Information
Code | GZT303 |
Name | DIGITAL MEDIA AND SOCIETY |
Term | 2022-2023 Academic Year |
Semester | 5. Semester |
Duration (T+A) | 3-0 (T-A) (17 Week) |
ECTS | 5 ECTS |
National Credit | 3 National Credit |
Teaching Language | Türkçe |
Level | Lisans Dersi |
Type | Normal |
Mode of study | Yüz Yüze Öğretim |
Catalog Information Coordinator | Öğr. Gör.Dr. FIRAT BERKSUN |
Course Instructor |
Öğr. Gör.Dr. FIRAT BERKSUN
(A Group)
(Ins. in Charge)
|
Course Goal / Objective
To assess the promises and problematics of media representations in media and entertainment culture. To be critical around the issue of media culture and social change.
Course Content
This lecture examines the potentials and possibilities of social change and advocacy in contemporary media culture, with a focus on how diverse groups, such as governmental agencies, advocacy groups, celebrities and others make use of the media, social media, and the entertainment industry to promote social change.
Course Precondition
None
Resources
Dijk, J. V. (2016). Ağ Toplumu. Çev: Ö. Sakin, İstanbul: Kafka Yayınevi POLAT, İ. H. (2016). Dijital-Siber-Sosyal; Yeni bir medyadan yeni bir yaşam alanına dönüşüm. TRT Akademi, 1(2), 408-424. Ryan, J. (2020) İnternetin Geçmişi ve Dijital Gelecek. Çev. Keleş, B. Ankara: Tübitak Popüler Bilim Kitaplığı Bozdağ, Ç. (2017). Türkiye’de Yeni Medya Kullanım Eğilimleri Araştırma Raporu. Kadir Has Üniversitesi. Nelsper, E.J. ve R.Lynon (2016) “Dijital Yerliler Kanıt Nerede?”, Yeni Medya Kullanıcının Yükselişi. Der. H.Hülür ve C.Yaşın. Ankara:Ütopya. 39-62. Terzioğlu, F . (2020). Dijital Platformların Yaratıcı Düşünce ve Eylem Haliyle Etkileşimine İlişkin Bir Sorgulama. Galatasaray Üniversitesi İletişim Dergisi , İleti-ş-im Özel Sayı: 5 , 53-70 Binark, M. (2005) “Kimlik/lenme, Dipnotsuz İletişim ve Etnik Laflama Odaları”, İnternet, Toplum, Kültür. (Der.) M. Binark ve B. Kılıçbay, Ankara: Epos Yayınları. 118-138. Alyanak, B. A. (2014). Etnografi ve çevrimiçi etnografi. Mutlu Binark (Der.), içinde, Yeni medya çalışmalarında araştırma yöntem ve teknikleri, 117-164. Bechmann, A, Ess, C. M., Franzke, A., Zimmer, M. (2020) İnternet Araştırmaları: Etik Kılavuz 3.0. Özdemir, M. B. (çev.). Alternatif Bilişim Derneği, E-Kitap. Fuchs, C. (2016). Sosyal Medya: Eleştirel Bir Giriş. Çev: D. Saraçoğlu ve İ. Kalaycı. İstanbul: Nota Bene. Lokke, E. (2018) Mahremiyet: Dijital Toplumda Özel Hayat. Çev. D. Başak. İstanbul:KÜY. Bridle, J. (2020). Yeni Karanlık Çağ: Teknoloji ve Geleceğin Sonu. Çev. K. Güleç. İstanbul: Metis
Notes
Bauman, Z., & Lyon, D. (2013). Akışkan Gözetim. Çev. Elçin Yılmaz. İstanbul: Ayrıntı. Binark, M., & Bayraktutan, G. (2013). Ayın Karanlık Yüzü: Yeni Medya ve Etik. Kalkedon. Depeli, G. (2015). Kadın Bloggerlar: Yeni Dil, Yeni Kadınlık, Yeni Tartışmalar. Folklor/Edebiyat, 21(83), 271-294.
