ILEM724 Mass Media and Freedom of Speech

6 ECTS - 3-0 Duration (T+A)- . Semester- 3 National Credit

Information

Code ILEM724
Name Mass Media and Freedom of Speech
Term 2022-2023 Academic Year
Term Spring
Duration (T+A) 3-0 (T-A) (17 Week)
ECTS 6 ECTS
National Credit 3 National Credit
Teaching Language Türkçe
Level Yüksek Lisans Dersi
Type Normal
Mode of study Yüz Yüze Öğretim
Catalog Information Coordinator Prof. Dr. ONUR DURSUN
Course Instructor
1


Course Goal / Objective

Aim of this course is to inform students on freedom, freedom of speech and freedom of press. Scrutinizing freedom and freedom of press, it draws attention important of these concepts for human and society.

Course Content

Discourses on notion of mass media and freedom of press. And examines notion of freedom, its historical background and different approaches of freedom. Tries to shed light on origin of freedom of press, its development and current state.

Course Precondition

None

Resources

Akarcalı, S. “Basının Görevleri ve Basın Özgürlüğü”, Ankara Üniversitesi SBF Dergisi, 1989. Alemdar, Z. Oyunun Kuralı / Basında Özdenetim, Bilgi Yayınevi, 2002. Berman, M. Özgünlüğün Politikası / Radikal Bireycilik ve Modern Toplumun Ortaya Çıkışı, Sel Yayınları,2. Baskı, 2016. Bogen, D. S. “The Origins of Freedom of Speech and Press“, Maryland Law Review, Vol. 42. No.3, 1983. Chomsky. N. Medya Denetimi, Everest Yayınları, 2016. Çaylı, E., Depeli, G. İfade Özgürlüğünün On Yılı 2001-2011, BİA, 2012. Freedom of The Press 2017, Freedom House, Press Freedom’s Dark Horizon Habermas, J. İletişimsel Eylem, Kabalcı Yayınları, 1996. Marx, K. “Basın Özgürlüğü ve Sansür”, İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, Sayı 25, Yaz-Güz 2007, s.229-256 Marx, K. Basın Özgürlüğü Üzerine, Dipnot Yayınları, 2012. Mill, J. S. Özgürlük Üzerine, Litera Yayınları, 2016. Milton, J. Areopagitica / Basın Özgürlüğü Üzerine, Pinhan Yayıncılık, 2018. Öztürk, A. “Basın Özgürlüğü Kuramları”, İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, Sayı 5. Ss. 73-93. 1997. Russell, B. Özgürlük Yolu Sosyalizm Anarşizm Sendikalizm, BGST Yayınları, 2015. Türkiye’nin Basın Özgürlüğü Krizi / Gazetecilerin Hapsedildiği ve Muhalefetin Suç Sayıldığı Karanlık Günler, Gazetecileri Koruma Komitesi Özel Raporu, Ekim 2012. Vaneigem, R. Dokunulmaz Olan Hiçbir Şey Yoktur Her Şey Söylenebilir (İfade Özgürlüğü Üzerine Düşünceler), Dost Yayınları, 2018. Williams, R. “Societies and Individuals” içinde The Long Revolution, Broadview Press, 1985. Zengin, U.U. Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi Kararları Işığında Kitle İletişim Özgürlüğü, Yetkin Yayınları, 2014. Türkiye Cumhuriyeti Anayasası Türkiye Cumhuriyeti Basın Kanunu Akgül, M. E. “İfade özgürlüğünün tarihsel süreci ve milli Güvenlik gerekçesiyle ifade özgürlüğünün Kısıtlanması”, Ankara Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi, 61 (1) 2012:1-42.

