Information
Code | ARY702 |
Name | General Archaeology II (Z) |
Term | 2022-2023 Academic Year |
Term | Spring |
Duration (T+A) | 3-0 (T-A) (17 Week) |
ECTS | 6 ECTS |
National Credit | 3 National Credit |
Teaching Language | Türkçe |
Level | Yüksek Lisans Dersi |
Type | Normal |
Mode of study | Yüz Yüze Öğretim |
Catalog Information Coordinator | |
Course Instructor |
1 |
Course Goal / Objective
The aim of this course is to introduce the basic concepts of archaeology and to complete the student's missing knowledge in the field of archaeology.
Course Content
The architecture, art, burial traditions and inter-regional relations of the cultures that developed in Anatolia since the Neolithic Period are explained.
Course Precondition
None
Resources
Sagona, A.- Zimansky, P. 2015, Arkeolojik Veriler Işığında Türkiye'nin En Eski Kültürleri, MÖ 1.000.000-550, Arkeoloji ve Sanat Yayınları, İstanbul.
Notes
V. Sevin 2003 Eski Anadolu ve Trakya, Başlangıcından Pers Egemenliğine kadar
Course Learning Outcomes
Order | Course Learning Outcomes |
---|---|
LO01 | Knows Anatolian chronology |
LO02 | Recognizes the cultural geography of Anatolia |
LO03 | Analyzes the change between periods |
LO04 | Classifies archaeological artifacts |
LO05 | Dates archaeological artifacts |
LO06 | Compares Anatolian cultures with neighboring cultural regions |
LO07 | Interpretation of works of plastic art |
LO08 | Interprets Anatolian art according to periods |
Relation with Program Learning Outcome
Order | Type | Program Learning Outcomes | Level |
---|---|---|---|
PLO01 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Develops the knowledge gained in the undergraduate education in the field of archeology at the level of expertise. | 5 |
PLO02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Have current information about the field. | 5 |
PLO03 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Explains the basic concepts related to archaeology. | 4 |
PLO04 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Conducts interdisciplinary research and analysis in the field of archaeology. | |
PLO05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Uses the practical methods and techniques acquired in the field of archaeology. | 4 |
PLO06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Handles the information acquired in the field within the framework of ethical rules. | 4 |
PLO07 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Recognizes the cultures of Çukurova region. | 3 |
PLO08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Defines the relations between Çukurova and the surrounding cultural regions. | 3 |
PLO09 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Explains the cultural development of Çukurova region. | 3 |
PLO10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Collects data related to the field of archaeology. | 4 |
PLO11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Defines movable and immovable cultural assets. | 4 |
PLO12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Interprets the knowledge acquired in the field at a critical level. | 5 |
PLO13 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Develops appropriate solutions to research problems. | 4 |
PLO14 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Uses the knowledge and experience gained in the field at the expert level in field and laboratory studies. | 5 |
PLO15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Carries out national and international studies and projects related to the field of archaeology. |
Week Plan
Week | Topic | Preparation | Methods |
---|---|---|---|
