RTS307 New Media

5 ECTS - 3-1 Duration (T+A)- 5. Semester- 3.5 National Credit

Information

Code RTS307
Name New Media
Semester 5. Semester
Duration (T+A) 3-1 (T-A) (17 Week)
ECTS 5 ECTS
National Credit 3.5 National Credit
Teaching Language Türkçe
Level Lisans Dersi
Type Normal
Mode of study Yüz Yüze Öğretim
Catalog Information Coordinator Dr. Öğr. Üyesi SEVDA ÜNAL


Course Goal

To obtain of the advantages and disadvantages of the new media tools and environments by examining the concept of new media originating with the development of the Information and communication technologies,

Course Content

New media term and the differences between traditional media and new media , new media technologies,New Media environments, economic and cultural effects of new media , their effect on the socialization process, Social Media, Social Media Platforms

Course Precondition

None

Resources

Dijk, J. V. (2016). Ağ Toplumu. Çev: Ö. Sakin, İstanbul: Kafka Yayınevi POLAT, İ. H. (2016). Dijital-Siber-Sosyal; Yeni bir medyadan yeni bir yaşam alanına dönüşüm. TRT Akademi, 1(2), 408-424. Ryan, J. (2020) İnternetin Geçmişi ve Dijital Gelecek. Çev. Keleş, B. Ankara: Tübitak Popüler Bilim Kitaplığı Bozdağ, Ç. (2017). Türkiye’de Yeni Medya Kullanım Eğilimleri Araştırma Raporu. Kadir Has Üniversitesi.

Notes

Nelsper, E.J. ve R.Lynon (2016) “Dijital Yerliler Kanıt Nerede?”, Yeni Medya Kullanıcının Yükselişi. Der. H.Hülür ve C.Yaşın. Ankara:Ütopya. 39-62. Terzioğlu, F . (2020). Dijital Platformların Yaratıcı Düşünce ve Eylem Haliyle Etkileşimine İlişkin Bir Sorgulama. Galatasaray Üniversitesi İletişim Dergisi , İleti-ş-im Özel Sayı: 5 , 53-70 Binark, M. (2005) “Kimlik/lenme, Dipnotsuz İletişim ve Etnik Laflama Odaları”, İnternet, Toplum, Kültür. (Der.) M. Binark ve B. Kılıçbay, Ankara: Epos Yayınları. 118-138. Alyanak, B. A. (2014). Etnografi ve çevrimiçi etnografi. Mutlu Binark (Der.), içinde, Yeni medya çalışmalarında araştırma yöntem ve teknikleri, 117-164. Bechmann, A, Ess, C. M., Franzke, A., Zimmer, M. (2020) İnternet Araştırmaları: Etik Kılavuz 3.0. Özdemir, M. B. (çev.). Alternatif Bilişim Derneği, E-Kitap. Fuchs, C. (2016). Sosyal Medya: Eleştirel Bir Giriş. Çev: D. Saraçoğlu ve İ. Kalaycı. İstanbul: Nota Bene. Lokke, E. (2018) Mahremiyet: Dijital Toplumda Özel Hayat. Çev. D. Başak. İstanbul:KÜY. Bridle, J. (2020). Yeni Karanlık Çağ: Teknoloji ve Geleceğin Sonu. Çev. K. Güleç. İstanbul: Metis


Course Learning Outcomes

Order Course Learning Outcomes
LO01 Defining terms such as information, New Media, Communication technologies
LO02 Understanding the difference between the new media and Traditional media and recognition of the new media environment's and new media tools
LO03 Evaluating the limits of new media, to be able to have a critical perspective
LO04 Examining of the political, cultural, economic and social impact of the New media technologies
LO05 Evaluating the impact of the new media to the mass communication
LO06 Determining method in research on the New Media


Relation with Program Learning Outcome

Order Type Program Learning Outcomes Level
PLO01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Graduates have advanced theoretical and practical knowledge supported by research methods and techniques applied in the field of radio, television and cinema and other sources.
PLO02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Graduates have knowledge about different areas of communication. 3
PLO03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Graduates have knowledge about program production and directing related to audio and visual broadcasting.
PLO04 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Graduates gain skills in writing various forms of scripts and producing programs for cinema, television and radio.
PLO05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Graduates gain critical thinking and interpretation skills in the field of radio, television and cinema.
PLO06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Graduates have the knowledge of thinking in different disciplines of social sciences and adapting them to their own specialisation through research.
PLO07 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Graduates gain the ability to plan and organize all kinds of content for audio-visual activities from design to editing and broadcasting.
PLO08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Graduates establish a connection between art, aesthetics, law and general culture knowledge related to the field.
PLO09 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Graduates have know-how and skills about production and broadcasting technologies. 1
PLO10 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Graduates work both individually and as a team in the field.
PLO11 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Graduates are able to follow social problems at national and international level and adapt them to professional studies.
PLO12 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Graduates gain the competence of using communication technologies, monitoring changes and continuous self-improvement. 4
PLO13 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Graduates participate in various social, cultural and artistic activities in the field. 2
PLO14 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Graduates are able to carry out the tasks expected from him/her as a team member in the applications in his/her field with an interdisciplinary perspective.
PLO15 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Graduates are able to use information and communication technologies together with the computer software required by the field. 3
PLO16 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Graduates produce visual and audio content with the scientific formation acquired.
PLO17 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Graduates can analyze a film, a script or a television program from a technical, aesthetic and ideological perspective.
PLO18 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Graduates are committed to ethical principles in their professional practice, free from prejudice and against discrimination.
PLO19 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Graduates support the universality of social and cultural rights, gains awareness of social justice, protects cultural heritage.
PLO20 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Graduates prepare working environments such as studio and set in accordance with quality management processes and occupational health/safety.


Week Plan

Week Topic Preparation Methods
1 Course introduction and general requirements Lecture Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
2 History of new media Reading Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
3 Network society and its political economy Reading Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
4 New media, Participation, User as Content Producer Reading Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5 Social Networks Reading Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
6 Virtual Space and Everyday Life Reading Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
7 Privacy, surveillance and the flow of information Reading Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
8 Mid-Term Exam Written exam Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Digital Video Reading Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
10 New media and social movements Reading Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
11 Case Study: Search Engines Reading Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
12 Digital surveillance in Turkey Reading Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
13 Digital Game Reading Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
14 Future of Digital Media Reading Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
15 Class debate Reading Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
16 Term Exams Written exam Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Term Exams Written exam Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Student Workload - ECTS

Works Number Time (Hour) Workload (Hour)
Course Related Works
Class Time (Exam weeks are excluded) 14 4 56
Out of Class Study (Preliminary Work, Practice) 14 3 42
Assesment Related Works
Homeworks, Projects, Others 1 1 1
Mid-term Exams (Written, Oral, etc.) 1 8 8
Final Exam 1 16 16
Total Workload (Hour) 123
Total Workload / 25 (h) 4,92
ECTS 5 ECTS