EGT1800 Uzmanlık Alan Dersi

6 AKTS - 5-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 0 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod EGT1800
Ad Uzmanlık Alan Dersi
Yarıyıl . Yarıyıl
Süre (T+U) 5-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 0 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Doktora Dersi
Tür Uzmanlik Alan
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. İSMAİL SANBERK


Dersin Amacı

Bu dersin amacı, öğrencinin tez konusu olarak belirlediği alanla ilgili literatürü inceleyip konunun hangi değişkenler açısından ele alındığını belirlemesine, tez konusunu, yöntemini belirlemesine yardım etmek ve tez çalışması sırasında gereksinim duyduğu bilimsel rehberliği sağlamaktır.

Dersin İçeriği

Bu derste tez konusu, konuyla ilgili kaynaklar, konuyla ilgili değişkenler, konuyu araştırma yöntem ve teknikleri, örneklem seçimi, veri analiz ve raporlaştırma gibi konuları içermektedir.

Dersin Ön Koşulu

Yok.

Kaynaklar

Creswell, J. W. 2016. Nitel Araştırma Yöntemleri, Beş Yaklaşıma Göre Nitel Araştırma ve Araştırma Deseni. Çeviri Ed. M. Bütün ve S. B. Demir. Ankara, Siyasal Kitabevi. Glesne, C. 2013. Nitel araştırmaya giriş. Çeviri Ed. A. Ersoy, P. Yalçınoğlu. Ankara: Anı Yayıncılık. Merriam, S. B. 2013. Nitel Araştırma Desen ve Uygulama İçin Bir Rehber. Çev. Ed. S. Turan. Ankara, Nobel Yayınları. Patton, M. Q. 2014. Nitel Araştırma Yöntemleri, Beş Yaklaşıma Göre Nitel Araştırma ve Araştırma Deseni. Çeviri Ed. M. Bütün ve S. B. Demir Ankara, Siyasal Kitabevi. Yıldırım, A. Şimşek, H. 2011. Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara, Seçkin Yayıncılık.Karasar, N. 2012. Bilimsel araştırma yöntemleri, Ankara, Nobel Yayınevi. Büyüköztürk, Ş. 2006. Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı, Ankara, Pegem A Yayıncılık. Karasar, N. 2016. Bilimsel araştırma yöntemleri, Ankara, Nobel Akademik Yayıncılık.

Notlar

Veri tabanları, konuyla ilgili ulusal /uluslar arası makaleler, tezler, araştırma raporları, kongre kitapları, dergiler.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Alanıyla ilgili Türkçe ve yabancı dilde yayınlanmış kaynaklara hangi yollarla ulaşacağını belirler.
ÖÇ02 Alanıyla ilgili kaynakları inceleyerek Türkiye´de hangi konuların çalışılmadığını ve araştırmaya gereksinim duyulan konuları belirler.
ÖÇ03 Tezinde çalışacağı konu alanını belirler.
ÖÇ04 Kaynakları inceleme sonucunda konuyu hangi değişkenler açısından ele alacağını belirler.
ÖÇ05 Araştırma problemiyle ilgili dergi, kitap vb. kaynaklardan yararlanarak giriş kısmını yazar.
ÖÇ06 Problemi incelemek için hangi yöntemi kullanacağını belirler.
ÖÇ07 Veri toplama araçlarının geçerlik ve güvenirlik çalışmalarını yapar.
ÖÇ08 Tez konusuyla ilgili ön çalışmaları yapar.
ÖÇ09 Tez süreci boyunca çalışma konusuyla ilgili akademik veri tabanlarını inceleyerek bilgilerini güncel tutar.
ÖÇ10 Akademik çalışmalarında bilimsel ve etik kurallara uygun şekilde hareket eder.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Aile, okul ve kariyer psikolojik danışmanlığı alanındaki kuramsal yaklaşımları ve uygulama çalışmalarını kavrar. 4
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Farklı yaş grubundaki kişilerle kullanılabilecek psikolojik danışma yöntem ve tekniklerini bilir.
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Aile, okul ve kariyer psikolojik danışmanlığı alanında değişik konu ve problem alanlarına yönelik psikolojik danışma uygulamaları yapar. 3
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Farklı yaş grubundaki kişilerle danışma yaparken belirli psikolojik danışma yöntem ve tekniklerini kullanır.
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Psikolojik danışma alanında betimsel ve deneysel desenleri kullanmaya yönelik bir araştırma planı yapar. 4
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Psikolojik danışma alanında nitel araştırma yöntemlerini kullanmaya yönelik bir araştırma planı yapar. 4
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Psikolojik danışma alanında yaptığı bir araştırma planını uygular. 5
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Psikolojik danışma ile ilgili bilimsel bir çalışmanın yürütülmesine rehberlik yapar. 2
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Psikolojik danışma ile ilgili aile, okul ve kariyer alanındaki uygulamalı çalışmalarda meslektaşlarına rehberlik yapar.
PÖÇ10 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Nicel bir araştırmada kullanılabilecek istatistiksel teknikleri kullanır 3
PÖÇ11 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Nitel bir araştırmada kullanılabilecek nitel analiz tekniklerini bilir. 3
PÖÇ12 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği PDR alanında bir araştırma ve uygulamayı yürütmek üzere değişik kurum ve kuruluşlardaki kişilerle işbirliği yapar. 2
PÖÇ13 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Araştırdığı bir konu alanındaki bilgilerini öğrenciler, meslektaşlar ve yöneticilerle paylaşır. 3
PÖÇ14 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği PDR alanında Türkiye'deki güncel sorun ve gereksinimleri dikkate alarak yeni çalışma ve uygulamalar yapar. 5
PÖÇ15 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği PDR alanında dünyadaki güncel gelişmeleri takip ederek, buna yönelik çalışmalar planlar. 5
PÖÇ16 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Çalışma yaptığı PDR alanında meslektaş ve topluma yararlı olabilecek konferans ve seminer çalışmaları yapar.
PÖÇ17 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Yaptığı bir araştırmayı makale, kitap vb. şeklinde yayın haline getirme sürecini uygular. 3
PÖÇ18 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Yaptığı çalışmaların sonuçlarını meslektaşlar ve diğer araştırmacılarla kongre, sempozyum vb. ortamlarda paylaşır. 3


