Information
Code | EKMZ208 |
Name | Statistics II |
Term | 2022-2023 Academic Year |
Semester | 4. Semester |
Duration (T+A) | 3-0 (T-A) (17 Week) |
ECTS | 5 ECTS |
National Credit | 3 National Credit |
Teaching Language | Türkçe |
Level | Lisans Dersi |
Type | Normal |
Mode of study | Yüz Yüze Öğretim |
Catalog Information Coordinator | Prof. Dr. EBRU ÖZGÜR GÜLER |
Course Instructor |
Prof. Dr. EBRU ÖZGÜR GÜLER
(A Group)
(Ins. in Charge)
|
Course Goal / Objective
The objective of this course is to bring the knowledge about estimation of population parameters using a sample data and how to make inferences about population parameters.
Course Content
Sampling distributions, hypothesis tests and confidence intervals about single and two population, chi-square test of independence and simple linear regression model will be introduced.
Course Precondition
None
Resources
SPSS Uygulamalı Temel İstatistik Yöntemler, 10. Baskı, Prof. Dr. Özkan ÜNVER, Prof. Dr. Hamza GAMGAM ve Prof. Dr. Bülent ALTUNKAYNAK, Seçkin Yayınevi, Eylül 2021.
Notes
Olasılık ve İstatistik, Fikri AKDENİZ, Nobel Yayınevi, 2017. Bilimsel Araştırmalarda SPSS ile İstatistik, Selahattin Güriş ve Melek Astar, DER Yayınları, 2014. İktisadi ve İdari Bilimler İçin İstatistik, Ziya Gökalp Göktolga, Seçkin Yayınevi, Eylül 2013.
Course Learning Outcomes
Order | Course Learning Outcomes |
---|---|
LO01 | Describes the sampling distributions |
LO02 | Forms the statistical hypothesis |
LO03 | Defines different estimators |
LO04 | Differentiates types of error in hypothesis testing |
LO05 | Tests hypothesis about single population parameter |
LO06 | Tests hypothesis about two population parameters |
LO07 | Forms a confidence interval about single population parameter |
LO08 | Forms a confidence interval about the difference between two population parameters |
LO09 | Tests the independence of categorical variables using chi-square test |
LO10 | Finds and interprets the correlation coefficient between two continous variables |
LO11 | Estimates and interpretes the parameters of simple linear regression model |
Relation with Program Learning Outcome
Order | Type | Program Learning Outcomes | Level |
---|---|---|---|
PLO01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Makes analysis based on basic conceptual information about economy and finance. | |
PLO02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Collects and interprets data from different sources using contemporary communication tools, methods and processes. | 4 |
PLO03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Having basic computer knowledge and skills, she uses this knowledge in the professional field | 4 |
PLO04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | explain the duties and authorities of Public Financial Institutions. | |
PLO05 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Works effectively individually and/or in a team. | 3 |
PLO06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Synthesizes and effectively presents the information obtained from different sources within the framework of academic rules in the field of research. | 3 |
PLO07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Being aware of the necessity of lifelong learning, she follows the current developments in her field. | |
PLO08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Synthesizes the information obtained from different sources within the framework of academic rules. | 3 |
PLO09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Turkish and at least one foreign language is used in accordance with the needs of academic life and business life | |
PLO10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | explain the job descriptions of professional people. | |
PLO11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Have social, scientific and ethical values. | |
PLO12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Apart from the traditional approach, it develops new working methods when it deems necessary. | |
PLO13 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Expresses herself orally and in writing | 1 |
Week Plan
Week | Topic | Preparation | Methods |
---|---|---|---|
1 | Sampling distributions | Refer to textbook | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
2 | Point estimation and properties of estimators | Refer to textbook | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma |
3 | Testing hypothesis and types of error | Refer to textbook | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme |
4 | Hypothesis tests about single population parameters | Refer to textbook | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Örnek Olay |
5 | Hypothesis tests about single population parameters (Mean) | Refer to textbook | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme |
6 | Hypothesis tests about two population parameters (Ratio and Variance) | Refer to textbook | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
7 | Hypothesis tests about two population parameters | Refer to textbook | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
8 | Mid-Term Exam | General review for the midterm exam | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Confidence intervals about single population parameters (Mean) | Refer to textbook | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Örnek Olay |
10 | Confidence intervals about single population parameters | Refer to textbook | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
11 | Confidence intervals about two population parameters (Mean) | Refer to textbook | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme |
12 | Confidence intervals about two population parameters (Ratio and Variance) | Refer to textbook | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
13 | Contingency tables and chi-square test of independence | Refer to textbook | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Örnek Olay |
14 | Correlation and simple linear regression analysis (Prediction) | Refer to textbook | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme |
15 | Correlation and simple linear regression analysis (Interprete) | Refer to textbook | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
16 | Term Exams | General review for the final exam | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Term Exams | General review for the final exam | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Student Workload - ECTS
Works | Number | Time (Hour) | Workload (Hour) |
---|---|---|---|
Course Related Works | |||
Class Time (Exam weeks are excluded) | 14 | 3 | 42 |
Out of Class Study (Preliminary Work, Practice) | 14 | 3 | 42 |
Assesment Related Works | |||
Homeworks, Projects, Others | 0 | 0 | 0 |
Mid-term Exams (Written, Oral, etc.) | 1 | 12 | 12 |
Final Exam | 1 | 18 | 18 |
Total Workload (Hour) | 114 | ||
Total Workload / 25 (h) | 4,56 | ||
ECTS | 5 ECTS |