IHS403 Çağdaş İslam Akımları

3 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 7. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod IHS403
Ad Çağdaş İslam Akımları
Yarıyıl 7. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 3 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. YUSUF GÖKALP


Dersin Amacı

Günümüz İslam dünyasında mevcut olan dini akımlar hakkında bilimsel,tarafsız,kapsayıcı, çözümleyici bir bakış açısı kazanmak.

Dersin İçeriği

Günümüz islam düşüncesine yön veren temel dinamikler, İslam dünyasının coğrafi ve mezhebi dağılımı, İlk dönemlerde ortaya çıkan mezheplerin günümüzdeki tezahürleri

Dersin Ön Koşulu

Dersin ön koşulu yoktur.

Kaynaklar

Mehmet Ali Büyükkara, Çağdaş İslami Akımlar, İstanbul 2016. Hasan Onat, Türkiye'de Din Anlayışında değişim Süreci, Ankara 2003.

Notlar

Mehmet Ali Büyükkara, Çağdaş İslami Akımlar, İstanbul 2016. Hasan Onat, Türkiye'de Din Anlayışında değişim Süreci, Ankara 2003.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Günümüzde mevcut olan dini akımları ve bunlar arasındaki ilişkileri kavrar.
ÖÇ02 Günümüzde mevcut olan dini akımları bilir.
ÖÇ03 Günümüzdeki dini anlama noktasında yaşanan mevcut problemlere çözüm üretir.
ÖÇ04 Günümüzdeki mevcut dini akımları zihniyetlerine göre tasnif eder.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslam Dini´´nin temel kavramları, kaynakları, esasları, değerleri ve felsefesini tanımlar. 3
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Din olgusunun, insan ve toplum yapısının oluşmasına, değişmesine ve gelişmesine etkilerini açıklar.
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslam Tarih ve Medeniyetinin oluşum ve gelişim süreçlerini açıklar.
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Müslüman toplumların sosyo-kültürel, dinî, siyasî ve iktisadî yapısını tanımlar.
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Temel dini metinleri okur, açıklar ve yorumlar.
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak doğru dini bilgiye ulaşır, elde edilen bilgiyi değerlendirir ve kullanır.
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Günümüz ihtiyaçları çerçevesinde temel dinî problemleri tespit eder ve çözüm üretir. 5
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslam tarihi, kültürü, sanat ve edebiyatı alanında bilgi ve beceri kazanır. 2
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bilimsel ve felsefî alanda elde edilen birikimleri ilahiyat alanına taşır.
PÖÇ10 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslami ilimler tarihinde ortaya konan bilimsel birikim ve tarihi tecrübeyi tasnif eder ve sorgular.
PÖÇ11 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Dini değerlerin toplumda birleştirici, bütünleştirici, uzlaştırıcı rolüne uygun tutum ve davranışları destekler.
PÖÇ12 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İtikat, ibadet, ahlak ve muamelât açısından İslam dinini doğru olarak açıklar.
PÖÇ13 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Din, bilim, sanat, felsefe ve ahlakın birbirlerini tamamlayan unsurlar olduğunu ve birlikte düşünülmesi gerektiğini ayırt eder. 2
PÖÇ14 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği İnanca ve kutsallık atfedilen değerlere saygı gösterir, bir arada yaşama kültürünü destekler.
PÖÇ15 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. 2
PÖÇ16 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Pratik din hizmetleri, din eğitimi ve öğretimi alanlarında görev yapar.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Din, mezhep, cemaat ve tarikat kavramlarının içeriğini analiz eder. DİA ile ilgili maddeler Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
2 Günümüz İslam düşüncesine yön veren temel dinamikler Hasan Onat, Türkiyede Din Anlayışında Değişim Süreci Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
3 İslam dünyasının coğrafi ve mezhebi dağılımını belirleme Adem ARIKAN İslam Dünyasının Mezhep haritası Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
4 Gelenekçilik medrese gelenekçiliği tarikat geleneçiliği Büyükkara, M. Ali Çağdaş İslami Akımlar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
5 Islahatçılık hareketlerini öğrenir ve özümser M. Ali Büyükkara Çağdaş İslami Akımlar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
6 Modernizm ile ilgili yeni bilgiler edinme M. Ali Büyükkara Çağdaş İslami Akımlar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
7 Fazlurrahman ve İslam modernizmi hakkında fikir edinme Fazlurrahman eserleri , Hasan Onat Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
8 Ara Sınavlar Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Sözlü Sınav
9 Mısırda ortaya çıkan yeni islami hareketler M. Ali Büyükkara Çağdaş İslami Akımlar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
10 İranda ortaya çıkan İslami hareketler Sönmez Kutlu Çağdaş İslami Akımlar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
11 Türkiyede ortaya çıkan İslami hareketler Sönme Kutlu Çağdaş İslami Akımlar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
12 İslamcılık düşüncesinin tarihi gelişimi İsmail Kara İslamcıların Siyasi Görüşleri Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
13 İslam düşüncesinde yenileşme hareketleri Ceditçilik İbrahim Maraş Türk dünyasında Dini yenileşme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
14 Alevilik- Bektaşilik hareketleri hakkında bilgi sahibi olma Ethem Ruhi Fığlalı Alevilik-Bektaşilik Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
15 Kızılbaşlılık farklılaşması hakında bilgi edinme Hasan Onat Kızılbaşlılık Farklılaşması üzerine Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Ödev
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Ödev


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 6 6
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 16 16
Toplam İş Yükü (Saat) 78
Toplam İş Yükü / 25 (s) 3,12
AKTS 3 AKTS