TDE754 Commentary on Divan Literature II

4 ECTS - 2-0 Duration (T+A)- . Semester- 2 National Credit

Information

Code TDE754
Name Commentary on Divan Literature II
Semester . Semester
Duration (T+A) 2-0 (T-A) (17 Week)
ECTS 4 ECTS
National Credit 2 National Credit
Teaching Language Türkçe
Level Yüksek Lisans Dersi
Type Normal
Mode of study Yüz Yüze Öğretim
Catalog Information Coordinator Prof. Dr. HANİFE DİLEK BATİSLAM


Course Goal

The aim of this course is to teach the traditional and modern annotation methods, ,information about examples of sufism annotation properties.

Course Content

In this course commentary in Old Turkish Literature is treating.

Course Precondition

None

Resources

Agah Sırrı Levend, Türk Edebiyatı Tarihi, C.I, Giriş, TTK. Basımevi, Ank. 1988; Ahmet Atilla Şentürk, Osmanlı Şiiri Antolojisi, Yapı Kredi Yay. İst. 1999; Mertol Tulum, Tarihi Metin Çalışmalarında Usul, Deniz Kitabevi, İst. 2000; Mustafa İsen, Muhsin Macit, Osman Horata, Filiz Kılıç, İ.Hakkı Aksoyak, Eski Türk Edebiyatı El Kitabı, Grafiker Yay. Ank. 2002; Mehmet Kalpaklı, Osmanlı Divan Şiiri Üzerine Metinler, Yapı Kredi Yay. İst. 1999; Türkiye Araştırmaları Literatür Dergisi, Eski Türk Edebiyatı Tarihi I-II, Bilim ve Sanat Vakfı, Cilt 5, S. 9-10, İst., 2007.

