RTS219 World Cinema

5 ECTS - 3-0 Duration (T+A)- 3. Semester- 3 National Credit

Information

Code RTS219
Name World Cinema
Semester 3. Semester
Duration (T+A) 3-0 (T-A) (17 Week)
ECTS 5 ECTS
National Credit 3 National Credit
Teaching Language Türkçe
Level Lisans Dersi
Type Normal
Mode of study Yüz Yüze Öğretim
Catalog Information Coordinator Doç. Dr. AYDIN ÇAM


Course Goal

To evaluate the contemporary directors, films and themes of North American Cinema, South American Cinema, European Cinema, Cinema(s) of the Post-Soviet Countries, Middle-Eastern Cinema, North African Cinema, Asian Cinema/South Asian Cinema in local, national and transnational context; historical and social progresses by samples.

Course Content

World cinema as a concept, local, national and transnational movies and movie theaters, periods and movements in film history, the film manifestos, film festivals and interactions, discussions and new trends in recent world cinema.

Course Precondition

none

Resources

Bordwell, D. (2016). Hollywood’un Film Dili. Z. Atam vd. (çev.), İstanbul: Doruk Yayınları. Bordwell, D. ve K. Thompson. (2012). Film Sanatı. E. Yılmaz & E. S. Onat (çev.), Ankara: De Ki Basım Yayım. Büker, S. & Topçu, Y. G. (Ed.) (2010). Sinema: Tarih–Kuram–Eleştiri. İstanbul: Kırmızı Kedi Yayınevi. Elsaesser, T. & Hagener, M. (2014). Film Kuramı – Duyular Yoluyla Bir Giriş. B. Soner & B. Yıldırım (çev.), Ankara: Dipnot Yayınları. Frampton, D. (2013). Filmozofi – Sinemayı Yepyeni Bir Tarzda Anlamak İçin Manifesto. C. Soydemir (çev.), İstanbul: Metis Yayınları. Kracauer, S. (2015). Film Teorisi – Fiziksel Gerçekliğin Kurtuluşu. Ö. Çelik (çev.), İstanbul: Metis Yayınları. Mulvey, L. (2012). Saniyede 24 Kare Ölüm – Durağanlık ve Hareketli Görüntü. S. Dingiloğlu (çev.), İstanbul: Doruk Yayınları. Ryan, M. ve D. Kellner. (1997). Politik Kamera. E. Özsayar (çev.), İstanbul: Ayrıntı Yayınları. Stam, R. (2014). Sinema Teorisine Giriş. S. Salman & Ç. Asatekin (çev.), İstanbul: Ayrıntı Yayınları. Thomson, D. (2015). Filmler Hayatımızı Nasıl Etkiler? A. Ay (çev.), İstanbul: Alfa. Wayne, M. (2009). Politik Film: Üçüncü Sinema’nın Diyalektiği. E. Yılmaz. (çev.), İstanbul: Yordam Kitap. Wayne, M. (Ed.) (2011). Sinemayı Anlamak – Marksist Perspektifler. E. Yılmaz (çev.), Ankara: De Ki Basım Yayım.

Notes

Andrew, D. (2013). Sinema Araştırmalarının Özü ve Gelişimi. sinecine, 4(1), 141–173. Benjamin, W. (1993). Tekniğin Olanaklarıyla Yeniden Üretilebildiği Çağda Sanat Yapıtı. Pasajlar içinde (50–86). A. Cemal (çev.), İstanbul: Yapı Kredi Yayınları. Bonitzer, P. (1974). Yakın Çekim: Sahne’nin Eki. Çağdaş Sinema, 4, 36–49. Bordwell, D. (2010). Yoğunlaştırılmış Devamlılık Kurgusu: Çağdaş Amerikan Sinemasında Görsel Üslup. Y. G. Topçu (çev.), Sinema: Tarih–Kuram–Eleştiri içinde (137–168). S. Büker & Y. G. Topçu, (Ed.), İstanbul: Kırmızı Kedi Yayınevi. Botz-Bornstein, T. (2011). Freud’dan Sonra Rüya ve Ingmar Bergman. Filmler ve Rüyalar - Tarkovski, Bergman, Sokurov, Kubrick ve Wong Kar-wai içinde (65–89). C. Soydemir (çev.), İstanbul: Metis Yayınları. Branson, G. (2010). Neden Kuram? A. Gürata (çev.), Sinema: Tarih–Kuram–Eleştiri içinde (67–97). S. Büker & Y. G. Topçu, (Ed.), İstanbul: Kırmızı Kedi Yayınevi. Casetti, F. (2011). Sinemasal Deneyim. D. Kırmızı (çev.), sinecine, 2(2), 81–93. Comolli, J. L. (1974). Teknik ve İdeoloji. Y. Barokas (çev.), Çağdaş Sinema, 1, 9–29. Elsaesser, T. (2011). Akıl Oyunu Filmleri. sinecine kolektif (çev.), sinecine, 2(1), 81–104. Elsaesser, T. & Hagener, M. (2014). Pencere ve Çerçeve Olarak Sinema. Film Kuramı – Duyular Yoluyla Bir Giriş içinde (29–67). B. Soner & B. Yıldırım (çev.), Ankara: Dipnot Yayınları. Frampton, D. (2013). Giriş. Filmozofi – Sinemayı Yepyeni Bir Tarzda Anlamak İçin Manifesto içinde (11–28). C. Soydemir (çev.), İstanbul: Metis Yayınları. Kleinhans, C. (2010). Marksizm ve Film. Ö Yaren (çev.), sinecine, 1(2), 109–118. Kuhn, A. (2010). Filmde ve Medyada Feminizmin Durumu. E. Atakav (çev.), sinecine, 1(1), 123–130. Mulvey, L. (2010). Görsel Haz ve Anlatı Sineması. N. Abisel (çev.), Sinema: Tarih–Kuram–Eleştiri içinde (211–243). S. Büker & Y. G. Topçu, (Ed.), İstanbul: Kırmızı Kedi Yayınevi. Willemen, P. (2015). Üçüncü Sinema Meselesi: Notlar ve Düşünceler. sinecine, 6(1), 133–162. Zizek, S. (2004). Hitchcock Hakkında Asla Çok Şey Bilinmez. Yamuk Bakmak – Popüler Kültürden Jacques Lacan’a Giriş içinde (98–166). T. Birkan (çev.), İstanbul: Metis Yayınları.


