FELZ408 Village, Urban and Migration Sociology

3 ECTS - 2-0 Duration (T+A)- 8. Semester- 2 National Credit

Information

Code FELZ408
Name Village, Urban and Migration Sociology
Term 2022-2023 Academic Year
Semester 8. Semester
Duration (T+A) 2-0 (T-A) (17 Week)
ECTS 3 ECTS
National Credit 2 National Credit
Teaching Language Türkçe
Level Lisans Dersi
Type Normal
Mode of study Yüz Yüze Öğretim
Catalog Information Coordinator Prof. Dr. CAHİT ASLAN
Course Instructor Prof. Dr. CAHİT ASLAN (A Group) (Ins. in Charge)


Course Goal / Objective

To learn the basic concepts of village, city and migration sociology

Course Content

Demography, social structure of the village, city, urbanization, urbanization, slum; immigration, social mobility.

Course Precondition

Not

Resources

Ayata, Sencer, Ayşe Güneş Ayata. 1996. Konut, Komşuluk ve Kent Kültürü, Ankara. Başbakanlık Toplu Konut İdaresi Başkanlığı, Konut Araştırmaları Dizisi 10. Aydoğan, Ahmet. Ed. 2000. Şehir ve Cemiyet, İstanbul. İz Yayıncılık. Bal, Hüseyin. 1999. Kent Sosyolojisi, Ankara. Turhan Kitabevi. Balaman, Ali Rıza. 1982. Te Ve Köyü Genel Etnografyası, İzmir. E.Ü. Sosyal Bilimler Fakültesi Yayınları 5. Başol, Koray. 1984. Demografi, İzmir. Dokuz Ey. Ü. İİBF Yayın No 6. Boran, Behice. 1992. Toplumsal Yapı Araştırmaları 3 iki Köy Çeşidinin Mukayeseli Tetkiki, İstanbul. Sarmal Yayınevi. Childe, Gordon. 1993. Tarihte Neler Oldu, 5. Basım, Çev. M. Tuncay ve A. Şenel, İstanbul. Alan Yayıncılık. Çağlar, Yücel. 1986. Köy, Köylülük ve Türkiyede Köy Kalkınması Sorunu, Ankara. Türkiye Ziraatçılar Derneği Yayınları. Dietz, J. F. 1931. Köy, Çev. Ali Akdemir, Ankara. Harvey, David. 1997. Postmodernliğin Durumu, Çev. Sungur Savran, İstanbul. Metis Yayınları. İlin, M. E. Segal. 1975. İnsan Nasıl İnsan Oldu, Çev. A. Zekerya, İstanbul. Hür Yayınevi. Keleş, Ruşen. 1978. Türkiyede Şehirleşme, Konut ve Gecekondu, Ankara. Gerçek Yayınevi. Keleş, Ruşen. 1980. Kentbilimleri Sözlüğü, Ankara. Türk Dil Kurumu Yayınları 474. Keleş, Ruşen. 1993. Kentleşme Politikası, 2. Basım, Ankara. İmge Kitabevi. Keleş, Ruşen. 1997. İnsan, Çevre, Toplum, 2. Basım, Ankara. İmge Kitabevi. Kıray, Mübeccel Belik. 1972. Örgütlemeyen Kent. İzmirde İş Hayatının Yapısı ve Yerleşme Düzeni, Ankara. Sosyal Bilimler Derneği Yayınları A 1. Kışlalıoğlu, Mine ve Fikret Berkes. 1995. Çevre ve Ekoloji, 5. Basım, İstanbul. Remzi Kitabevi. Köymen, N. Kemal. 1934. Köycülük Rehberi, Ankara. Nirun, Nihat. 1991. Sosyal Dinamik Bünye Analizi, Ankara. Atatürk Kültür, Dil Tarih Yüksek Kurumu Yayınları 56. Ozankaya, Özer. 1994. Toplumbilimi, 8. Basım, İstanbul. Cem Yayınevi. Suher, Hande ve C. Giritlioğlu, G. Erkut. 1998. Türkiyede Kentleşme, İstanbul. Yeni Yüzyıl Kitaplığı, Türkiye Sorunları Dizisi 7. Şahsuvaroğlu, Lütfü. 2000. Tarımsal Gelişme Sürecinde Köy, Köycülük ve Tarım Kentleri, Ankara. Tarım ve Köy Dergisi 25 Şenel, Alaeddin. 1995. İlkel Toplumdan Uygar Topluma, 4. Basım, Ankara. Bilim ve Sanat. Türkdoğan, Orhan. 1977. Köy Sosyolojisinin Temel Sorunları, İstanbul. Dede Korkut Yayınları.

