Information
Code | ILEM724 |
Name | Mass Media and Freedom of Speech |
Term | 2022-2023 Academic Year |
Term | Spring |
Duration (T+A) | 3-0 (T-A) (17 Week) |
ECTS | 6 ECTS |
National Credit | 3 National Credit |
Teaching Language | Türkçe |
Level | Yüksek Lisans Dersi |
Type | Normal |
Mode of study | Yüz Yüze Öğretim |
Catalog Information Coordinator | Prof. Dr. ONUR DURSUN |
Course Instructor |
1 |
Course Goal / Objective
Aim of this course is to inform students on freedom, freedom of speech and freedom of press. Scrutinizing freedom and freedom of press, it draws attention important of these concepts for human and society.
Course Content
Discourses on notion of mass media and freedom of press. And examines notion of freedom, its historical background and different approaches of freedom. Tries to shed light on origin of freedom of press, its development and current state.
Course Precondition
None
Resources
Akarcalı, S. “Basının Görevleri ve Basın Özgürlüğü”, Ankara Üniversitesi SBF Dergisi, 1989. Alemdar, Z. Oyunun Kuralı / Basında Özdenetim, Bilgi Yayınevi, 2002. Berman, M. Özgünlüğün Politikası / Radikal Bireycilik ve Modern Toplumun Ortaya Çıkışı, Sel Yayınları,2. Baskı, 2016. Bogen, D. S. “The Origins of Freedom of Speech and Press“, Maryland Law Review, Vol. 42. No.3, 1983. Chomsky. N. Medya Denetimi, Everest Yayınları, 2016. Çaylı, E., Depeli, G. İfade Özgürlüğünün On Yılı 2001-2011, BİA, 2012. Freedom of The Press 2017, Freedom House, Press Freedom’s Dark Horizon Habermas, J. İletişimsel Eylem, Kabalcı Yayınları, 1996. Marx, K. “Basın Özgürlüğü ve Sansür”, İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, Sayı 25, Yaz-Güz 2007, s.229-256 Marx, K. Basın Özgürlüğü Üzerine, Dipnot Yayınları, 2012. Mill, J. S. Özgürlük Üzerine, Litera Yayınları, 2016. Milton, J. Areopagitica / Basın Özgürlüğü Üzerine, Pinhan Yayıncılık, 2018. Öztürk, A. “Basın Özgürlüğü Kuramları”, İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, Sayı 5. Ss. 73-93. 1997. Russell, B. Özgürlük Yolu Sosyalizm Anarşizm Sendikalizm, BGST Yayınları, 2015. Türkiye’nin Basın Özgürlüğü Krizi / Gazetecilerin Hapsedildiği ve Muhalefetin Suç Sayıldığı Karanlık Günler, Gazetecileri Koruma Komitesi Özel Raporu, Ekim 2012. Vaneigem, R. Dokunulmaz Olan Hiçbir Şey Yoktur Her Şey Söylenebilir (İfade Özgürlüğü Üzerine Düşünceler), Dost Yayınları, 2018. Williams, R. “Societies and Individuals” içinde The Long Revolution, Broadview Press, 1985. Zengin, U.U. Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi Kararları Işığında Kitle İletişim Özgürlüğü, Yetkin Yayınları, 2014. Türkiye Cumhuriyeti Anayasası Türkiye Cumhuriyeti Basın Kanunu Akgül, M. E. “İfade özgürlüğünün tarihsel süreci ve milli Güvenlik gerekçesiyle ifade özgürlüğünün Kısıtlanması”, Ankara Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi, 61 (1) 2012:1-42.
