PDRS205 Ana-Baba Eğitimi

4 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 3. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod PDRS205
Ad Ana-Baba Eğitimi
Yarıyıl 3. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 4 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi FATOŞ BULUT ATEŞ


Dersin Amacı

Bu dersin genel amaçları şu şekildedir:Öğrencilerin erken çocukluk döneminde yaşanabilen davranış problemlerinin tanımlanması ve sınıflandırılması hakkında bilgi kazanmalarını sağlamak. Ebeveynler ile çalışırken sıklıkla karşılaşabilecekleri çocukluk döneminde görülen problemler hakkında bilgi edinmek. Ebeveynlere çocuktaki davranış probleminden bağımsız aktarılması gereken bilgileri edinmek. Çocukluk döneminde görülen davranış problemlerinde uygulanabilecek müdahale stratejilerini öğrenmek.

Dersin İçeriği

Bu derste,öncelikle çocuklarda görülen davranış problemlerinin nasıl tanımlanacağı hakkında bilgi verilir. Ebeveynle çocuk hakkında görüşme yaparken sorulması gereken sorular ayrıntılı bir şekilde anlatılır. Ebeveyn eğitimi kapsamında çocuğa sınır koyma, seçenek sunma, çocukla kaliteli zaman geçirme, birlikte oyun oynamaya dair bilgiler anlatılır. Çocuklarda görülen davranış problemlerinin nedenleri üzerinde durulur. Davranış problemleri, duygusal gelişimle, davranışsal gelişimle ve sosyal gelişimle ilgili olanlar olarak sınıflanır ve her bir gruba ait problem alanı, bu problem durumunda çocukla ve aile ile nasıl çalışılabileceği detaylı biçimde anlatılır.

Dersin Ön Koşulu

Yok.

Kaynaklar

Aslan Gördesli, M, Çelik, D.B. (2022). Çocuklarla Psikolojik Danışma ve Psikoterapi: Yaygın Sorunlar ve Müdahaleler

Notlar

Aslan Gördesli, M, Çelik, D.B. (2022). Çocuklarla Psikolojik Danışma ve Psikoterapi: Yaygın Sorunlar ve Müdahaleler


