TDE701 Sources of Ottoman Turkish Literature I

5 ECTS - 2-0 Duration (T+A)- . Semester- 2 National Credit

Information

Code TDE701
Name Sources of Ottoman Turkish Literature I
Semester . Semester
Duration (T+A) 2-0 (T-A) (17 Week)
ECTS 5 ECTS
National Credit 2 National Credit
Teaching Language Türkçe
Level Yüksek Lisans Dersi
Type Normal
Mode of study Yüz Yüze Öğretim
Catalog Information Coordinator


Course Goal

The aim of this course is to introduce the basic reference works that can be used in the studies of old Turkish Literature.

Course Content

In this course, reference sources belonging to the field of old Turkish literature are covered.

Course Precondition

None

Resources

Agah Sırrı Levend, Türk Edebiyatı Tarihi, C.I, Giriş, TTK. Basımevi, Ank. 1988. Mustafa İsen, Muhsin Macit, Osman Horata, Filiz Kılıç, İ.Hakkı Aksoyak, Eski Türk Edebiyatı El Kitabı, Grafiker Yay. Ank. 2002. Haluk İpekten, Mustafa İsen, Filiz Kılıç, İ.Hakkı Aksoyak, Aysun Eyduran, Şair Tezkireleri, Grafiker Yay. Ank.2002. Mehmet Kalpaklı, Osmanlı Divan Şiiri Üzerine Metinler, Yapı Kredi Yay. İst. 1999. Süleyman Mollaibrahimoğlu, Yazma Eserler Terminolojisi, Ensar Neşriyat, İst. 2007. Günay Kut, Yazmalar Arasında, Simurg Yayınları, İst. 2005. Türkiye Araştırmaları Literatür Dergisi, Eski Türk Edebiyatı Tarihi I-II, Bilim ve Sanat Vakfı, Cilt 5, S. 9-10, İst., 2007. Abdülkerim Abdülkadiroğlu, Edebiyatta Metodoloji Açısından Elyazmaları ve Nadir Eserler Üzerine Notlar Kültürümüzden Esintiler, Ank. 1997, s.527-556.

Notes

Cemal Bayak, Divan Şiiri Üzerindeki Akademik Çalışmalar ve Bir Divan İnceleme Metodu Önerisi, Journal of Turkısh Studies, Günay Kut Armağanı, C.27/I, Harvard 2003, s.179-202. Günay Kut, Metin Tesbitinde Birinci Aşama: Vezin ve Anlam, İlmi Araştırmalar, S.8, İstanbul 1999, s.189-198. İsmail E. Erünsal, Osmanlı Vakıf Kütüphanelerinde Yapılan Kataloglama Çalışmaları ve Kataloglar, Türkler Ansiklopedisi, C.XI, Yeni Türkiye Yay., Ank. 2002. s.238- İsmail Güleş, Devr-i Hamidi Katalogları, Müteferrika Güz 1995, S.7, s.173-180. İsmail Ünver, Arap Harfli Türkçe Metinlerin Çevirisinde Karşılaşılan Yanlışlar, Türk Dili Dergisi, S.483, Mart 1992, s.789-798. İsmail Ünver, Eski Türk Edebiyatıyla İlgili Sorunlarımız, Türk Dili Dergisi, S.500, Ağustos 1993, s.118-126. İsmail Ünver, Çeviriyazıda Yazım Birliği Üzerine Öneriler, Türkoloji Dergisi, C.XI, S.1, Ank. 1993, s.51-89.Jacques Barzun, Henry F. Graff, Modern Araştırmacı, Çev. Fatoş Dilber, TÜBİTAK Yay. Ank. 1997. Kebikeç Dergisi Sözlük Özel Sayısı, 1998, S.6. Namık Açıkgöz, Cumhuriyet Döneminde Klasik Türk Edebiyatı Çalışmaları, Cumhuriyetin 75. Yılı Münasebetiyle Cumhuriyet Döneminde Dil ve Edebiyat Paneli, (26 Ekim 1998) Van 100. Yıl Üniversitesi, Kubbealtı Neşriyat, İst. 2001, s.17-34. Ömer Faruk Akün, Divan Edebiyatı mad. TDV İA., C.9, İst. 1995, s. 389-427. Robert A. Day, Bilimsel Bir Makale Nasıl Yazılır ve Yayımlanır, Çev. Gülay Aşkar Altay, TÜBİTAK Yay. Ank.1997. Türk Dünyası Edebiyat Kavramları ve Terimleri Ansiklopedik Sözlüğü, C.I-II-III, AKM. Başkanlığı Yay. Ank. 2001.


