TDE753 Commentary on Divan Literature I

5 ECTS - 2-0 Duration (T+A)- . Semester- 2 National Credit

Information

Code TDE753
Name Commentary on Divan Literature I
Semester . Semester
Duration (T+A) 2-0 (T-A) (17 Week)
ECTS 5 ECTS
National Credit 2 National Credit
Teaching Language Türkçe
Level Yüksek Lisans Dersi
Type Normal
Mode of study Yüz Yüze Öğretim
Catalog Information Coordinator


Course Goal

The aim of this course is to introduce classical and modern commentary methods, text commentaries belonging to the period of divan literature and the characteristics of commentaries made after the period of divan literature.

Course Content

In this course, the subjects of the commentary in Old Turkish Literature, the definition, scope, historical development of the commentary, classical and modern commentary methods, text commentaries belonging to the period of divan literature and the introduction of the characteristics of the commentaries made after the period of divan literature are covered.

Course Precondition

None

Resources

Agah Sırrı Levend, Türk Edebiyatı Tarihi, C.I, Giriş, TTK. Basımevi, Ank. 1988; Ahmet Atilla Şentürk, Osmanlı Şiiri Antolojisi, Yapı Kredi Yay. İst. 1999; Mertol Tulum, Tarihi Metin Çalışmalarında Usul, Deniz Kitabevi, İst. 2000; Mustafa İsen, Muhsin Macit, Osman Horata, Filiz Kılıç, İ.Hakkı Aksoyak, Eski Türk Edebiyatı El Kitabı, Grafiker Yay. Ank. 2002; Mehmet Kalpaklı, Osmanlı Divan Şiiri Üzerine Metinler, Yapı Kredi Yay. İst. 1999; Türkiye Araştırmaları Literatür Dergisi, Eski Türk Edebiyatı Tarihi I-II, Bilim ve Sanat Vakfı, Cilt 5, S. 9-10, İst., 2007; Şerh, Cem Dilçin Anısına, Turkish Studies, Türkoloji Araştırmaları, İnternational Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, Volume 4/6, Fall 2009; Abdulhakim Koçin, Divan Şiirine Bir Yaklaşım Denemesi, Yedi İklim, S.74, Mayıs 1996, İst., s.60-66.

Notes

Ahmet Atilla Şentürk, Ali Nihad Tarlanın Fuzuli Divanı Şerhine Dair, Bir Dergisi, S.3, 1995, s.261-275; Ali Nihat Tarlan, Metinler Şerhine Dair, Edebiyat Meseleleri, Ötüken Yay., İst. 1981, s. 191-202; Atabey KILIÇ, Altıparmak Mehmed Efendi ve Şerh-i Telhis-i Miftahında Şerh Metodu, Turkish Studies, Türkoloji Araştırmaları, İnternational Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic,Tunca Kortantamer Özel Sayısı I, Volume 2(3), Summer 2007, s. 332-339; Atabey KILIÇ, Geleneksel Şerh ve Modern Metin İncelemelerine Eleştirel Bir Bakış: Metotlar, Çalışmalar, Beklentiler, Turkish Studies, Türkoloji Araştırmaları, İnternational Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, Şerh, Cem Dilçin Anısına, Volume 4(6), Fall 2009, s. 326-334; Azmi Bilgin, Eski Türk Edebiyatında Şerh, Kayseri Yöresi, Kültür, Sanat ve Edebiyat Bilgi Şöleni(12-13 Nisan 2001), Bildiriler C.I, Kayseri 2001, s.169-173; Bilal ELBİR, Sururinin Şerh-i Şebistan-ı Hayalindeki Şerh Metodu ve Hurufilik Yansımaları, Turkish Studies, Türkoloji Araştırmaları, İnternational Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic,Tunca Kortantamer Özel Sayısı I, Volume 2(3), Summer 2007, s. 212-229; Dursun Ali Tökel, Ontolojik Analiz Metodu ve Bu Metodun Bakinin Bir Gazeline Uygulanışı, Yedi İklim, S.74, Mayıs 1996, s.53-59; Hakan Yekbaş, Metin şerhi Geleneği Çerçevesinde Şarihlerin Divan Şiirine Yaklaşımları, Selçuk Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Dergisi, S.23, Bahar 2008, Konya, s.189-217; İbrahim Halil TUĞLUK, Metin Şerhi İçin Gerekli Bir Kaynak: Resimli Mazmunlar Sözlüğü, Turkish Studies, Türkoloji Araştırmaları, İnternational Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, Şerh, Cem Dilçin Anısına, Volume 4(6), Fall 2009,s. 427-441; İsmail GÜLEÇ, Dağılmış İncileri Toplamaya Yardım Etmek: Şerh Tasnifi Meselesine Küçük Bir Katkı, Turkish Studies, Türkoloji Araştırmaları, İnternational Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, Şerh, Cem Dilçin Anısına, Volume 4(6), Fall 2009, s. 213-230; İsmail Hakkı AKSOYAK, Şerh Kitapları George Prioru Tanır mı, Turkish Studies, Türkoloji Araştırmaları, İnternational Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, Şerh, Cem Dilçin Anısına, Volume 4(6), Fall 2009, s. 13-21; M. A. Yekta Saraç, Şerhler, Türk Edebiyatı Tarihi, KB. Yay., C.II, İst., 2007, s. 121-132; Mustafa Erdoğan, Edebiyatımızda Şerh Geleneğine Genel Bir Bakış, Celal Bayar Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, S.I, Manisa 1997, s.286-293; Ömür Ceylan, Edebi Şerh Geleneğimiz İçerisinde Tasavvufi Şiir Şerhleri, Türkler Ansiklopedisi, C.V, Yeni Türkiye Yay., Ank. 2002, s.891-895.