Notes

Tütengil, Cavit Orhan. 1977. Kırsal Türkiyenin Yapısı ve Sorunları, Ankara. Gerçek Yayınevi. Ünsal, Şamil. 1984. Şehircilik, Sosyoloji Konferansları, İstanbul. İ.Ü. Yayınları 3239, sayfa 191, 216


Course Learning Outcomes

Order Course Learning Outcomes
LO01 Learn the basic concepts of Village, Town and Urban Sociology
LO02 They have the opportunity to get to know the social problems in villages, towns and cities
LO03 They get to know Turkey closely on the subject and find the opportunity to observe the work done
LO04 Understands the main reasons for migration.
LO05 He/she looks at the phenomenon of slums (Gecekondu) from a sociological perspective.


Relation with Program Learning Outcome

Order Type Program Learning Outcomes Level
PLO01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Explains theorical debates of three main areas (philosophy, sociology, psychology) in relation to today´s problems 3
PLO02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Knows the problems differed from past to present and examines these issues in terms of present-day 3
PLO03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Defines required concepts of the three main areas (philosophy, sociology, psychology)
PLO04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Understands the problems encountered in the study area, solves and redirects 4
PLO05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Interpretes integrating theoretical knowledge with related disciplines, analyses and creates new information 3
PLO06 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Makes research sources of the main problems in field of Philosophy, Psychology and Sociology 4
PLO07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal The problems encountered in educatıonal environment and everyday life ıs evaluated from the perspective of sociology and psychology 4
PLO08 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Puts solutıon recommendations forward systematically and consistently in writing and orally for encountered problems and knowledge in the field 3
PLO09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Takes responsibility individually and / or in a team, be leadership, and works effectively 3
PLO10 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Deals with problems related to man,society and values independently 5
PLO11 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Access and use related printed information and other sources of information in the field
PLO12 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Be open to continuous self-development and research 4
PLO13 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Shows sensivity to issues of social, philosophical, and literary
PLO14 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Follows software and hardware with printed and other information concerning with philosophy, social sciences ,educational sciences and education technologies, reaches, uses and improves effective ways of education-teaching. 4
PLO15 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Follows the developments and information in the field and and communicates with colleagues 4
PLO16 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Gets ability of critical, different and creative thinking and multi-dimensional perspective 2
PLO17 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Uses information related with his/her field in business and everyday life with the awareness of social responsibility 1


Week Plan

Week Topic Preparation Methods
1 Sociology and Rural Life Readiness. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
2 Introduction to Urban Sociology Prepare for the relevant chapter from the book. Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
3 Origin and History of Cities Prepare for the relevant chapter from the book. Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
4 Urban theories Prepare for the relevant chapter from the book. Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
5 Urbanization in Europe Prepare for the relevant chapter from the book. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
6 Turkey's Urbanization Adventure Prepare for the relevant chapter from the book. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
7 Continuing Turkey's Urbanization Adventure.2 Prepare for the relevant chapter from the book. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
8 Mid-Term Exam Preperation to exam Öğretim Yöntemleri:
Bireysel Çalışma, Soru-Cevap
9 Concept of Immigration.I Prepare for the relevant chapter from the book. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
10 Continuing the Concept of Migration2 Prepare for the relevant chapter from the book. Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
11 Town culture as a sociological field of study Prepare for the relevant chapter from the book. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
12 Informal work, urban poverty and social policy Prepare for the relevant chapter from the book. Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
13 Rural Transformation in Turkey Prepare for the relevant chapter from the book. Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
14 Regional Moving and Local Governments - Turkey Prepare for the relevant chapter from the book. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
15 Agricultural Policies in Turkey Prepare for the relevant chapter from the book. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
16 Term Exams General prepration.1 Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Term Exams General prepration.2 Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Student Workload - ECTS

Works Number Time (Hour) Workload (Hour)
Course Related Works
Class Time (Exam weeks are excluded) 14 2 28
Out of Class Study (Preliminary Work, Practice) 14 2 28
Assesment Related Works
Homeworks, Projects, Others 0 0 0
Mid-term Exams (Written, Oral, etc.) 1 6 6
Final Exam 1 16 16
Total Workload (Hour) 78
Total Workload / 25 (h) 3,12
ECTS 3 ECTS

Update Time: 18.11.2022 01:23