Course Learning Outcomes
Order | Course Learning Outcomes |
---|---|
LO01 | To learn the key concepts and theoretical debates in the study of digital media. |
LO02 | To understand the role of digital media in shaping and reshaping identity, culture, and society. |
LO03 | To analyze, criticize and evaluate everyday practices of digital media. |
LO04 | To analyze and discuss contemporary examples of digital culture using digital media theories. |
LO05 | To assess both positive and negative effects of digital media on individuals, communities, and institutions. |
LO06 | To articulate how digital technology influences social practices, and how people shape digital technology. |
LO07 | To apply critical approaches to understanding digital media practices and theories. |
Relation with Program Learning Outcome
Order | Type | Program Learning Outcomes | Level |
---|---|---|---|
PLO01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Knows the theoretical approaches in the field of media and communication. | 3 |
PLO02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Understands developing news production models and new approaches. | 3 |
PLO03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Learns the concepts of communication and mass communication systems, especially journalism. | 4 |
PLO04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | By gaining the ability to communicate effectively, knows the basic dynamics of communication processes. | |
PLO05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Learns communication models together with sociological, psychological and economic conditions. | |
PLO06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Produces, edits and manages news for all kinds of media (newspaper, magazine, website, radio, television, etc.) organizations | |
PLO07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | It deals with events with a professional approach, and tries to solve problems or situations scientifically, taking into account rational reason and knowledge in critical situations. | 4 |
PLO08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Shoots photographs in many photography fields, especially in press photography.(e | |
PLO09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | It evaluates the contents of media organizations, identifies existing problems and deficiencies, and takes an active role in eliminating such problems. | |
PLO10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Undertakes duties such as press consultant, communication coordinator, communication manager in various institutions and organizations.(eril) | 3 |
PLO11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Works in all kinds of national and international media (newspaper, magazine, website, radio, television, etc.) organizations. | 4 |
PLO12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Easily grasps new jobs and tasks; easily adapts to new formations and trends in the developing and changing world and professional life. | 5 |
PLO13 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Acquires the ability to produce content suitable for developing new communication technologies. | 5 |
PLO14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Gains the ability of empathy to comprehend both individual and social processes. | |
PLO15 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Decision-making becomes self-confident in participating in decision-making processes and assumes responsibility for situations that may arise in such situations. | |
PLO16 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Along with acquiring the ability to work independently / individually, she can also take part in collective work and is successful in adapting to new environments and groups.(dişil) | |
PLO17 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | It supports social reconciliation and peace; By acting as an intermediary mechanism in all kinds of conflict situations, it prioritizes the right of communication and tries to resolve the problems in peaceful and humane ways. | |
PLO18 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Reaches the consciousness to synthesize the concepts of society, culture and communication with each other. | 4 |
PLO19 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | The awareness of society and collectivism will be high, as well as being successful in individual life, they will also fulfill their duties in the social system. | |
PLO20 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Gains competence in various branches of science, especially in social and human sciences, and conducts interdisciplinary studies and analyzes such studies. | 4 |
Week Plan
Week | Topic | Preparation | Methods |
---|---|---|---|
1 | Course Introduction | Discussion | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Key concepts and debates | Reading course materials | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Understanding Digital Media: The Role of Social Science Theory | Reading course materials | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Digital Theories of Society | Reading course materials | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Digital Theories of Society 2 | Reading course materials | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | The Rise of Postmodern, Networked Society | Reading course materials | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Social Production, Social Consumption | Reading course materials | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Mid-Term Exam | Reading course materials | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Online Labor | Reading course materials | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Peer Production and Mass Media | Reading course materials | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Crowdsourcing and Piecework | Reading course materials | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Digital Citizenship: Expression and Regulation | Reading course materials | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Who Controls the Internet | Reading course materials | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Networked Individualism, A Networked Youth | Reading course materials | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Digital Memory and the End of the Private Self | Reading course materials | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Term Exams | Reading course materials | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Term Exams | Reading course materials | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Student Workload - ECTS
Works | Number | Time (Hour) | Workload (Hour) |
---|---|---|---|
Course Related Works | |||
Class Time (Exam weeks are excluded) | 14 | 3 | 42 |
Out of Class Study (Preliminary Work, Practice) | 14 | 3 | 42 |
Assesment Related Works | |||
Homeworks, Projects, Others | 0 | 0 | 0 |
Mid-term Exams (Written, Oral, etc.) | 1 | 12 | 12 |
Final Exam | 1 | 18 | 18 |
Total Workload (Hour) | 114 | ||
Total Workload / 25 (h) | 4,56 | ||
ECTS | 5 ECTS |