TİB874 Kur'an, Vahiy, Nüzul İlişkisi

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod TİB874
Ad Kur'an, Vahiy, Nüzul İlişkisi
Yarıyıl . Yarıyıl
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Doktora Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi ERTUĞRUL DÖNER


Dersin Amacı

Kur'an'ın, indirildiği ortamın sosyo-kültürel durumuyla ilişkisine vakıf olmak. Vahiy konusundaki tartışmalar hakkında bilgi sahibi olmak. Kur'an'ı indiği dönem üzerinden okumanın onu anlamaya etkisini anlamak dersimizin amaçlarıdır.

Dersin İçeriği

Kur'an, vahiy ve nüzul kavramlarının mahiyetleri, birbiriyle olan ilişkileri ve Kur'an'ı anlamadaki yerleri dersimizin konusudur.

Dersin Ön Koşulu

Ön koşul bulunmamaktadır.

Kaynaklar

Kur'an, Vahiy ve Nüzûl - Mustafa Öztürk Kur'ân Yorumunda Sîret-Nüzûl İlişkisi - Muhammed Coşkun Vahyin Tarihsel Mahiyeti - Hamdi Tayfur

Notlar

Diyanet İslam Ansiklopedisi Yök Tez Merkezi Kur'an Dili ve Retoriği - Mustafa Öztürk Kur'an'da Allah ve İnsan - Toshihiko Izutsu


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Vahiy konusundaki tartışmalar hakkında bilgi sahibi olur.
ÖÇ02 Kur'an'ın, indirildiği ortamın sosyo-kültürel durumuyla ilişkisine vakıf olur.
ÖÇ03 Kur'an'ı indiği dönem üzerinden okumanın onu anlamaya etkisini anlar.
ÖÇ04 Kur'an, vahiy ve nüzul kavramlarının mahiyetlerine yönelik farklı bakış açıları kazanır.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İlgili alanda bilimsel bilgi oluşturacak veri toplama, literatür inceleme ve analiz yapma becerisini kazanmak 3
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bilimsel araştırma sürecine ilişkin yöntem bilgi ve becerisinde ustalaşmış olmak
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bilimsel çalışmalarında kuramsal, yöntemsel ve uygulama bağlamında en az bir alanda katkı sağlama becerisini kazanmak
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Eleştirel bir değerlendirme ve sentez yapma yeterliliği kazanmak 3
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve yeni fikirler üretebilme becerisi kazanmak 4
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Disiplinler arası çalışabilme becerisine sahip olmak ve farklı alanlardaki kuram, yöntem ve uygulamaları ilgili alana adapte edebilme becerisi kazanmak 4
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İlgili alandaki teknolojik gelişmeleri, bilimsel ilerlemeleri ve bilgi teknolojilerini yakından takip etmek
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Akademik yazım alışkanlığına katkı sağlayacak alanı ile ilgili yayın yapmak
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Uzmanlık alanları ile ilgili olarak ulusal ve uluslar arası çevrelerle iletişim kurabilme becerisi kazanmak 2
PÖÇ10 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Akademik hayatın gerektirdiği düzeyde davranış ve etik duyarlılığa sahip olmak


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Kur'an kelimesinin kökeni ve anlam içeriği Okuma Öğretim Yöntemleri:
Bireysel Çalışma
2 Kur'an-Kitab ilişkisi Okuma Öğretim Yöntemleri:
Bireysel Çalışma
3 Kur'an ve Arabîlik meselesi Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
4 Vahiy lafzının anlam alanı Okuma Öğretim Yöntemleri:
Bireysel Çalışma
5 Vahyin Mahiyeti ve farklı vahiy telakkileri Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Bireysel Çalışma
6 Son dönem islam dünyasında vahiyle ilgili yeni anlayışlar Okuma Öğretim Yöntemleri:
Bireysel Çalışma
7 Nüzul lafzının anlam alanı ve farklı kullanımları Okuma Öğretim Yöntemleri:
Bireysel Çalışma
8 Ara sınav sınav Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Kur'an vahyinde aşamalı nüzul meselesi Okuma Öğretim Yöntemleri:
Bireysel Çalışma
10 Kıraatte farklılık olgusu Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
11 İlahi isimler ve fiillerle ilgili antropomorfik ifade tarzı Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Beyin Fırtınası
12 Kur'an'da tekrar tartışması Okuma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap
13 Gelenek ve vahiy Okuma Öğretim Yöntemleri:
Bireysel Çalışma
14 Dilin tarihselliği meselesi Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Bireysel Çalışma
15 Hz. Muhammed ve Vahiy Okuma Öğretim Yöntemleri:
Bireysel Çalışma
16 Final sınavı sınav Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 yarıyıl sonu sınavı sınav Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 15 15
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 30 30
Toplam İş Yükü (Saat) 157
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,28
AKTS 6 AKTS