AS341 Sinema Tarihi

4 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- 5. Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod AS341
Ad Sinema Tarihi
Yarıyıl 5. Yarıyıl
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 4 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Doç. Dr. AYDIN ÇAM


Dersin Amacı

Bu ders sinema tarihine dair genel ve kapsamlı bir bakış sunmayı hedeflemektedir. Sinema sanatı ve endüstrisi, tarihsel gelişim içerisinde coğrafi, kültürel, teknik ve eleştirel boyutlarıyla ele alınır.

Dersin İçeriği

Bu ders kapsamında sinemanın teknolojik bir gelişme olarak ortaya çıkışı, bir endüstri olarak gelişmesi, bir sanat dalı olarak incelenmesi, kültürel ve toplumsal bir aygıta dönüşmesi ve günümüzdeki seyri tarihsel bir perspektif içerisinde sunulacaktır. Ayrıca farklı coğrafyalarda sinema alanında yaşanan gelişmelerle toplumsal yapılar arasında bir bağ kurulmaktadır. Bu bağlamda sinemanın tarihsel gelişimi ile birlikte anlatı yapısı, sinematografi, mizansen, ses ve kurgu gibi sinemasal araçlardaki değişimler de incelenmektedir.

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

Haftalık olarak belirtilmiştir

Notlar

İlgili haftalarda seçilecek filmler


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Çeşitli film biçimleri (anlatı, belgesel, deneysel ve / veya animasyon), film tarihi ve teoriler ile ilgili temel terimleri, kavramları, ana eğilimleri ve dönemleri öğrenir.
ÖÇ02 Ana akım sinema ve onun dışındaki estetik veya kültürel değerlere dayalı sinema yaklaşımlarına yönelik eleştirel bir bakış kazanır.
ÖÇ03 Film formu ile tarihsel ve kültürel bağlamlar arasındaki ilişkiyi kavrayarak yerel, ulusal, uluslararası ve küresel boyutlardaki gelişmeleri okumakta yetkinlik kazanır.
ÖÇ04 Film dili ve terminolojisi hakkında bir anlayış geliştirerek bu dilin anlam ve ideolojiyi nasıl inşa ettiğini kavrar.
ÖÇ05 Sinemayı bir sanat ve endüstri olarak inceleyerek yapım, dağıtım ve gösterim pratiklerine dair bilgi edinir.
ÖÇ06 Sinema tarihine yönelik edindiği bilgi ile güncel sinema endüstrisini neden-sonuç ilişkisi bağlamında anlamlandırma yeteneği kazanır.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alandaki temel kavramları, iletişim modellerini, iletişimin kültürel işlevlerini iletişimin tarihsel gelişimi ve İletişim Çalışmaları çerçevesinde açıklayabilir.
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Ulusal ve global iletişim sistemleriyle ilgili temel kavram, kuram ve ilkeleri tanır.
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Toplumsal İletişim´in araçsal (Radyo, Televizyon, Sinema, Reklamcılık, Halkla İlişkiler, Gazetecilik gibi) ve amaçsal (Kamusal Alan, Kamuoyu, Kültürel Üretim Alanları, Yurttaş Katılımı, Popüler Kültür vb.) alanlarıyla ilgili temel oluşturacak bilgiye sahiptir. 5
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Birey, grup, kitle, kurum ya da farklı kültürlerde iletişimin her yönüyle nasıl işlediği açıklayabilir ve belli başlı iletişim araçlarıyla ilgili kullanım bilgi ve becerisine sahiptir.
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bilimsel bilgi ve yöntemi bilimsel olmayandan ayırd edebilir; alanla ilgili çalışmaları ve teknolojik yenilikleri izleyerek bilgilerini günceller.
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İletişim kavramına disiplinlerarası bir perspektifle yaklaşır; İletişim Bilimleri´´nin beslendiği Sosyoloji, Tarih, Psikoloji, Dilbilim, Siyasetbilim, Antroploji vb. gibi alanlardan gelen bilgileri sentezleyebilir. 1
PÖÇ07 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Bireysel boyuttan, global iletişim boyutlarına dek karşılaşılabilecek iletişim sorunlarına çözüm getirici düşünceler üretir.
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Etkili iletişim kurabilme yetkinliğinin bir gereği olarak; kendisini ifade etme becerisi kadar; karşısındaki insanları ve içerisinde bulunduklar ortamları doğru anlama yetisine sahiptir; empati kurar.
PÖÇ09 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Sosyal, sanatsal ve kültürel etkinlikler düzenler ya da aktif olarak katılır; içinde yer aldığı etkinlikleri ya da gözlemledikleri olayları raporlar, çevresiyle paylaşır.
PÖÇ10 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Yerel, ulusal ve uluslararası olayları izler, eleştirel bir bakışla yorumlar.
PÖÇ11 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Bireysel olduğu kadar grup içerisinde de çalışma yapabilme yetkinliğine sahiptir.