Course Learning Outcomes

Order Course Learning Outcomes
LO01 Comprehends scientific research methods and techniques.
LO02 Comprehends showing footnotes, preparing a bibliography, preparing a seminar plan and thesis plan, and the features that should be found in these plans.
LO03 Recognizes the source works to be used in the studies of Old Turkish Literature.
LO04 Learns dictionaries to be used in studies in the field of Old Turkish Literature, their features and usage patterns.
LO05 Recognizes the major literary histories that concern the field of Old Turkish Literature from past to present.
LO06 Interprets the historical development of tezkires and their importance in terms of literature history.
LO07 Recognizes periodicals.
LO08 Evaluates the place and importance of bibliographies in scientific studies.
LO09 Recognizes manuscripts and recognizes the characteristics of manuscripts, terms related to manuscripts, and rules that the manuscript researcher should pay attention to.
LO10 Recognizes the major libraries with manuscripts.


Relation with Program Learning Outcome

Order Type Program Learning Outcomes Level
PLO01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Comprehends the historical and contemporary materials of Turkish Language and Literature with the help of scientific methods and theoretical knowledge.
PLO02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal List the importance of the basic concepts of Turcology.
PLO03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Analyzes language and literature materials with comparative methods. 4
PLO04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Study on literary texts with independent or group. 4
PLO05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Reaches reference sources related to the field. 4
PLO06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Understands the historical development process of Turkish Language and Literature. 3
PLO07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal List the theoretical foundations of the relationship between literature, language and culture.
PLO08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Evaluates old and new texts. 4
PLO09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Gains intellectual accumulation related to the field. 4
PLO10 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Supports the development of Turkology. 2
PLO11 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Understands the place of Turkish Language and Literature among the world languages and literatures.
PLO12 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Gains a philological and linguistic view.
PLO13 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Uses scientific methods and philological information effectively in literary text analysis.
PLO14 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Evaluates the problems related to Turcology.
PLO15 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Gains communication skills on issues related to Turkology. 3
PLO16 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Analyzes the relationship between language, culture and literature.
PLO17 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Gains the ability to transfer the acquired knowledge and knowledge. 4
PLO18 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Makes scientific analyzes related to the field.


Week Plan

Week Topic Preparation Methods
1 Scientific research methods and techniques, choosing a topic, finding materials, finding resources, reading and taking notes, making receipts, starting to write. Source Reading Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Soru-Cevap
2 Showing footnotes, preparing bibliography, preparing a seminar plan and thesis plan, features that should be found in these plans, examining the thesis writing guide. Source Reading Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama
3 Source works to be used in the studies of Old Turkish Literature and their introduction. Source Reading Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Gösterip Yaptırma
4 Encyclopedias among the main reference works and the ones that can be used in studies in the field of Old Turkish Literature. Source Reading Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Gösterip Yaptırma
5 Dictionaries to be used in studies in the field of Old Turkish Literature, their features and usage patterns. Source Reading Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama
6 Major literary dates and features that concern the field of Old Turkish Literature from past to present. The change and development of Literary Histories in the historical process. Source Reading Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Anlatım
7 Tezkires, historical development of tezkires, their importance in terms of literary history, other works of tezkire type. Source Reading Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
8 Mid-Term Exam Repeating the topics described in lecture notes and sources Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Catalogs, information in catalogues, promotion of major catalogues, information on cataloging studies. Source Reading Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması
10 Anthologies, the impact and contribution of annotated anthology studies on the understanding and interpretation of divan poetry, the introduction and features of important anthologies that include examples of divan poetry. Source Reading Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Grup Çalışması
11 Introduction of periodicals, periodicals in which studies on Old Turkish literature are published and their features. Source Reading Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
12 The place and importance of bibliographies in bibliographies and scientific studies. Examples from bibliographic studies concerning the field of Old Turkish Literature. Source Reading Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma
13 Manuscripts and features of manuscripts, terms related to manuscripts, rules that the manuscript researcher should pay attention to. Source Reading Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Gösterip Yaptırma, Alıştırma ve Uygulama
14 Major libraries containing manuscripts, determination of manuscript copies and methods and techniques that can be applied in studies on manuscripts I Source Reading Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
15 Major libraries containing manuscripts, determination of manuscript copies and methods and techniques that can be applied in studies on manuscripts II Source Reading Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması
16 Term Exams Repeating the topics described in lecture notes and sources Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Term Exams Repeating the topics described in lecture notes and sources Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Student Workload - ECTS

Works Number Time (Hour) Workload (Hour)
Course Related Works
Class Time (Exam weeks are excluded) 14 2 28
Out of Class Study (Preliminary Work, Practice) 14 4 56
Assesment Related Works
Homeworks, Projects, Others 0 0 0
Mid-term Exams (Written, Oral, etc.) 1 10 10
Final Exam 1 20 20
Total Workload (Hour) 114
Total Workload / 25 (h) 4,56
ECTS 5 ECTS