Course Learning Outcomes

Order Course Learning Outcomes
LO01 Students know the processes related to the history of cinema and the development of cinema; basic periods, movements, directors and films; evaluate the art of cinema from a critical point of view according to basic periods and movements.
LO02 To demonstrate an understanding of main themes, key moments and trends in contemporary world cinema from the 20th century onwards;
LO03 To demonstrate an understanding of how world cinema intervenes in debates about, and contributes new understandings to, our formulation of the local, national and the transnational in contemporary film studies;
LO04 To analyze the cinema and progresses in cinema between economic, political, cultural and social progresses;
LO05 Students relate and analyse the use of cinema films in media, communication and culture industries with different concepts such as consumption, daily life, identity, belonging, memory, discourse and gender.
LO06 To relate forms and contents of the films and debate them in technical, aesthetical and ideological contexts;
LO07 To question the films in the concept of geo-politics of art and aesthetics;
LO08 To identify local, national, and transnational progresses in cinema;
LO09 To distinguish the key concepts in film studies and how they apply to world cinema.


Relation with Program Learning Outcome

Order Type Program Learning Outcomes Level
PLO01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Graduates have advanced theoretical and practical knowledge supported by research methods and techniques applied in the field of radio, television and cinema and other sources. 5
PLO02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Graduates have knowledge about different areas of communication. 2
PLO03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Graduates have knowledge about program production and directing related to audio and visual broadcasting.
PLO04 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Graduates gain skills in writing various forms of scripts and producing programs for cinema, television and radio.
PLO05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Graduates gain critical thinking and interpretation skills in the field of radio, television and cinema. 3
PLO06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Graduates have the knowledge of thinking in different disciplines of social sciences and adapting them to their own specialisation through research. 3
PLO07 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Graduates gain the ability to plan and organize all kinds of content for audio-visual activities from design to editing and broadcasting.
PLO08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Graduates establish a connection between art, aesthetics, law and general culture knowledge related to the field. 3
PLO09 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Graduates have know-how and skills about production and broadcasting technologies.
PLO10 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Graduates work both individually and as a team in the field.
PLO11 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Graduates are able to follow social problems at national and international level and adapt them to professional studies.
PLO12 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Graduates gain the competence of using communication technologies, monitoring changes and continuous self-improvement.
PLO13 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Graduates participate in various social, cultural and artistic activities in the field.
PLO14 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Graduates are able to carry out the tasks expected from him/her as a team member in the applications in his/her field with an interdisciplinary perspective.
PLO15 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Graduates are able to use information and communication technologies together with the computer software required by the field.
PLO16 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Graduates produce visual and audio content with the scientific formation acquired.
PLO17 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Graduates can analyze a film, a script or a television program from a technical, aesthetic and ideological perspective. 5
PLO18 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Graduates are committed to ethical principles in their professional practice, free from prejudice and against discrimination.
PLO19 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Graduates support the universality of social and cultural rights, gains awareness of social justice, protects cultural heritage. 3
PLO20 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Graduates prepare working environments such as studio and set in accordance with quality management processes and occupational health/safety.


Week Plan

Week Topic Preparation Methods
1 Introduction and Orientation Reading, Discussion Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
2 A Brief History of Cinema: Eras, Movements, Themes, Directors, and Movies Reading, Watching Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
3 Cinema before the World War II: USA, USSR an European Based Cinema Reading, Watching Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
4 Cinema after the World War II: Colonial and Post-Colonial World Cinema Reading, Watching Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
5 European Cinema I: A General View Reading, Watching Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
6 European Cinema II: Cinema of France and the new trends in French Cinema Reading, Watching Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
7 European Cinema III: Cinema of the Post-Soviet Countries Reading, Watching Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
8 Mid-Term Exam Reading, Discussion Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Ödev
9 Asian and Eurasian Cinema Reading, Watching Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
10 Far-Eastern Cinema Reading, Watching Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
11 Middle-Eastern Cinema: Reading, Watching Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
12 Iranian Cinema Reading, Watching Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
13 Third World Cinema Reading, Watching Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Gösteri
14 Cinema of Latin American Countries Reading, Watching Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Gösteri
15 Hollywood and Independent American Cinema Reading, Watching Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
16 Term Exams Reading, Discussion Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Ödev
17 Make-up Exams Reading, Discussion Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Ödev


Student Workload - ECTS

Works Number Time (Hour) Workload (Hour)
Course Related Works
Class Time (Exam weeks are excluded) 14 3 42
Out of Class Study (Preliminary Work, Practice) 14 3 42
Assesment Related Works
Homeworks, Projects, Others 0 0 0
Mid-term Exams (Written, Oral, etc.) 1 12 12
Final Exam 1 18 18
Total Workload (Hour) 114
Total Workload / 25 (h) 4,56
ECTS 5 ECTS