Notes

Ahmet TANYILDIZ, Mesnevi Şerhlerinde Sözden Manaya Yorum Farklılıkları, Turkish Studies, Türkoloji Araştırmaları, İnternational Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, Şerh, Cem Dilçin Anısına, Volume 4/6, Fall 2009,s. 407-426; Bekir ÇINAR, Ahmed Avni Konukun Mesnevi-i Şerif Şerhinin İlk 18 Beytindeki Şerh Usulü, Turkish Studies, Türkoloji Araştırmaları, İnternational Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, Şerh, Cem Dilçin Anısına, Volume 4/6,Fall2009,s.39-61; Bilal ELBİR, Türk Edebiyatında Muamma ve Sururinin Bir Muamma Şerhi, Turkish Studies, Türkoloji Araştırmaları, İnternational Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, Şerh, Cem Dilçin Anısına, Volume 4/6, Fall 2009, s. 82-94; Furkan ÖZTÜRK, Diliçi Çeviride Şiirsellik ve Neşatinin Bir Gazeli, Turkish Studies, Türkoloji Araştırmaları, İnternational Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, Şerh, Cem Dilçin Anısına, Volume 4/6, Fall 2009,s. 360-373; Hüseyin GÖNEL, Nusret Ebubekir Efendi ve Saib Şerhi Üzerine Bazı Notlar, Turkish Studies, Türkoloji Araştırmaları, İnternational Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, Şerh, Cem Dilçin Anısına, Volume 4/6, Fall 2009, s. 193-212; Hüsrev AKIN, Fuzulinin Görgeç Redifli Gazelinin Göstergebilim Açısından İncelenmesi, Turkish Studies, Türkoloji Araştırmaları, İnternational Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, Şerh, Cem Dilçin Anısına, Volume 4/6, Fall 2009, s. 1-12; İlhan GENÇ, Biçimci ve Alımlamacıların Metni Anlama ve Anlamlandırmadaki Bilimselliklerinin Klasik Şiire Uygulanabilirliği, Turkish Studies, Türkoloji Araştırmaları, İnternational Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, Şerh, Cem Dilçin Anısına, Volume 4/6, Fall 2009,s. 170-192; Kezban PAKSOY, Bursevinin Bir Eseri: Şerh-i Rumuzat-ı Hacı Bayram-ı Veli, Turkish Studies, Türkoloji Araştırmaları, İnternational Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, Şerh, Cem Dilçin Anısına, Volume 4/6, Fall 2009,s. 374-386; Kezban PAKSOY, Şerhu Gazeliyyatus-Sultan Muradus-Salis, Turkish Studies, Türkoloji Araştırmaları, İnternational Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic,Tunca Kortantamer Özel Sayısı I, Volume 2/3, Summer 2007, s. 444-448; Mehmet Dursun ERDEM, Ontolojik İncelemeye Dehhaninin eyledi Redifli Gazeli Örneğinde Yapısalcı Bir Bakış, Turkish Studies, Türkoloji Araştırmaları, İnternational Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic,Tunca Kortantamer Özel Sayısı I, Volume 2/3, Summer 2007, s. 254-273; Muhittin ELİACİK, Tercüme İle Şerhin İç İçe Bulunması: Şemsi Paşanın Manzum Vikaye Tercümesi, Turkish Studies, Türkoloji Araştırmaları, İnternational Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, Şerh, Cem Dilçin Anısına, Volume 4/6, Fall 2009, s. 95-119; Osman ÜNLÜ, Ebubekir Nusretin Saib-i Tebrizi Şerhleri, Turkish Studies, Türkoloji Araştırmaları, İnternational Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, Şerh, Cem Dilçin Anısına, Volume 4/6, Fall 2009, s. 442-455; Ömer İNCE, Hafızın Bir Gazeline Modern Yaklaşımla Açımlama (Şerh/Tahlil) Uygulama Denemesi, Turkish Studies, Türkoloji Araştırmaları, İnternational Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, Şerh, Cem Dilçin Anısına, Volume 4/6, Fall 2009, s. 251-274; Ömer SAVRAN, Mehmed Rasimin Mesnevinin İlk On Sekiz Beytine Şerhi ve Şerh Anlayışı, Turkish Studies, Türkoloji Araştırmaları, İnternational Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, Şerh, Cem Dilçin Anısına, Volume 4/6, Fall 2009,s. 387-406; Özkan DAŞDEMİR, Yunus Emre Divanından Bir Şiirin Şerhi, Turkish Studies, Türkoloji Araştırmaları, İnternational Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, Şerh, Cem Dilçin Anısına, Volume 4/6, Fall 2009, s.62-81; Sibel Üst, Fuzulinin Usanmaz mı Redifli Gazelinin Yapısalcılık Açısından İncelenmesi, Turkish Studies, Türkoloji Araştırmaları, İnternational Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic,Tunca Kortantamer Özel Sayısı I, Volume 2/3, Summer 2007, s. 556-572; Şevkiye KAZAN, Celilinin Gazellerinde Şerh Kavramının Kullanımı ve Şerh Redifli Gazelinin Şerhi, Turkish Studies, Türkoloji Araştırmaları, İnternational Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, Şerh, Cem Dilçin Anısına, Volume 4/6, Fall 2009,s. 291-325; Turgut KOÇOĞLU, Nabinin Gelür Gider Redifli Gazeline Yapılan İki Şerhin Metot Açısından Mukayesesi, Turkish Studies, Türkoloji Araştırmaları, İnternational Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic,Tunca Kortantamer Özel Sayısı I, Volume 2/3, Summer 2007, s. 376-385; Vedat KORKMAZ, Hariri-zadenin Gazel Şerhi Üzerine Değerlendirme, Turkish Studies, Türkoloji Araştırmaları, İnternational Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, Şerh, Cem Dilçin Anısına, Volume 4/6, Fall 2009, s. 335-345; Zehra GÜMÜŞ, Mesneviye Cevrinin Manzum Şerhi: Hall-i Tahkikat, Turkish Studies, Türkoloji Araştırmaları, İnternational Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, Şerh, Cem Dilçin Anısına, Volume 4/6, Fall 2009, s. 231-250; Ziya AVŞAR, Ruhul-Mesnevide Mesnevinin İlk 18 Beytinin Şerh Yöntemi, Turkish Studies, Türkoloji Araştırmaları, İnternational Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic,Tunca Kortantamer Özel Sayısı I, Volume 2/3, Summer 2007, s. 59-72.


