
Grup Çalışması
8 Ara sınav sınav Ölçme Yöntemleri:
Ödev
9 Tarihî Olgularla İlişkili Kur’ân İlimleri araştırma Öğretim Yöntemleri:
Beyin Fırtınası
10 Kur’ân’ı Anlama ve Yorumlamada Yeni Yönelişler anlama Öğretim Yöntemleri:
Örnek Olay
11 Günümüz tefsir akımlarının doğuş süreci akımlar Öğretim Yöntemleri:
Problem Çözme
12 Günümüz tefsir akımları ve genel özellikleri hareketler Öğretim Yöntemleri:
Bireysel Çalışma
13 Kur’ân’ın Mekke döneminin evreleri mekke Öğretim Yöntemleri:
Proje Temelli Öğrenme
14 Kur’ân’ın Medine döneminin evreleri medine Öğretim Yöntemleri:
Örnek Olay
15 Rivayet Tefsiri rivayet Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap
16 Dirayet Tefsiri dirayet Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama
17 Final Sınavı final Ölçme Yöntemleri:
Performans Değerlendirmesi


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 15 15
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 30 30
Toplam İş Yükü (Saat) 157
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,28
AKTS 6 AKTS