ILEM722 The politics of othering in the media

6 ECTS - 3-0 Duration (T+A)- . Semester- 3 National Credit

Information

Code ILEM722
Name The politics of othering in the media
Semester . Semester
Duration (T+A) 3-0 (T-A) (17 Week)
ECTS 6 ECTS
National Credit 3 National Credit
Teaching Language Türkçe
Level Yüksek Lisans Dersi
Type Normal
Mode of study Yüz Yüze Öğretim
Catalog Information Coordinator Doç. Dr. FİLİZ YILDIZ


Course Goal

The attendant students are aimed to be aware of basic concepts and approaches about othering and discrimination, and to gain ability to use theese to base thier evaluation on the subject. during course, it is aimed that the participants understand the media's effect on the subject via evaluating the madia represantation of hate speech and hate crime, and discimination in recent history of Turkey and the World.Media has a strong ability to wield and to produce hate crime. Furthermore, within the main goals of the course, do the participants critically evaluate the othering representations within the popular culture and the various media contexts such as news, advertisements, Tv programmes, social media texts and photos.

Course Content

The concept of other and othering, limits of freedom of speech for hate speech and hate crime by case studies, othering and discirimination policies in media, construction of dominant ideology, legal regulation on hate crime, and ethical dimension of the subject in media will be discussed on examples.

Course Precondition

none

Resources

1. Almagor, R.C. İfade Medya ve Etik , 2. Göregenli, M. (2009). Ayrımcılığın şiddeti: Nefret suçları. Uluslararası homofobi karşıtı buluşma, Anti-homofobi kitabı (ss. 49-55). Ankara: Kaos GL Yayınları. 3. Karan, U. (2012). Nefret içerikli ifadeler, ifade özgürlüğü ve uluslararası hukuk. Y. İnceoğlu (Ed.), Nefret söylemi ve/veya nefret suçları (ss.81-102). İstanbul: Ayrıntı Yayınları. 4. Edward W. Said, Şarkiyatçılık, Postmodernizm ve İslam Küreselleşme ve Oryantalizm 5. Richard Kearney, Yabancılar, Tanrılar ve Canavarlar: Ötekiliği Yorumlamak, Çev. Barış Özkul, Metis Yay., 2012 6. Aksu Bora, Kadınların Sınıfı: Ücretli ev emeği ve kadın öznelliğinin inşası, İletişim Yay., 2005 7. Andreas Huyssen, Alacakaranlık Anıları: Bellek Yitimi Kültüründe Zamanı Belirlemek, Çev. Kemal Atakay, İstanbul: Metis, 1999 8. İnceoğlu, Yasemin, (2013) “Tartışmalı Bir Kavram: Nefret Söylemi”, içinde Mahmut Çınar, Medya ve Nefret Söylemi, Hrant Dink Vakfı: İstanbul, s. 75-94 9. Yıldıran Önk, Ürün; Sönmez Selçuk, Senem, 2014, “Ekrandaki “Öteki”: 2000 Sonrası Yerli Dizilerde Azınlıkların Temsili,” Kültür ve İletişim 34, s. 174-201. 10. Çomu, Tuğrul, (2010) , Yeni medyada nefret söylemi, İstanbul: Kalkedon Yayınları.

Notes

Reports, films and guide books about discrimination


Course Learning Outcomes

Order Course Learning Outcomes
LO01 To be informed about other, othering and discrimination concepts.
LO02 To understand current frame of the theories on othering and discrimination, and to gain being able to discuss this concepts
LO03 To gain awareness about hate speech and hate crime by case studies.
LO04 To critically evaluate madia outputs on othering language and formats.
LO05 To critically analyse news contents .


Relation with Program Learning Outcome

Order Type Program Learning Outcomes Level
PLO01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Have the conceptual and theoretical competence to explain the phenomena in Communication Studies disciplines.
PLO02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Have sufficient knowledge about the basic conceptual approaches used in the field of social sciences. 3
PLO03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal He/she has knowledge of basic methodological approaches, methods, research techniques and their application and evaluation in communication and media studies.
PLO04 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Identify local, national and international problems in the field of Communication Studies.
PLO05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Selects data collection and analysis techniques within the appropriate methodologies and applies empirical studies in order to solve these problems,
PLO06 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği She /he reports a social research she designed in the field of communication studies and turns it into original works in accordance with academic rules. 4
PLO07 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Gains the ability to analyze and synthesize the phenomena in the field of social sciences in an interdisciplinary context. 5
PLO08 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Leads and works effectively individually and/or in a team by taking responsibility. .
PLO09 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği She/he carryes her/his education to the next level of education.
PLO10 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik He/she transfers his/her knowledge of the field in an effective and systematic way, both verbally and in writing. 3
PLO11 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Recognizes and applies social, scientific and professional ethical values. 4
PLO12 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Develops critical thinking skills. 5


Week Plan

Week Topic Preparation Methods
1 Orientation and Introduction Reading Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
2 An evaluation of other, othering and discrimination concepts Reading Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
3 Theoretical frame of discrimination Reading Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
4 Hate speech and hate crime in the media Reading Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5 National and international legal regulation on hate speech and hate crime Reading Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
6 The limits of freedom of speech for hate speech Reading Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
7 Othering, ignoring and excluding of disadvantaged groups via media Reading Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
8 Mid-Term Exam Reading Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 What is fairness focused journalism Can it solve the problem of othering and discrimination Reading Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
10 Discrimination towards minorities in the media with current case studies Reading Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
11 Discrimination towards refugees in the media with current case studies Reading Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
12 Ideological construction strategies in the news texts. Reading Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
13 Unequal female representation problem and othering contents in the media Reading Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
14 Othering and discrimination policies on new media. Discussion about social media as a problematical field Reading Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
15 Othering and discrimination policies on new media. Discussion about social media as a problematical field 2 Reading Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
16 Term Exams Reading Ölçme Yöntemleri:
Ödev, Performans Değerlendirmesi
17 Term Exams Reading Ölçme Yöntemleri:
Ödev


Student Workload - ECTS

Works Number Time (Hour) Workload (Hour)
Course Related Works
Class Time (Exam weeks are excluded) 14 3 42
Out of Class Study (Preliminary Work, Practice) 14 5 70
Assesment Related Works
Homeworks, Projects, Others 0 0 0
Mid-term Exams (Written, Oral, etc.) 1 15 15
Final Exam 1 30 30
Total Workload (Hour) 157
Total Workload / 25 (h) 6,28
ECTS 6 ECTS