TDE754 Eski Türk Edebiyatında Şerh II

4 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod TDE754
Ad Eski Türk Edebiyatında Şerh II
Yarıyıl . Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 4 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Yüksek Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. HANİFE DİLEK BATİSLAM


Dersin Amacı

Bu dersin amacı klasik ve modern şerh yöntemleri; bu yöntemlere ait metin şerhi örnekleriyle tasavvufi şerhlerin özelliklerinin örnek şerhlerden yararlanılarak tanıtılmasıdır.

Dersin İçeriği

Bu derste Eski Türk Edebiyatında Şerh konusu işlenmektedir.

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

Agah Sırrı Levend, Türk Edebiyatı Tarihi, C.I, Giriş, TTK. Basımevi, Ank. 1988; Ahmet Atilla Şentürk, Osmanlı Şiiri Antolojisi, Yapı Kredi Yay. İst. 1999; Mertol Tulum, Tarihi Metin Çalışmalarında Usul, Deniz Kitabevi, İst. 2000; Mustafa İsen, Muhsin Macit, Osman Horata, Filiz Kılıç, İ.Hakkı Aksoyak, Eski Türk Edebiyatı El Kitabı, Grafiker Yay. Ank. 2002; Mehmet Kalpaklı, Osmanlı Divan Şiiri Üzerine Metinler, Yapı Kredi Yay. İst. 1999; Türkiye Araştırmaları Literatür Dergisi, Eski Türk Edebiyatı Tarihi I-II, Bilim ve Sanat Vakfı, Cilt 5, S. 9-10, İst., 2007.