PÖÇ12 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Topluma karşı sorumluluk bilinci geliştirmiş birey olarak, toplum yararına projeler geliştirir, liderlik ve entelektüel girişimcilik becerileri sergiler.
PÖÇ13 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir 3
PÖÇ14 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Rasyonel düşünme yetilerini olduğu kadar yaratıcı düşünceyi geliştirici yöntem ve stratejiler kullanır, düşüncelerini amacına uygun yazılı , sözlü, görsel vb. araçlar yoluyla ifade eder. 3
PÖÇ15 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü (B) genel düzeyinde kullanarak, alandaki bilgileri izleyebilir ve yurt dışındaki meslektaşları ile iletişim kurabilir.
PÖÇ16 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Her türlü bilginin erişilmesi, kullanılması, iletilmesi sürecinde ve mesleğiyle ilgili diğer tüm düşünce ve uğraşlarında etik ilkelere uymaya özen gösterir.
PÖÇ17 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Medya okuryazarlığı gibi alana özgü temel uygulama becerilerini edinip, bu becerileri toplum geneline yayabileceği yöntemleri kullanır.
PÖÇ18 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Alanın gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılım ve kullanım bilgisine sahip olmanın yanı sıra, tüm iletişim araçlarını (beden dili, sözlü ve sözsüz iletişim, gazete, dergi, radyo, televizyon, sinema, internet ve diğer bilişim/iletişim teknolojileri vb. gibi kitle iletişim araçları) yetkin biçimde kullanır.
PÖÇ19 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Gelecekteki kariyerini planlayarak buna bağlı öğrenme gereksinimlerini saptar ve gerçekleştirir.
PÖÇ20 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Alanıyla ilgili yasal mevzuat hakkında bilgi sahibidir.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Giriş, Sinemanın icadı ve uluslararası bir endüstriye dönüşmesi Anlatım ve Tartışma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
2 Sessiz Sinema Dönemi Film Endüstrileri ve İlk Yönetmenler Betton, Gerard (1990). Sinema Tarihi, İletişim Yayınları, s. 5-29 Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
3 Alman Dışavurumculuğu ve Sovyet Montaj Sineması Monaco, James (2001). Bir Film Nasıl Okunur, Oğlak Yayınları s. 274-279, 379-385 Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
4 Hollywood: Sinemada Ses ve Renk, Stüdyo Dönemi ve Tür Sineması Betton, Gerard (1990). Sinema Tarihi, İletişim Yayınları, s. 29-57 Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
5 Avangart sinema ve deneysel yaklaşımlar Coşkun, Esen (2017). Dünya Sinemasında Akımlar, Phoenix Yayınları s. 92-132, 150-170 Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
6 İkinci Dünya Savaşı ve Propaganda Filmleri Teksoy, Rekin (2005). Sinema Tarihi-I, Oğlak Yayınları, s. 291-310 Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
7 İkinci Dünya Savaşı sonrasında Avrupa sinemasında akımlar, İtalyan Yeni Gerçekçiliği ve Yeni Dalga Monaco, James (2001). Bir Film Nasıl Okunur, Oğlak Yayınları, s. 279-286 Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
8 Ara Sınav Okuma izleme Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Belgesel Sinema geleneği, Doğrudan ve Özgür Sinema Teksoy, Rekin (2005). Sinema Tarihi-I, s. Oğlak Yayınları, s. 502-517 Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
10 Batıdan Uzakta Sinema-I: Hint ve Japon sinemasının altın çağı Teksoy, Rekin (2005). Sinema Tarihi-I, s. Oğlak Yayınları, s. 517-571 Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
11 Batıdan Uzakta Sinema-II: Üçüncü Sinema ve İran yeni dalgası Monaco, James (2001). Bir Film Nasıl Okunur, Oğlak Yayınları, s. 297-339 Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
12 1960 sonrası arayışlar: Yeni Hollywood, Avrupa ve Demir perde Teksoy, Rekin (2005). Sinema Tarihi-I, Oğlak Yayınları s. 429-464, s. 781-809 Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
13 1980 ve 90lar: Küreselleşme, Bağımsızlar ve Dijital Sinemaya Doğru Teksoy, Rekin (2005). Sinema Tarihi-II, Oğlak Yayınları, s. 989-1047 Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
14 Türk sinema tarihine genel bir bakış Scognamillo, Giovanni (2003). Türk Sinema Tarihi, Kabalcı Yayınları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
15 Sinema Tarihine Yeni Yaklaşımlar ve İzleyici Akbulut, Hasan (2014). Sinemaya Gitmek Ve Seyir Bir Sözlü Tarih Çalışması, s. 1-16 Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Yöntem Seçilmemiş
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 7 7
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 18 18
Toplam İş Yükü (Saat) 109
Toplam İş Yükü / 25 (s) 4,36
AKTS 4 AKTS