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Dersin içeriği, yapılacak çalışmalar, kullanılacak yöntem ve teknikler ve değerlendirme hakkında bilgi verme İlgili kaynakları okuma ve konuyla ilgili literatürü inceleme Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Proje Temelli Öğrenme
2 Türkçe ve yabancı dilde yayınlanmış kaynaklara ulaşma yolları İlgili kaynakları okuma ve konuyla ilgili literatürü inceleme Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Proje Temelli Öğrenme
3 Alanıyla ilgili ulaşılan ve konu açısından incelenen kaynakların sunulması Sunu raporu hazırlama Öğretim Yöntemleri:
Bireysel Çalışma
4 Alanıyla ilgili ulaşılan ve yöntem açısından incelenen kaynakların sunulması Sunu raporu hazırlama Öğretim Yöntemleri:
Bireysel Çalışma
5 Alanında çalışmaya ihtiyaç duyulan alanların belirlenmesi İlgili kaynakları okuma ve konuyla ilgili literatürü inceleme Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Proje Temelli Öğrenme
6 Bu alanlardan hangisinin çalışılacağına karar verilmesi. İlgili kaynakları okuma ve konuyla ilgili literatürü inceleme Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Proje Temelli Öğrenme
7 Karar verilen alanla ilgili kaynakları inceleme İlgili kaynakları okuma ve konuyla ilgili literatürü inceleme Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Proje Temelli Öğrenme
8 Araştırma ön raporunun teslimi İlgili kaynakları okuma ve konuyla ilgili literatürü inceleme Ölçme Yöntemleri:
Proje / Tasarım
9 Araştırma problemine uygun yöntemin belirlenmesi İlgili kaynakları okuma ve konuyla ilgili literatürü inceleme Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Proje Temelli Öğrenme
10 Örneklemin belirlenmesi İlgili kaynakları okuma ve konuyla ilgili literatürü inceleme Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Proje Temelli Öğrenme
11 Veri toplama yöntem ve tekniklerinin belirlenmesi İlgili kaynakları okuma ve konuyla ilgili literatürü inceleme Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Proje Temelli Öğrenme
12 Asıl çalışmaya geçmeden önce ön çalışma yapılması Pilot çalışma uygulamaları Öğretim Yöntemleri:
Örnek Olay, Bireysel Çalışma
13 Ön çalışmanın değerlendirilmesi Veri analizi Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma
14 Ana çalışmanın planlanması İlgili kaynakları okuma ve konuyla ilgili literatürü inceleme Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Proje Temelli Öğrenme
15 Dönem boyunca yapılan çalışmaların değerlendirilmesi Konuları gözden geçirme Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
16 Araştırma raporunun ön sunumu Sunu raporu hazırlama Ölçme Yöntemleri:
Proje / Tasarım
17 Araştırma raporunun teslimi Araştırma raporunun yazımı Ölçme Yöntemleri:
Proje / Tasarım


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 5 70
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 5 5
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 15 15
Toplam İş Yükü (Saat) 160
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,40
AKTS 6 AKTS