Notlar

Ahmet TANYILDIZ, Mesnevi Şerhlerinde Sözden Manaya Yorum Farklılıkları, Turkish Studies, Türkoloji Araştırmaları, İnternational Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, Şerh, Cem Dilçin Anısına, Volume 4/6, Fall 2009,s. 407-426; Bekir ÇINAR, Ahmed Avni Konukun Mesnevi-i Şerif Şerhinin İlk 18 Beytindeki Şerh Usulü, Turkish Studies, Türkoloji Araştırmaları, İnternational Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, Şerh, Cem Dilçin Anısına, Volume 4/6,Fall2009,s.39-61; Bilal ELBİR, Türk Edebiyatında Muamma ve Sururinin Bir Muamma Şerhi, Turkish Studies, Türkoloji Araştırmaları, İnternational Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, Şerh, Cem Dilçin Anısına, Volume 4/6, Fall 2009, s. 82-94; Furkan ÖZTÜRK, Diliçi Çeviride Şiirsellik ve Neşatinin Bir Gazeli, Turkish Studies, Türkoloji Araştırmaları, İnternational Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, Şerh, Cem Dilçin Anısına, Volume 4/6, Fall 2009,s. 360-373; Hüseyin GÖNEL, Nusret Ebubekir Efendi ve Saib Şerhi Üzerine Bazı Notlar, Turkish Studies, Türkoloji Araştırmaları, İnternational Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, Şerh, Cem Dilçin Anısına, Volume 4/6, Fall 2009, s. 193-212; Hüsrev AKIN, Fuzulinin Görgeç Redifli Gazelinin Göstergebilim Açısından İncelenmesi, Turkish Studies, Türkoloji Araştırmaları, İnternational Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, Şerh, Cem Dilçin Anısına, Volume 4/6, Fall 2009, s. 1-12; İlhan GENÇ, Biçimci ve Alımlamacıların Metni Anlama ve Anlamlandırmadaki Bilimselliklerinin Klasik Şiire Uygulanabilirliği, Turkish Studies, Türkoloji Araştırmaları, İnternational Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, Şerh, Cem Dilçin Anısına, Volume 4/6, Fall 2009,s. 170-192; Kezban PAKSOY, Bursevinin Bir Eseri: Şerh-i Rumuzat-ı Hacı Bayram-ı Veli, Turkish Studies, Türkoloji Araştırmaları, İnternational Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, Şerh, Cem Dilçin Anısına, Volume 4/6, Fall 2009,s. 374-386; Kezban PAKSOY, Şerhu Gazeliyyatus-Sultan Muradus-Salis, Turkish Studies, Türkoloji Araştırmaları, İnternational Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic,Tunca Kortantamer Özel Sayısı I, Volume 2/3, Summer 2007, s. 444-448; Mehmet Dursun ERDEM, Ontolojik İncelemeye Dehhaninin eyledi Redifli Gazeli Örneğinde Yapısalcı Bir Bakış, Turkish Studies, Türkoloji Araştırmaları, İnternational Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic,Tunca Kortantamer Özel Sayısı I, Volume 2/3, Summer 2007, s. 254-273; Muhittin ELİACİK, Tercüme İle Şerhin İç İçe Bulunması: Şemsi Paşanın Manzum Vikaye Tercümesi, Turkish Studies, Türkoloji Araştırmaları, İnternational Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, Şerh, Cem Dilçin Anısına, Volume 4/6, Fall 2009, s. 95-119; Osman ÜNLÜ, Ebubekir Nusretin Saib-i Tebrizi Şerhleri, Turkish Studies, Türkoloji Araştırmaları, İnternational Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, Şerh, Cem Dilçin Anısına, Volume 4/6, Fall 2009, s. 442-455; Ömer İNCE, Hafızın Bir Gazeline Modern Yaklaşımla Açımlama (Şerh/Tahlil) Uygulama Denemesi, Turkish Studies, Türkoloji Araştırmaları, İnternational Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, Şerh, Cem Dilçin Anısına, Volume 4/6, Fall 2009, s. 251-274; Ömer SAVRAN, Mehmed Rasimin Mesnevinin İlk On Sekiz Beytine Şerhi ve Şerh Anlayışı, Turkish Studies, Türkoloji Araştırmaları, İnternational Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, Şerh, Cem Dilçin Anısına, Volume 4/6, Fall 2009,s. 387-406; Özkan DAŞDEMİR, Yunus Emre Divanından Bir Şiirin Şerhi, Turkish Studies, Türkoloji Araştırmaları, İnternational Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, Şerh, Cem Dilçin Anısına, Volume 4/6, Fall 2009, s.62-81; Sibel Üst, Fuzulinin Usanmaz mı Redifli Gazelinin Yapısalcılık Açısından İncelenmesi, Turkish Studies, Türkoloji Araştırmaları, İnternational Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic,Tunca Kortantamer Özel Sayısı I, Volume 2/3, Summer 2007, s. 556-572; Şevkiye KAZAN, Celilinin Gazellerinde Şerh Kavramının Kullanımı ve Şerh Redifli Gazelinin Şerhi, Turkish Studies, Türkoloji Araştırmaları, İnternational Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, Şerh, Cem Dilçin Anısına, Volume 4/6, Fall 2009,s. 291-325; Turgut KOÇOĞLU, Nabinin Gelür Gider Redifli Gazeline Yapılan İki Şerhin Metot Açısından Mukayesesi, Turkish Studies, Türkoloji Araştırmaları, İnternational Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic,Tunca Kortantamer Özel Sayısı I, Volume 2/3, Summer 2007, s. 376-385; Vedat KORKMAZ, Hariri-zadenin Gazel Şerhi Üzerine Değerlendirme, Turkish Studies, Türkoloji Araştırmaları, İnternational Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, Şerh, Cem Dilçin Anısına, Volume 4/6, Fall 2009, s. 335-345; Zehra GÜMÜŞ, Mesneviye Cevrinin Manzum Şerhi: Hall-i Tahkikat, Turkish Studies, Türkoloji Araştırmaları, İnternational Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, Şerh, Cem Dilçin Anısına, Volume 4/6, Fall 2009, s. 231-250; Ziya AVŞAR, Ruhul-Mesnevide Mesnevinin İlk 18 Beytinin Şerh Yöntemi, Turkish Studies, Türkoloji Araştırmaları, İnternational Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic,Tunca Kortantamer Özel Sayısı I, Volume 2/3, Summer 2007, s. 59-72.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Modern şerh yöntemlerini ve özelliklerini, modern şerh yöntemiyle ilgili çalışmaları değerlendirir.