1 | Aceramic Neolithic cultures | Sagona, A.- Zimansky, P. 2015, Arkeolojik Veriler Işığında Türkiye'nin En Eski Kültürleri, M.Özdoğan-N.Başgelen (edt) 2007, Türkiye'de Neolitik Dönem; M.Özdoğan-H. Hauptmann-N.Başgelen (edt) 2003, Köyden Kente Yakındoğuda ilk yerleşimler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Pottery Neolithic period cultures | Sagona, A.- Zimansky, P. 2015, Arkeolojik Veriler Işığında Türkiye'nin En Eski Kültürleri, M.Özdoğan-N.Başgelen (edt) 2007, Türkiye'de Neolitik Dönem; M.Özdoğan-H. Hauptmann-N.Başgelen (edt) 2003, Köyden Kente Yakındoğuda ilk yerleşimler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Neolithic architecture, art and burial customs. | Sagona, A.- Zimansky, P. 2015, Arkeolojik Veriler Işığında Türkiye'nin En Eski Kültürleri, M.Özdoğan-N.Başgelen (edt) 2007, Türkiye'de Neolitik Dönem; M.Özdoğan-H. Hauptmann-N.Başgelen (edt) 2003, Köyden Kente Yakındoğuda ilk yerleşimler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Chalcolithic Age cultures | Sagona, A.- Zimansky, P. 2015, Arkeolojik Veriler Işığında Türkiye'nin En Eski Kültürleri, M.Özdoğan-N.Başgelen (edt) 2007, Türkiye'de Neolitik Dönem; M.Özdoğan-H. Hauptmann-N.Başgelen (edt) 2003, Köyden Kente Yakındoğuda ilk yerleşimler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Chalcolithic Age architecture | Sagona, A.- Zimansky, P. 2015, Arkeolojik Veriler Işığında Türkiye'nin En Eski Kültürleri, M.Özdoğan-N.Başgelen (edt) 2007, Türkiye'de Neolitik Dönem; M.Özdoğan-H. Hauptmann-N.Başgelen (edt) 2003, Köyden Kente Yakındoğuda ilk yerleşimler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | Chalcolithic Age burial customs. | Sagona, A.- Zimansky, P. 2015, Arkeolojik Veriler Işığında Türkiye'nin En Eski Kültürleri, M.Özdoğan-N.Başgelen (edt) 2007, Türkiye'de Neolitik Dönem; M.Özdoğan-H. Hauptmann-N.Başgelen (edt) 2003, Köyden Kente Yakındoğuda ilk yerleşimler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | Chalcolithic Age art works. | Sagona, A.- Zimansky, P. 2015, Arkeolojik Veriler Işığında Türkiye'nin En Eski Kültürleri, M.Özdoğan-N.Başgelen (edt) 2007, Türkiye'de Neolitik Dönem; M.Özdoğan-H. Hauptmann-N.Başgelen (edt) 2003, Köyden Kente Yakındoğuda ilk yerleşimler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Mid-Term Exam | General Repetition | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Early Bronze Age cultures, architecture and works of art. | Sagona, A.- Zimansky, P. 2015, Arkeolojik Veriler Işığında Türkiye'nin En Eski Kültürleri, V.Sevin 2003 Eski Anadolu ve Trakya, Başlangıcından Pers Egemenliğine kadar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Early Bronze Age cultures, burial customs. | Sagona, A.- Zimansky, P. 2015, Arkeolojik Veriler Işığında Türkiye'nin En Eski Kültürleri, V.Sevin 2003 Eski Anadolu ve Trakya, Başlangıcından Pers Egemenliğine kadar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | Middle Bronze Age cultures. | T.Özgüç 2005 Kültepe-Kaniş Neşa; Anatolia's Prologue Kultepe Kanish Karum 2010 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | Late Bronze Age cultures, works of art. | V.Sevin 2003 Eski Anadolu ve Trakya, Başlangıcından Pers Egemenliğine kadar, Hititler ve Hitit İmparatorluğu Bin Tanrılı Halk (2002) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | Late Bronze Age cultures, architecture and monuments. | Sagona, A.- Zimansky, P. 2015, Arkeolojik Veriler Işığında Türkiye'nin En Eski Kültürleri, V.Sevin 2003 Eski Anadolu ve Trakya, Başlangıcından Pers Egemenliğine kadar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | Iron Age cultures, architecture. | Sagona, A.- Zimansky, P. 2015, Arkeolojik Veriler Işığında Türkiye'nin En Eski Kültürleri, V.Sevin 2003 Eski Anadolu ve Trakya, Başlangıcından Pers Egemenliğine kadar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | General Evaluation | General Repetition | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
16 | Final Exam | General Repetition | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Final Exam | General Repetition | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Student Workload - ECTS
Works | Number | Time (Hour) | Workload (Hour) |
---|---|---|---|
Course Related Works | |||
Class Time (Exam weeks are excluded) | 14 | 3 | 42 |
Out of Class Study (Preliminary Work, Practice) | 14 | 5 | 70 |
Assesment Related Works | |||
Homeworks, Projects, Others | 0 | 0 | 0 |
Mid-term Exams (Written, Oral, etc.) | 1 | 15 | 15 |
Final Exam | 1 | 30 | 30 |
Total Workload (Hour) | 157 | ||
Total Workload / 25 (h) | 6,28 | ||
ECTS | 6 ECTS |