PDRS303 Önleyici Rehberlik ve Psikolojik Danışma

4 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 5. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod PDRS303
Ad Önleyici Rehberlik ve Psikolojik Danışma
Yarıyıl 5. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 4 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi SABAHATTİN ÇAM


Dersin Amacı

Dersin amacı öğrencilerin önleyici rehberlik ve psikolojik danışmayla ilgili bilgi kazanmaları ve farklı okul düzeylerinde bulunan öğrencilerle yürütülebilecek önleyici PDR çalışmaları ve bu çalışmaların uygulanması hakkında bilgi sahibi olmalarını sağlamaktır.

Dersin İçeriği

Ders; Önleyici rehberlikle ilgili temel kavramalar, önleme çalışmalarının tarihsel gelişimi, önleme çalışmalarının dayandığı kuram ve modelller, önleyici rehberlikte risk faktörleri ve koruyucu faktörler ve farklı gelişim dönemlerinde bulunan öğrencilere yönelik yapılabilecek yeterlik arttırıcı rehberlik uygulamaları konularını kapsamaktadır.

Dersin Ön Koşulu

Yok.

Kaynaklar

Korkut, F. (2018). Okullarda Önleyici Rehberlik. Ankara: Anı yayıncılık. Erkan, S. ve Kaya, A. (Edt.) (2005, 2007).Deneysel Olarak Sınanmış Rehberlik Etkinlikleri Programları, Cilt I,II, III. Ankara Pegem Yayınları

Notlar

Korkut, F. (2018). Okullarda Önleyici Rehberlik. Ankara: Anı yayıncılık.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Önleyici rehberlik ve psikolojik danışmayla ilgili temel kavramları açıklar.
ÖÇ02 Önleyici rehberlik yaklaşımının tarihsel gelişimini ve işlevlerini söyler.
ÖÇ03 Önleme çalışmalrında okul, öğretmenler, aile ve kültürel özelliklerinin dikkate alınmasının önemini kavrar.
ÖÇ04 PDR de önleme çalışmalarının dayandığı kuram ve modellerin bakış açılarını ifade eder.
ÖÇ05 Çocuk ve ergenlerde risk faktörlerinin neler olduğunu kavrar.
ÖÇ06 Önleyici PDR çalışmalarında koruyucu faktörlerin neler olduğunu açıklar.
ÖÇ07 Yaşam becerilerinin olumlu ruh sağlığı gelişimi içindeki önemini ifade eder.
ÖÇ08 Farklı yaşlardaki öğrencilere uygulanacak önleyici çalışmaların neler olduğunu açıklar.
ÖÇ09 Önleyici PDR yaklaşımında uygulanacak bir programın özelliklerinin neler olduğunu ifade eder.
ÖÇ10 Önleyici PDR yaklaşımında uygulanacak bir programın hazırlanma aşamalarını açıklar.
ÖÇ11 Önleyici PDR yaklaşımında uygulanacak bir programın uygulama sürecini ifade eder.
ÖÇ12 Önleyici amaçla uygulanan bir programın değerlendirmesinin nasıl olacağını açıklar.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Psikolojik Danışma ve Rehberlik alanının temel kavram ve ilkelerini açıklar. 4
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bireyin gelişim özelliklerini ve bu gelişimi etkileyen faktörleri söyler. 3
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Kişilik kuramları, psikolojik danışma kuramları ve öğrenme kuramlarını açıklar. 2
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Mesleki gelişim ve meslek seçim sürecini açıklar.
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerini açıklar.
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sınıf ve davranış yönetimi yaklaşımlarını açıklar.
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Eğitim ortamında ve günlük yaşamında karşılaştığı sorunlara felsefe, sosyoloji ve psikoloji penceresinden bakar ve bu sorunları değerlendirir. 5
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Psikolojik danışma ve rehberlik sürecinin nasıl başlatılıp, sürdürüleceğini açıklar. 3
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Farklı gelişim ve özelliklere uygun PDR uygulamalarının neler olduğunu açıklar. 5
PÖÇ10 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Normal ve normal dışı özellik gösteren bireyleri ayırt eder.
PÖÇ11 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Farklı eğitim kademesindeki öğrencilere yönelik PDR uygulamaları yapar. 5
PÖÇ12 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Psikolojik danışma ve rehberlik programı geliştirir ve bu programı değerlendirir. 3
PÖÇ13 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Psikolojik danışmada yardım becerilerini etkili bir şekilde kullanır. 3
PÖÇ14 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Görevi ve yaşamıyla ilgili kararlarının sorumluluğunu alır. 5
PÖÇ15 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği İç görü geliştirir, öğrenme ve gelişmeye açık olur. 5
PÖÇ16 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik İnsanlara karşı empatik ve ilgili davranır. 4
PÖÇ17 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Kişiler arası ilişkilerde etkili iletişim becerilerini kullanır. 4
PÖÇ18 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. 3
PÖÇ19 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Çalıştığı ortamda ve meslektaşlarıyla işbirliği ve dayanışma içinde davranır. 5
PÖÇ20 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Mesleki etik ilkelere uygun davranır. 4


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Dersin tanıtımı, planlama ve ölçme -değerlendirme sürecinin açıkanması Ders içeriğinin ve kaynaklarının gözden geçirilmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
2 Önlemeyle ilgili temel kavramlar ve önleyici PDR çalışmaları Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konuya hazırlık yapılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
3 Önleyici PDR'nin gelişimi ve işlevi Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konuya hazırlık yapılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
4 Önleme çalışmalarında okul, öğretmenler, aile ve kültürel özellikler Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konuya hazırlık yapılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5 PDR'de önleme çalışmalarının dayandığı kuram ve modeller-I Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konuya hazırlık yapılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
6 PDR'de önleme çalışmalarının dayandığı kuram ve modeller-II Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konuya hazırlık yapılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
7 Önleyici PDR açısından çocuk ve ergenlerde risk faktörleri ve koruyucu faktörler Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konuya hazırlık yapılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
8 Ara Sınav Sınava hazırlanma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Yaşam becerileri öğretimi ve olumlu ruh sağlığı gelişimi Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konuya hazırlık yapılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
10 Benlik saygısını geliştirme çalışmaları Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konuya hazırlık yapılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
11 Sosyal beceri geliştirme çalışmaları Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konuya hazırlık yapılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
12 Psikolojik dayanıklılığı geliştirme çalışmaları Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konuya hazırlık yapılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
13 İletişim becerilerini geliştirme çalışmaları Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konuya hazırlık yapılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
14 Etkili ders çalışma ve okul başarısını arttırma eğitimi çalışmaları Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konuya hazırlık yapılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
15 Etkili sosyal medya kullanımı eğitimi çalışmaları Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konuya hazırlık yapılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Yılsonu sınav sorularının hazırlığı Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Yılsonu sınav sorularının hazırlığı Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 1 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 8 8
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 24 24
Toplam İş Yükü (Saat) 88
Toplam İş Yükü / 25 (s) 3,52
AKTS 4 AKTS