ILEM701 Social theory and media studies

6 ECTS - 3-0 Duration (T+A)- . Semester- 3 National Credit

Information

Code ILEM701
Name Social theory and media studies
Semester . Semester
Duration (T+A) 3-0 (T-A) (17 Week)
ECTS 6 ECTS
National Credit 3 National Credit
Teaching Language Türkçe
Level Yüksek Lisans Dersi
Type Normal
Mode of study Yüz Yüze Öğretim
Catalog Information Coordinator Prof. Dr. NÜKET ELPEZE ERGEÇ


Course Goal

To evaluate the studies related to the media within the framework of general social theory. In this context, to establish a basis for master's degree in communication

Course Content

The positivist methodology, critical theory, the paradigm of influence in media studies, British cultural studies school will be the general framework of this course. The course aims to examine the communication and media studies in a historical system and to compare the stages of social theory in a comparative manner.

Course Precondition

Basic Scientific view

Resources

• Bottomore, T. ve R. Nisbet (der.) (1990). Sosyolojik Çözümlemenin Tarihi. Ankara: Verso. • Çelenk, S. (der.) (2008). Kırılmalar ve Uzlaşmalar. Ankara: De Ki. • Köker, L. (1990). İki Farklı Siyaset. İstanbul: Ayrıntı. (yeni basımı: Vadi yayınları)

Notes

• Özbek, M. (der.) (2004). Kamusal Alan. İstanbul: Hil. • Stevenson, N. (2006). Medya Kültürleri: Sosyal Teori ve Kitle İletişimi. Çev., G. Orhon ve B. E. Aksoy. Ankara: Ütopya.


Course Learning Outcomes

Order Course Learning Outcomes
LO01 Have information about social theory
LO02 Have information about the theoretical development and methodology of the field of communication
LO03 Be able to evaluate the theoretical background
LO04 Acquire theoretical knowledge required to do a thesis.
LO05 Communications and media studies relating to the basic methodological approaches, methods, research techniques and their implementation and evaluation knowledge reigns


Relation with Program Learning Outcome

Order Type Program Learning Outcomes Level
PLO01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Have the conceptual and theoretical competence to explain the phenomena in Communication Studies disciplines. 5
PLO02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Have sufficient knowledge about the basic conceptual approaches used in the field of social sciences. 5
PLO03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal He/she has knowledge of basic methodological approaches, methods, research techniques and their application and evaluation in communication and media studies. 5
PLO04 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Identify local, national and international problems in the field of Communication Studies.
PLO05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Selects data collection and analysis techniques within the appropriate methodologies and applies empirical studies in order to solve these problems, 2
PLO06 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği She /he reports a social research she designed in the field of communication studies and turns it into original works in accordance with academic rules.
PLO07 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Gains the ability to analyze and synthesize the phenomena in the field of social sciences in an interdisciplinary context. 4
PLO08 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Leads and works effectively individually and/or in a team by taking responsibility. .
PLO09 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği She/he carryes her/his education to the next level of education. 4
PLO10 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik He/she transfers his/her knowledge of the field in an effective and systematic way, both verbally and in writing. 3
PLO11 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Recognizes and applies social, scientific and professional ethical values.
PLO12 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Develops critical thinking skills. 5


Week Plan

Week Topic Preparation Methods
1 Introduction of the course introduction of the course Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
2 Positivist methodology L. Köker. İki Farklı Siyaset. İstanbul: Ayrıntı, 1990 Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
3 The criticism of the positivist methodology Kitle İletişiminde Pozitivist Ampirik Geleneğin Kuruluşu: Lazarsfeld ve Yönetimsel Araştırmalar. İrfan Erdoğan 2005, İletişim yay Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
4 Examples of initial research in media studies; Two-stage flow and opinion leaders M. De Fleur ve S. A. Lowery. Milestones in Mass Communication Research. Longman, 1988, s. 79-103, 163-186 Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
5 long term effect of media E. Noelle-Neumann.Suskunluk Sarmalı Kuramının Medyayı Anlamaya Katkısı. İçinde Medya, Kültür, Siyaset. S. İrvan, der. Ankara: Alp, 2002, s. 379-391. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
6 Demonation Methapor G. Gerbner. Cultural Indicators: The Third Voice. İçinde Communication Technology and Social Policy. G. Gerbner, vd. der. NY: John Wiley, 1973, s. 555-573 Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
7 Evaluation of early communication research in Untied State A. Swingewood. Sosyolojik Düşüncenin Kısa Tarihi. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
8 Mid-Term Exam Ölçme Yöntemleri:
Ödev, Proje / Tasarım
9 British Cultural Studies: Raymond Williams, Richard Hoggart, Thompson, Glasgow Media Group Raymond Williams, Glasgow Media Group ve Stuart Hall-N. Stevenson. Understanding Media Cultures: Social Theory and Mass Communication. London: Sage, 1995, s. 9-46.-N. Garnham Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
10 Critical Theory N. Stevenson. Understanding Media Cultures: Social Theory and Mass Communication. London: Sage, 1995 Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
11 Critical Theory and Habermas Frankfurt school J. Habermas. Kamusal Alan. İstanbul: Hil, 2004, s. 95-102.- Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
12 Politic and cultural study . W. Adorno. Scientific Experiences of a European Scholar in America. Critical Model. Çev., H. W. Pickford. NY: Columbia University Press, s. 215-242. Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap
13 Politic economic and cultural study N. Garnham. Toward a Theory of Cultural Materialism. Journal of Communication 33(3), 1983, s. 314-329 Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
14 Feminst media studies L. Van Zoonen. Feminist Media Studies. London: Sage, 1994.-Ang, I. Watching Dallas... London ve NY: Routledge, 1985 Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
15 Network Society and general evulation Castells, M. (2010). The rise of the network society: The information age: Economy, society, and culture (V. 1). West Sussex: John Wiley and Sons Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
16 Term Exams Ölçme Yöntemleri:
Ödev, Proje / Tasarım
17 Term Exams Ölçme Yöntemleri:
Ödev


Student Workload - ECTS

Works Number Time (Hour) Workload (Hour)
Course Related Works
Class Time (Exam weeks are excluded) 14 3 42
Out of Class Study (Preliminary Work, Practice) 14 5 70
Assesment Related Works
Homeworks, Projects, Others 0 0 0
Mid-term Exams (Written, Oral, etc.) 1 8 8
Final Exam 1 30 30
Total Workload (Hour) 150
Total Workload / 25 (h) 6,00
ECTS 6 ECTS