Information
Code | FELZ210 |
Name | Modern Psychology Theories |
Term | 2022-2023 Academic Year |
Semester | 4. Semester |
Duration (T+A) | 2-0 (T-A) (17 Week) |
ECTS | 2 ECTS |
National Credit | 2 National Credit |
Teaching Language | Türkçe |
Level | Lisans Dersi |
Type | Normal |
Mode of study | Yüz Yüze Öğretim |
Catalog Information Coordinator | Dr. Öğr. Üyesi EGEMEN HANIMOĞLU |
Course Instructor |
Dr. Öğr. Üyesi EGEMEN HANIMOĞLU
(A Group)
(Ins. in Charge)
|
Course Goal / Objective
Recognition, comprehension, comparison of the currents in the history of psychology.
Course Content
Within the scope of this course, it is aimed to examine the schools of psychology from the past to the present day.
Course Precondition
None
Resources
Schultz D.,Schultz S., Modern Psikoloji Tarihi, Kaknüs Yayınları, İstanbul, 2007; Burger J., Kişilik, Kaknüs Yayınları, İstanbul, 2006
Notes
Schultz D.,Schultz S., Modern Psikoloji Tarihi, Kaknüs Yayınları, İstanbul, 2007; Burger J., Kişilik, Kaknüs Yayınları, İstanbul, 2006
Course Learning Outcomes
Order | Course Learning Outcomes |
---|---|
LO01 | Knowledge of modern perspectives in Psychology |
LO02 | Comprehension of the effects of modern perspectives to psychology |
LO03 | Knowledge of the leaders of modern perspectives in psychology |
LO04 | Comprehension of the similarities and differences of different perspectives in psychology |
LO05 | Comprehension of the effects of modern perspectives on current applications in psychology |
Relation with Program Learning Outcome
Order | Type | Program Learning Outcomes | Level |
---|---|---|---|
PLO01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Explains theorical debates of three main areas (philosophy, sociology, psychology) in relation to today´s problems | 5 |
PLO02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Knows the problems differed from past to present and examines these issues in terms of present-day | 5 |
PLO03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Defines required concepts of the three main areas (philosophy, sociology, psychology) | 5 |
PLO04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Understands the problems encountered in the study area, solves and redirects | 3 |
PLO05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Interpretes integrating theoretical knowledge with related disciplines, analyses and creates new information | 5 |
PLO06 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Makes research sources of the main problems in field of Philosophy, Psychology and Sociology | |
PLO07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | The problems encountered in educatıonal environment and everyday life ıs evaluated from the perspective of sociology and psychology | 4 |
PLO08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Puts solutıon recommendations forward systematically and consistently in writing and orally for encountered problems and knowledge in the field | 3 |
PLO09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Takes responsibility individually and / or in a team, be leadership, and works effectively | |
PLO10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Deals with problems related to man,society and values independently | 3 |
PLO11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Access and use related printed information and other sources of information in the field | 4 |
PLO12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Be open to continuous self-development and research | 3 |
PLO13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Shows sensivity to issues of social, philosophical, and literary | |
PLO14 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Follows software and hardware with printed and other information concerning with philosophy, social sciences ,educational sciences and education technologies, reaches, uses and improves effective ways of education-teaching. | 4 |
PLO15 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Follows the developments and information in the field and and communicates with colleagues | |
PLO16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Gets ability of critical, different and creative thinking and multi-dimensional perspective | 4 |
PLO17 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Uses information related with his/her field in business and everyday life with the awareness of social responsibility | 4 |
Week Plan
Week | Topic | Preparation | Methods |
---|---|---|---|
1 | Thinking about Modern Perspectives of psychology, general discussion | Schultz D.,Schultz S., Modern Psikoloji Tarihi, Kaknüs Yayınları, İstanbul, 2007; Burger J., Kişilik, Kaknüs Yayınları, İstanbul, 2006 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Experimental psychology, modern psychology | Schultz D.,Schultz S., Modern Psikoloji Tarihi, Kaknüs Yayınları, İstanbul, 2007; Burger J., Kişilik, Kaknüs Yayınları, İstanbul, 2006 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Instructuralism | Schultz D.,Schultz S., Modern Psikoloji Tarihi, Kaknüs Yayınları, İstanbul, 2007; Burger J., Kişilik, Kaknüs Yayınları, İstanbul, 2006 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Functionalism | Schultz D.,Schultz S., Modern Psikoloji Tarihi, Kaknüs Yayınları, İstanbul, 2007; Burger J., Kişilik, Kaknüs Yayınları, İstanbul, 2006 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Applied Psychology | Schultz D.,Schultz S., Modern Psikoloji Tarihi, Kaknüs Yayınları, İstanbul, 2007; Burger J., Kişilik, Kaknüs Yayınları, İstanbul, 2006 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Behaviorism I | Schultz D.,Schultz S., Modern Psikoloji Tarihi, Kaknüs Yayınları, İstanbul, 2007; Burger J., Kişilik, Kaknüs Yayınları, İstanbul, 2006 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Behaviorism II | Schultz D.,Schultz S., Modern Psikoloji Tarihi, Kaknüs Yayınları, İstanbul, 2007; Burger J., Kişilik, Kaknüs Yayınları, İstanbul, 2006 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Mid-Term Exam | Preparing for the exam | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Gestalt | Schultz D.,Schultz S., Modern Psikoloji Tarihi, Kaknüs Yayınları, İstanbul, 2007; Burger J., Kişilik, Kaknüs Yayınları, İstanbul, 2006 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Psychoanalysis | Schultz D.,Schultz S., Modern Psikoloji Tarihi, Kaknüs Yayınları, İstanbul, 2007; Burger J., Kişilik, Kaknüs Yayınları, İstanbul, 2006 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Freud, Jung | Schultz D.,Schultz S., Modern Psikoloji Tarihi, Kaknüs Yayınları, İstanbul, 2007; Burger J., Kişilik, Kaknüs Yayınları, İstanbul, 2006 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Adler, Horney | Schultz D.,Schultz S., Modern Psikoloji Tarihi, Kaknüs Yayınları, İstanbul, 2007; Burger J., Kişilik, Kaknüs Yayınları, İstanbul, 2006 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Cognitive Psychology | Schultz D.,Schultz S., Modern Psikoloji Tarihi, Kaknüs Yayınları, İstanbul, 2007; Burger J., Kişilik, Kaknüs Yayınları, İstanbul, 2006 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Comparing the perspectives of psychology | Schultz D.,Schultz S., Modern Psikoloji Tarihi, Kaknüs Yayınları, İstanbul, 2007; Burger J., Kişilik, Kaknüs Yayınları, İstanbul, 2006 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Evaluation | Schultz D.,Schultz S., Modern Psikoloji Tarihi, Kaknüs Yayınları, İstanbul, 2007; Burger J., Kişilik, Kaknüs Yayınları, İstanbul, 2006 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Term Exams | Preparing for the exam | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Term Exams | Preparing for the exam | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Student Workload - ECTS
Works | Number | Time (Hour) | Workload (Hour) |
---|---|---|---|
Course Related Works | |||
Class Time (Exam weeks are excluded) | 14 | 2 | 28 |
Out of Class Study (Preliminary Work, Practice) | 14 | 1 | 14 |
Assesment Related Works | |||
Homeworks, Projects, Others | 0 | 0 | 0 |
Mid-term Exams (Written, Oral, etc.) | 1 | 4 | 4 |
Final Exam | 1 | 8 | 8 |
Total Workload (Hour) | 54 | ||
Total Workload / 25 (h) | 2,16 | ||
ECTS | 2 ECTS |