Notes

Bury, J. Düşünce Özgürlüğünün Tarihi, Erdini Basım ve Yayınevi, 1978 (Erişim: http://web.itu.edu.tr/~bulu/favorite_books_files/dusunce_ozgurlugu.pdf). Aydın, Ö. D. “Düşünce Özgürlüğünün Anlamı ve İşlevi Işığında Düşünce Özgürlüğünü Sınırlamanın Anayasallığı”, Hacettepe Hukuk Fak. Derg, 1(2) 2011, 26–63 27 (Erişim: http://www.hukukdergi.hacettepe.edu.tr/dergi/2_makale_02.pdf)


Course Learning Outcomes

Order Course Learning Outcomes
LO01 Knows historical process of freedom.
LO02 Comprehends different approaches of freedom.
LO03 Realizes content and hictorical process of freedom of speech and freedom of press.
LO04 Learns significance of freedom of speech and freedom of press for human and society.
LO05 Gets informations about making scientific research in the field of media and communication.
LO06 Gets informations about concept of freedom in the social sciences literature.


Relation with Program Learning Outcome

Order Type Program Learning Outcomes Level
PLO01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Have the conceptual and theoretical competence to explain the phenomena in Communication Studies disciplines. 4
PLO02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Have sufficient knowledge about the basic conceptual approaches used in the field of social sciences. 3
PLO03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal He/she has knowledge of basic methodological approaches, methods, research techniques and their application and evaluation in communication and media studies.
PLO04 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Identify local, national and international problems in the field of Communication Studies.
PLO05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Selects data collection and analysis techniques within the appropriate methodologies and applies empirical studies in order to solve these problems,
PLO06 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği She /he reports a social research she designed in the field of communication studies and turns it into original works in accordance with academic rules.
PLO07 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Gains the ability to analyze and synthesize the phenomena in the field of social sciences in an interdisciplinary context. 2
PLO08 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Leads and works effectively individually and/or in a team by taking responsibility. .
PLO09 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği She/he carryes her/his education to the next level of education. 1
PLO10 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik He/she transfers his/her knowledge of the field in an effective and systematic way, both verbally and in writing.
PLO11 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Recognizes and applies social, scientific and professional ethical values. 2
PLO12 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Develops critical thinking skills. 4


Week Plan

Week Topic Preparation Methods
1 Introduction Reading related materials Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
2 Informing about content and method of the course Reading courses materials Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası
3 Discoursing on concept of freedom Reading courses materials Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
4 Different approaches of concept of freedom Reading courses materials Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
5 Concept of freedom and freedom of speech in history. Reading courses materials Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
6 Notion of freedom in Ancient Greek (Plato, Aristoteles) Reading courses materials Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
7 Thoughts on freedom and freedom of speech in Enlightenment Era (Spinoza, Locke). Reading courses materials Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası
8 Mid-Term Exam Reading courses materials Ölçme Yöntemleri:
Proje / Tasarım
9 Thoughts on freedom and freedom of speech in Enlightenment Era (Kant, Hegel, Marx). Reading courses materials Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
10 First toughts on freedom of press Reading courses materials Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası
11 Hictorical developlent of freedom of press Reading courses materials Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası
12 Forming processes of theories on freedom of press Reading courses materials Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası
13 Forming processs of laws related to notions of freedom and freedom of press. Reading courses materials Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası
14 Appearance of freedom of press around the world. Reading courses materials Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası
15 Current situation and problems of freedom of press Reading courses materials Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası
16 Term Exams Reading courses materials Ölçme Yöntemleri:
Ödev, Proje / Tasarım
17 Term Exams Reading courses materials Ölçme Yöntemleri:
Ödev, Proje / Tasarım


Student Workload - ECTS

Works Number Time (Hour) Workload (Hour)
Course Related Works
Class Time (Exam weeks are excluded) 14 3 42
Out of Class Study (Preliminary Work, Practice) 14 5 70
Assesment Related Works
Homeworks, Projects, Others 0 0 0
Mid-term Exams (Written, Oral, etc.) 1 15 15
Final Exam 1 30 30
Total Workload (Hour) 157
Total Workload / 25 (h) 6,28
ECTS 6 ECTS

Update Time: 18.11.2022 03:44