Course Learning Outcomes

Order Course Learning Outcomes
LO01 Analyzes the modern annotation methods and properties and the articles of annotation methods.
LO02 Anayzes modern annotation methods applicabality to Divan Literature.
LO03 Recognizes the examples of ghazel annotations made by semiotics etc. modern methods.
LO04 Knows special publications telling about traditional annotations.
LO05 Compares traditional and modern methods of annotation.
LO06 Knows mystical poem annotations and their characteristics.
LO07 Analyzes relationship between translation and annotation.
LO08 Evaluates differences in meaning and interpretation of annotations first 18 couplets of Mesnevi.


Relation with Program Learning Outcome

Order Type Program Learning Outcomes Level
PLO01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Comprehends the historical and contemporary materials of Turkish Language and Literature with the help of scientific methods and theoretical knowledge.
PLO02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal List the importance of the basic concepts of Turcology. 3
PLO03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Analyzes language and literature materials with comparative methods. 4
PLO04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Study on literary texts with independent or group. 3
PLO05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Reaches reference sources related to the field. 4
PLO06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Understands the historical development process of Turkish Language and Literature. 3
PLO07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal List the theoretical foundations of the relationship between literature, language and culture.
PLO08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Evaluates old and new texts. 4
PLO09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Gains intellectual accumulation related to the field. 4
PLO10 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Supports the development of Turkology.
PLO11 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Understands the place of Turkish Language and Literature among the world languages and literatures.
PLO12 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Gains a philological and linguistic view.
PLO13 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Uses scientific methods and philological information effectively in literary text analysis. 4
PLO14 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Evaluates the problems related to Turcology. 3
PLO15 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Gains communication skills on issues related to Turkology. 4
PLO16 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Analyzes the relationship between language, culture and literature.
PLO17 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Gains the ability to transfer the acquired knowledge and knowledge. 4
PLO18 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Makes scientific analyzes related to the field.


Week Plan

Week Topic Preparation Methods
1 Modern annoation methods and properties, analysing the articles of annoation methods. Reading articles about the subject. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
2 Modern annoation methods applicabality to Divan Literature. Reading articles about the subject. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
3 Samples from annotation ; made by; building up;structural and ontological analysis. Reading articles about the subject. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
4 Samples from annoation made by semiotics etc. modern methods. Reading articles about the subject. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama
5 Samples from annoation made by other modern methods. Reading articles about the subject. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması
6 Special publications telling about traditional annotations. Reading articles about the subject. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama
7 Ghazel annotations made by traditional annoation method. Reading articles about the subject. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama
8 Mid-Term Exam Repeating the subjects described in the course notes and sources. Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 The comparison of traditional and modern methods of annotation. Reading articles about the subject. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
10 Mystical poem annotations and their characteristics. Reading articles about the subject. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
11 Samples of sufism poetry annotations. Reading articles about the subject. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Gösterip Yaptırma
12 Translation and annotation. Reading articles about the subject. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
13 Annotations about first 18 couplets of Mesnevi. Reading articles about the subject. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama
14 Differences in meaning of annotations in the first 18 couplets of Mesnevi-I Reading articles about the subject. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
15 Differences in meaning of annotations in the first 18 couplets of Mesnevi-II Reading articles about the subject. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
16 Term Exams Repeating the subjects described in the course notes and sources. Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Term Exams Repeating the subjects described in the course notes and sources. Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Student Workload - ECTS

Works Number Time (Hour) Workload (Hour)
Course Related Works
Class Time (Exam weeks are excluded) 14 2 28
Out of Class Study (Preliminary Work, Practice) 14 2 28
Assesment Related Works
Homeworks, Projects, Others 1 0 0
Mid-term Exams (Written, Oral, etc.) 1 8 8
Final Exam 1 24 24
Total Workload (Hour) 88
Total Workload / 25 (h) 3,52
ECTS 4 ECTS