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Çocukluk döneminde görülen davranış problemlerinin nedenlerini açıklar.
ÖÇ02 Ebeveynler ile ilk görüşmede sorulması gereken soruları bilir.
ÖÇ03 Ebeveynlere sınır koyma ile ilgili aktarılması gereken konuları bilir.
ÖÇ04 Ebeveynlere çocukların gelişimsel özellikleri hakkında aktarılması gereken konuları bilir.
ÖÇ05 Ebeveynler ile çalışırken karşılaşabileceği zorlukları açıklar.
ÖÇ06 Çocukluk döneminde görülen duygusal gelişimle ilgili problemleri açıklar.
ÖÇ07 Çocukluk döneminde görülen duygusal gelişimle ilgili problemlerde aile ile nasıl çalışılması gerektiğini bilir.
ÖÇ08 Çocukluk döneminde görülen sosyal gelişimle ilgili problemleri açıklar.
ÖÇ09 Çocukluk döneminde görülen sosyal gelişimle ilgili problemlerde aile ile nasıl çalışılması gerektiğini bilir.
ÖÇ10 Evlat edinme durumunda yaşanan problemleri açıklar.
ÖÇ11 Evlat edinme durumunda anne-babayı nasıl yönlendirmesi gerektiğini açıklar.
ÖÇ12 Boşanma durumunda yaşanan problemleri açıklar.
ÖÇ13 Boşanma durumunda anne-babayı nasıl yönlendirmesi gerektiğini açıklar.
ÖÇ14 Kayıp ve yas durumunda yaşanan problemleri açıklar.
ÖÇ15 Kayıp ve yas durumunda anne-babayı nasıl yönlendirmesi gerektiğini açıklar.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Psikolojik Danışma ve Rehberlik alanının temel kavram ve ilkelerini açıklar.
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bireyin gelişim özelliklerini ve bu gelişimi etkileyen faktörleri söyler. 4
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Kişilik kuramları, psikolojik danışma kuramları ve öğrenme kuramlarını açıklar. 2
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Mesleki gelişim ve meslek seçim sürecini açıklar. 2
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerini açıklar. 2
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sınıf ve davranış yönetimi yaklaşımlarını açıklar. 2
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Eğitim ortamında ve günlük yaşamında karşılaştığı sorunlara felsefe, sosyoloji ve psikoloji penceresinden bakar ve bu sorunları değerlendirir. 3
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Psikolojik danışma ve rehberlik sürecinin nasıl başlatılıp, sürdürüleceğini açıklar. 3
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Farklı gelişim ve özelliklere uygun PDR uygulamalarının neler olduğunu açıklar. 3
PÖÇ10 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Normal ve normal dışı özellik gösteren bireyleri ayırt eder. 3
PÖÇ11 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Farklı eğitim kademesindeki öğrencilere yönelik PDR uygulamaları yapar. 2
PÖÇ12 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Psikolojik danışma ve rehberlik programı geliştirir ve bu programı değerlendirir. 2
PÖÇ13 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Psikolojik danışmada yardım becerilerini etkili bir şekilde kullanır. 2
PÖÇ14 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Görevi ve yaşamıyla ilgili kararlarının sorumluluğunu alır. 2
PÖÇ15 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği İç görü geliştirir, öğrenme ve gelişmeye açık olur. 2
PÖÇ16 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik İnsanlara karşı empatik ve ilgili davranır. 3
PÖÇ17 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Kişiler arası ilişkilerde etkili iletişim becerilerini kullanır. 2
PÖÇ18 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir.
PÖÇ19 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Çalıştığı ortamda ve meslektaşlarıyla işbirliği ve dayanışma içinde davranır.
PÖÇ20 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Mesleki etik ilkelere uygun davranır.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Davranış problemlerinin tanımlanması ve nedenlerinin açıklanması İlgili kaynakları okuma. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Örnek Olay
2 Davranış problemlerini etkileyen etmenler ve davranış yönetimi İlgili kaynakları okuma. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay
3 Anne-baba ile ilk görüşmenin içeriği İlgili kaynakları okuma. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay
4 Ebeveynlere sınır koyma becerilerinin anlatılması İlgili kaynakları okuma. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay
5 Ebeveynlere seçenek sunma becerilerinin anlatılması İlgili kaynakları okuma. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay
6 Ebeveynlerle çalışırken karşılaşılabilecek zorluklar İlgili kaynakları okuma. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Örnek Olay
7 Çocuklarda görülen öfke problemi ve aileler ile nasıl çalışılacağı İlgili kaynakları okuma. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay
8 Ara Sınav Sınava hazırlık. Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Çocuklarda görülen kaygı problemi ve aileler ile nasıl çalışılacağı İlgili kaynakları okuma. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay
10 Çocuklarda görülen kıskançlık problemi ve aileler ile nasıl çalışılacağı İlgili kaynakları okuma. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay
11 Çocuklarda görülen bağlanma problemi ve aileler ile nasıl çalışılacağı İlgili kaynakları okuma. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay
12 Çocuklarda görülen sosyal gelişimle ile ilgili problemler ve aileler ile nasıl çalışılacağı İlgili kaynakları okuma. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Olay, Tartışma
13 Evlat edinme durumunda aileye yardım İlgili kaynakları okuma. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay
14 Boşanma durumunda aileye yardım İlgili kaynakları okuma. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay
15 Kayıp ve yas durumunda aileye yardım İlgili kaynakları okuma. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Sınava hazırlık. Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Sınava hazırlık. Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 1 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 8 8
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 24 24
Toplam İş Yükü (Saat) 88
Toplam İş Yükü / 25 (s) 3,52
AKTS 4 AKTS