Notes
Bury, J. Düşünce Özgürlüğünün Tarihi, Erdini Basım ve Yayınevi, 1978 (Erişim: http://web.itu.edu.tr/~bulu/favorite_books_files/dusunce_ozgurlugu.pdf). Aydın, Ö. D. “Düşünce Özgürlüğünün Anlamı ve İşlevi Işığında Düşünce Özgürlüğünü Sınırlamanın Anayasallığı”, Hacettepe Hukuk Fak. Derg, 1(2) 2011, 26–63 27 (Erişim: http://www.hukukdergi.hacettepe.edu.tr/dergi/2_makale_02.pdf)
Course Learning Outcomes
Order | Course Learning Outcomes |
---|---|
LO01 | Knows historical process of freedom. |
LO02 | Comprehends different approaches of freedom. |
LO03 | Realizes content and hictorical process of freedom of speech and freedom of press. |
LO04 | Learns significance of freedom of speech and freedom of press for human and society. |
LO05 | Gets informations about making scientific research in the field of media and communication. |
LO06 | Gets informations about concept of freedom in the social sciences literature. |
Relation with Program Learning Outcome
Order | Type | Program Learning Outcomes | Level |
---|---|---|---|
PLO01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Have the conceptual and theoretical competence to explain the phenomena in Communication Studies disciplines. | 4 |
PLO02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Have sufficient knowledge about the basic conceptual approaches used in the field of social sciences. | 3 |
PLO03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | He/she has knowledge of basic methodological approaches, methods, research techniques and their application and evaluation in communication and media studies. | |
PLO04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Identify local, national and international problems in the field of Communication Studies. | |
PLO05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Selects data collection and analysis techniques within the appropriate methodologies and applies empirical studies in order to solve these problems, | |
PLO06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | She /he reports a social research she designed in the field of communication studies and turns it into original works in accordance with academic rules. | |
PLO07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Gains the ability to analyze and synthesize the phenomena in the field of social sciences in an interdisciplinary context. | 2 |
PLO08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Leads and works effectively individually and/or in a team by taking responsibility. . | |
PLO09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | She/he carryes her/his education to the next level of education. | 1 |
PLO10 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | He/she transfers his/her knowledge of the field in an effective and systematic way, both verbally and in writing. | |
PLO11 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Recognizes and applies social, scientific and professional ethical values. | 2 |
PLO12 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Develops critical thinking skills. | 4 |
Week Plan
Week | Topic | Preparation | Methods |
---|---|---|---|
1 | Introduction | Reading related materials | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Informing about content and method of the course | Reading courses materials | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası |
3 | Discoursing on concept of freedom | Reading courses materials | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
4 | Different approaches of concept of freedom | Reading courses materials | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
5 | Concept of freedom and freedom of speech in history. | Reading courses materials | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
6 | Notion of freedom in Ancient Greek (Plato, Aristoteles) | Reading courses materials | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
7 | Thoughts on freedom and freedom of speech in Enlightenment Era (Spinoza, Locke). | Reading courses materials | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası |
8 | Mid-Term Exam | Reading courses materials | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım |
9 | Thoughts on freedom and freedom of speech in Enlightenment Era (Kant, Hegel, Marx). | Reading courses materials | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
10 | First toughts on freedom of press | Reading courses materials | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası |
11 | Hictorical developlent of freedom of press | Reading courses materials | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası |
12 | Forming processes of theories on freedom of press | Reading courses materials | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası |
13 | Forming processs of laws related to notions of freedom and freedom of press. | Reading courses materials | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası |
14 | Appearance of freedom of press around the world. | Reading courses materials | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası |
15 | Current situation and problems of freedom of press | Reading courses materials | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası |
16 | Term Exams | Reading courses materials | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Proje / Tasarım |
17 | Term Exams | Reading courses materials | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Proje / Tasarım |
Student Workload - ECTS
Works | Number | Time (Hour) | Workload (Hour) |
---|---|---|---|
Course Related Works | |||
Class Time (Exam weeks are excluded) | 14 | 3 | 42 |
Out of Class Study (Preliminary Work, Practice) | 14 | 5 | 70 |
Assesment Related Works | |||
Homeworks, Projects, Others | 0 | 0 | 0 |
Mid-term Exams (Written, Oral, etc.) | 1 | 15 | 15 |
Final Exam | 1 | 30 | 30 |
Total Workload (Hour) | 157 | ||
Total Workload / 25 (h) | 6,28 | ||
ECTS | 6 ECTS |