Course Learning Outcomes

Order Course Learning Outcomes
LO01 Comprehends the definition, scope and historical development of commentary.
LO02 Comprehends the reasons and function of the commentary.
LO03 Recognizes the methods of annotation.
LO04 Recognize the commentaries in Divan Literature and the commentaries today.
LO05 Comprehends the traditional commentary method and its features.
LO06 Comprehends the modern annotation method and its features.
LO07 Interprets the approaches of commentators to divan poetry within the framework of text commentary tradition.
LO08 Evaluates the similarities and differences of the studies on text commentary, criticism and analysis.


Relation with Program Learning Outcome

Order Type Program Learning Outcomes Level
PLO01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Comprehends the historical and contemporary materials of Turkish Language and Literature with the help of scientific methods and theoretical knowledge.
PLO02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal List the importance of the basic concepts of Turcology.
PLO03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Analyzes language and literature materials with comparative methods. 4
PLO04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Study on literary texts with independent or group. 4
PLO05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Reaches reference sources related to the field. 4
PLO06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Understands the historical development process of Turkish Language and Literature. 3
PLO07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal List the theoretical foundations of the relationship between literature, language and culture.
PLO08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Evaluates old and new texts. 4
PLO09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Gains intellectual accumulation related to the field. 4
PLO10 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Supports the development of Turkology.
PLO11 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Understands the place of Turkish Language and Literature among the world languages and literatures.
PLO12 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Gains a philological and linguistic view.
PLO13 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Uses scientific methods and philological information effectively in literary text analysis.
PLO14 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Evaluates the problems related to Turcology.
PLO15 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Gains communication skills on issues related to Turkology. 4
PLO16 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Analyzes the relationship between language, culture and literature.
PLO17 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Gains the ability to transfer the acquired knowledge and knowledge. 4
PLO18 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Makes scientific analyzes related to the field.


Week Plan

Week Topic Preparation Methods
1 Commentary, definition, scope and historical development of commentary. Source Reading Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma
2 The reasons and function of the comment. Source Reading Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
3 Annotation methods. Source Reading Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
4 An overview of the annotation tradition. Source Reading Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
5 Commentary books. Source Reading Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
6 Commentary classifications. Source Reading Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Grup Çalışması
7 Commentaries in Divan Literature. Source Reading Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
8 Mid-Term Exam Repeating the topics described in lecture notes and sources Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Today's annotations. Source Reading Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması
10 Traditional annotation method and its properties. Source Reading Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
11 Modern annotation method and its features. Source Reading Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
12 Approaches of commentators to divan poetry within the framework of text commentary tradition. Source Reading Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
13 Studies that include new opinions and suggestions about text commentary. Source Reading Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
14 Evaluation of the similarities and differences of the studies on text commentary, criticism and analysis-I Source Reading Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
15 Evaluation of the similarities and differences of the studies on text commentary, criticism and analysis-II Source Reading Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması
16 Term Exams Repeating the topics described in lecture notes and sources Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Term Exams Repeating the topics described in lecture notes and sources Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Student Workload - ECTS

Works Number Time (Hour) Workload (Hour)
Course Related Works
Class Time (Exam weeks are excluded) 14 2 28
Out of Class Study (Preliminary Work, Practice) 14 4 56
Assesment Related Works
Homeworks, Projects, Others 0 0 0
Mid-term Exams (Written, Oral, etc.) 1 10 10
Final Exam 1 20 20
Total Workload (Hour) 114
Total Workload / 25 (h) 4,56
ECTS 5 ECTS