ÖÇ02 Modern şerh yöntemlerinin divan şiirine uygulanabilirliğini yorumlar.
ÖÇ03 Göstergebilim vb. modern yöntemlerle yapılan gazel şerhlerinden örnekleri tanır.
ÖÇ04 Geleneksel şerh yöntemi ve özellikleri ile bu tür metin şerhine yönelik yayınları kavrar.
ÖÇ05 Geleneksel ve modern yöntemlerle yapılan şerhleri karşılaştırır.
ÖÇ06 Tasavvufi şiir şerhlerini ve özelliklerini tanır.
ÖÇ07 Tercüme şerh ilişkisini yorumlar.
ÖÇ08 Mesnevinin ilk 18 beyti ile ilgili şerhlerdeki anlam ve yorum farklarını değerlendirir.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türk Dili ve Edebiyatının tarihi ve güncel malzemesini bilimsel yöntem ve kuramsal bilgiler yardımıyla kavrar.
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türkolojinin temel kavramlarının önemini sıralar. 3
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Dil ve edebiyat malzemelerini karşılaştırmalı yöntemlerle analiz eder. 4
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bağımsız veya grupla birlikte edebi metinler üzerinde çalışma yapar. 3
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanı ile ilgili başvuru kaynaklarına ulaşır. 4
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türk Dili ve Edebiyatının tarihsel gelişim sürecini kavrar. 3
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Edebiyat, dil ve kültür ilişkisinin kuramsal temellerini sıralar.
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Eski ve yeni metinleri değerlendirir. 4
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanı ile ilgili entelektüel birikim kazanır. 4
PÖÇ10 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türkolojinin gelişimini destekler.
PÖÇ11 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türk Dili ve Edebiyatının dünya dilleri ve edebiyatları arasındaki yerini kavrar.
PÖÇ12 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Filolojik ve dil bilimsel bir bakış kazanır.
PÖÇ13 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Edebi metin çözümlemede bilimsel yöntemleri ve filolojik bilgileri etkin olarak kullanır. 4
PÖÇ14 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Türkoloji ile ilgili sorunları değerlendirir. 3
PÖÇ15 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Türkolojiyle ilgili meselelerde iletişim yetisi kazanır. 4
PÖÇ16 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Dil, kültür, edebiyat ilişkisini çözümleyici çalışmalar yapar.
PÖÇ17 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Edindiği bilgi ve birikimi aktarma becerisi kazanır. 4
PÖÇ18 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanı ile ilgili bilimsel analizler yapar.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Modern şerh yöntemleri ve özellikleri, modern şerh yöntemiyle ilgili çalışmaların değerlendirilmesi. Konuyla ilgili makaleleri okuma. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
2 Modern şerh yöntemlerinin divan şiirine uygulanabilirliği. Konuyla ilgili makaleleri okuma. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
3 Yapısalcılık ve ontolojik analiz metoduyla yapılan şerhlerden örnekler. Konuyla ilgili makaleleri okuma. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
4 Göstergebilim vb. modern yöntemlerle yapılan gazel şerhlerinden örnekler. Konuyla ilgili makaleleri okuma. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama
5 Modern yöntemlerle yapılan diğer gazel şerhi örnekleri. Konuyla ilgili makaleleri okuma. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması
6 Geleneksel şerh yöntemi ve özellikleri bu tür metin şerhine yönelik yayınlar. Konuyla ilgili makaleleri okuma. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama
7 Geleneksel şerh yöntemiyle yapılmış gazel şerhleri. Konuyla ilgili makaleleri okuma. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama
8 Ara Sınav Anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi. Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Geleneksel ve modern yöntemlerle yapılan şerhlerin karşılaştırılması. Konuyla ilgili makaleleri okuma. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
10 Tasavvufi şiir şerhleri ve özellikleri. Konuyla ilgili makaleleri okuma. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
11 Tasavvufi şiir şerhlerinden örnekler. Konuyla ilgili makaleleri okuma. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Gösterip Yaptırma
12 Tercüme şerh ilişkisi. Konuyla ilgili makaleleri okuma. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
13 Mesnevinin ilk 18 beyti ile ilgili şerhler. Konuyla ilgili makaleleri okuma. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama
14 Mesnevinin ilk 18 beyti ile ilgili şerhlerdeki anlam ve yorum farkları-I Konuyla ilgili makaleleri okuma. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
15 Mesnevinin ilk 18 beyti ile ilgili şerhlerdeki anlam ve yorum farkları-II Konuyla ilgili makaleleri okuma. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi. Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi. Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 1 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 8 8
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 24 24
Toplam İş Yükü (Saat) 88
Toplam İş Yükü / 25 (s) 3,52
AKTS 4 AKTS