HEM510 Seminar of Fundamentals of Nursing I

2 ECTS - 1-0 Duration (T+A)- . Semester- 1 National Credit

Information

Code HEM510
Name Seminar of Fundamentals of Nursing I
Semester . Semester
Duration (T+A) 1-0 (T-A) (17 Week)
ECTS 2 ECTS
National Credit 1 National Credit
Teaching Language Türkçe
Level Belirsiz
Type Normal
Mode of study Yüz Yüze Öğretim
Catalog Information Coordinator Dr. Öğr. Üyesi ZEHRA ESKİMEZ


Course Goal

Students in this course examine fundamental issues in regard of principles of Nursing-specific developments and make literature in this direction.

Course Content

Each year,about the key issues that are specific to the field of fundamentals of nursing in accordance with the wishes of the students are prepared.

Course Precondition

none

Resources

"1-Potter PA, Perry AG. Fundamentals of Nursing. 7th Edition, Mosby Company, Canada, 2009. 2-Potter PA, Perry AG, Stockert P, Hall A. Basic Nursing, 7th Edition, Mosby Company, 2011. 3-Potter PA, Perry AG. Clinical Nursing Skills and Techniques, 7 th Ed. Mosby yayıncılık, 2010. 4-Hemşirelik Esasları, Cilt 1., F. Ulusoy,S. Görgülü, 72 TDFO Ltd.Şti. 1999. 5- Hemşirelik süreci . Leman Birol. 6. Medical surgical nursing. 10 th ed. J.M. Black. 2013. 6-Akbayrak N, İlhan S.E., Albayrak A, Ançel G. Hemşirelik Bakım Planları. Alter Yayıncılık:Ankara 2007. 7-Ay, FA.Temel Hemşirelik :kavramlar, ilkeler, uygulamalar İstanbul Medikal Yayıncılık: İstanbul 2008. 8-Öğretim elemanları tarafından hazırlanan ders notları 9-Carpenito-Moyet, Lynda Juall. Hemşirelik tanıları el kitabı, Handbook of nursing diagnosis, Istanbul : Nobel Tıp Kitabevleri, 2005. 10-Sabuncu N, Ay F. (Ed). Klinik Beceriler, Sağlığın Değerlendirilmesi, Hasta Bakım ve Takibi. Nobel Tıp Kitabevleri, İstanbul, 2010 11- Babadağ K, Atabek Aştı T. (Ed) Hemşirelik Esasları Uygulama Rehberi, İstanbul Medikal Yayıncılık, İstanbul. 2008. 12- Carpenito-Moyet LJ. Handbook of Nursing Diagnosis, Lippincott Williams & Wilkins; 11th edition, 2005. 13- Nettina SM. Lippincott Manual of Nursing Practice, 8th edition, Lippincott Williams & Wilkins, 2005. 14- Uysal N, Çakırcalı E. (Ed).Hemşielik Esasları İnsan Sağlığı ve Fonksiyonları. 7. Baskıdan Çeviri. Palme Matbaacılık, İzmir, 2015. 15- White L. Foundations of Basic Nursing, 2 edition Thomson Delmar Learning, 2004. 16- Kozier B, Erb G, Berman AJ, Snyder S, Berman A. Fundamentals of Nursing: Concepts, Process, and Practice, Seventh Edition Prentice Hall, 2003. 17- Sabuncu N, Babadağ K, Taşocak G, Atabek T. Hemşirelik Esasları. Açıköğretim Fakültesi Yayınları, No:225, ETAM AŞ., Eskişehir, 1991. 18- Öz F. Sağlık Alanında Temel Kavramlar. İmaj İç ve Dış Tic. AŞ.Ankara, 2004. 19-Seviğ Ü,Tanrıverdi G. (Ed). Kültürlerarası Hemşirelik. İstanbul Tıp kitapevi, 2011. 20- Aştı TA, Karadağ A. (Ed). Klinik Uygulama Becerileri ve Yöntemleri. Özyurt Matbaacılık: Adana, 2011. "

Notes

lecture notes and presentations


Course Learning Outcomes

Order Course Learning Outcomes
LO01 "1. Be able to literature review that contribute to the field of nursing.
LO02 2. Be able to follow the scientific developments that specific for Principles of nursing.
LO03 3.Be able to do research that will contribute in the field of fundamentals of nursing.
LO04 4.Be able to analyze the the accessed information that specific to the field of fundamentals of nursing.
LO05 5.Understanding the philosophy of nursing.
LO06 6. Internalization of professional values of nursing.
LO07 7. Be able to reflect the developed awareness of professional nursing to on nursing care.
LO08 8. Be able to use the nursing process in care.


Relation with Program Learning Outcome

Order Type Program Learning Outcomes Level
PLO01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Benefit from evidence-based nursing in nursing practice 3
PLO02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Uses new approaches in nursing to analyze the problems of healthy and sick individuals 2
PLO03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Uses the basic information obtained from different disciplines and their fields in their fields of application and evaluates the service they provide 2
PLO04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Reflects the results obtained from the research in nursing practice 1
PLO05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal They can provide interdisciplinary communication and cooperation 1
PLO06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal They look at nursing practices critically
PLO07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Develop an attitude towards working in accordance with ethical principles in scientific researches and publications.


Week Plan

Week Topic Preparation Methods
1 Introduction and presentation of the course Reading resources on the topic Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
2 lesson preparation Reading resources on the topic Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
3 Discussion of key issues specific to Nursing Fundamentals Reading resources on the topic Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
4 Nursing Philosophy Reading resources on the topic Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5 The concept of care and its importance in nursing Reading resources on the topic Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma
6 History of nursing Reading resources on the topic Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
7 Advances in the nursing profession Reading resources on the topic Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
8 Mid-Term Exam Reading resources on the topic Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Ödev, Performans Değerlendirmesi
9 Globalization in nursing Reading resources on the topic Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
10 Intercultural care in nursing Reading resources on the topic Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
11 models in nursing Reading resources on the topic Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
12 Nursing theorists Reading resources on the topic Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
13 Systematic approach to nursing care Reading resources on the topic Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
14 Nursing diagnoses Reading resources on the topic Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
15 Nursing process Reading resources on the topic Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
16 Term Exams Reading resources on the topic Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Ödev, Performans Değerlendirmesi
17 Term Exams Reading resources on the topic Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Ödev, Performans Değerlendirmesi


Student Workload - ECTS

Works Number Time (Hour) Workload (Hour)
Course Related Works
Class Time (Exam weeks are excluded) 16 1 16
Out of Class Study (Preliminary Work, Practice) 16 1 16
Assesment Related Works
Homeworks, Projects, Others 2 4 8
Mid-term Exams (Written, Oral, etc.) 1 1 1
Final Exam 1 1 1
Total Workload (Hour) 42
Total Workload / 25 (h) 1,68
ECTS 2 ECTS