DERS BİLGİLERİ
Ders Kodu Yarıyıl Ders Süresi Kredi AKTS
Sağlık Sosyolojisi * EBS   106 2 2 2 2

Ön Koşul Dersleri Yok
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar None

Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü
Dersi Verenler
Doç.Dr.SULTAN ALAN1. Öğretim Grup:A
 
Dersin Yardımcıları
Dersin Amacı
Dersin amacı öğrencilerin sağlık-hastalık ve toplum bağlantısını kavramalarını ve sağlık-hastalıkla ilgili olgulara sosyal bir pencereden bakmalarını sağlamaktır.
Dersin İçeriği
Sağlık, hastalık ve toplum bağlantısını sosyolojik olarak analiz etmek.

Dersin Öğrenme Kazanımları
-


DERSİN PROGRAM KAZANIMLARINA KATKISI
NoTemel öğrenme KazanımlarıKatkı Düzeyi
12345
1
Mesleki yasa ve yönetmelikler çerçevesinde ebenin rol ve sorumluluklarını açıklar.
2
Kadın ve üreme sağlığına ilişkin temel kavramları, ulusal ve uluslararası sağlık göstergelerini açıklar.
3
Anne sağlığının önemini kavrar.
X
4
Kadın ve erkek üreme organları anatomisi ve fizyolojisini açıklar.
5
İntrauterin dönemden başlayarak, anne, yenidoğan ve ailesinin fiziksel, psikolojik ve sosyal sağlığının korunması, sürdürülmesi, geliştirmesine yönelik bakım gereksinimlerini karşılar.
X
6
Prekonsepsional dönem, gebelik ve doğum öncesi süreçte gebeye/çifte genetik danışmanlık yapar.
X
7
Doğum eyleminde gebe ve ailesinin bakım gereksinimlerini karşılar.
8
Doğum sonu dönemde normal loğusa, yeni doğan ve ailenin bakım gereksinimlerini karşılar.
9
Temel sağlık göstergelerini iyileştirmeyi hedefleyip, anne-bebek sağlığını korumaya ve yükseltmeye yönelik hizmet verir.
10
Kadında görülen jinekolojik sorunlara yönelik, gerekli bakım ve girişimlerini planlar, uygular ve bu konuda sağlık eğitimi yapar.
11
Tüm yaşam evrelerinde kadının bakım gereksinimlerini karşılar.
12
Mesleki rol ve sorumluluklarının bilincinde ebelik hizmetlerinin planlanması, örgütlenmesi, yürütülmesi, değerlendirilmesi ve koordinasyonu için yönetim aktivitelerini kullanır.
13
Sağlık uygulamalarını kendi yaşamına aktarır.
14
Bilgisayar ve bilişim teknolojisini kullanır.
15
Sağlıklı/hasta birey ve ekip üyeleri ile etkin iletişim becerilerini kullanarak iletişim kurar.
X
16
İletişim sağlayabilecek düzeyde yabancı dil bilir.
17
Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir.
X
18
Temel sağlık hizmetleri doğrultusunda gebelik öncesi, gebelik, doğum ve doğum sonrası süreçlerde kadın, gebe, anne ve yenidoğanı etik değerlerle, ailesi ve yaşadığı toplum içinde bütüncül ve insancıl bir anlayışla ele alır.
X

DERS AKIŞI
HaftaKonularÖn Hazırlık Yöntem
1 Dersin tanıtımı, içeriği ve işlenişi ile ilgili bilgi verme Okuma
2 Neden Sağlık Sosyolojisi: Tıp Hastalık ve toplum bağlantısı Okuma, tekrar
3 Sosyoloji nedir? Konusu ve çalışma alanları, dalları ve sosyolojik bakış açısı Okuma, tekrar
4 Sağlık sosyolojisinin ortay çıkışına neden olan faktörler. Okuma, tekrar
5 Sosyolojinin sağlık sosyolojisi ile ilgili temel kavramları I Okuma, tekrar
6 Sosyolojinin sağlık sosyolojisi ile ilgili temel kavramları II Okuma, tekrar
7 Hastalığın tarihçesi : Tıp ve Hastalığın Antik Yunan´dan gelen mirası, Orta çağ´da değişen bakış Okuma, tekrar
8 Ara sınav Okuma, tekrar
9 İki Farklı Hastalık tanımı ve sosyolojik nedenleri Okuma, tekrar
10 Hastalık-toplum bağlantısı ve temel sosyal kabullenmeler ve Hasta olma sürecinin sosyal çerçevesi Okuma, tekrar
11 Hastalığın gizil işlevleri Okuma, tekrar
12 Hekim-Ebe-hemşire /Hasta Etkileşimi ve Rol modelleri Okuma, tekrar
13 Hekim-Ebe-hemşire /Hasta Statülerinin hak ve görevleri Okuma, tekrar
14 Sağlık ve hastalığı etkileyen sosyo-kültürel ve sosyo-ekonomik faktörler Okuma, tekrar
15 Toplumsal cinsiyet-şiddet- sağlık bağlantısı ve tıp personelinin rolü Okuma, tekrar
16-17 Final sınavı Okuma, tekrar

KAYNAKLAR
Ders Notu
Diğer Kaynaklar