Information
Code | İTS735 |
Name | Islamic Culture and Civilization in the Umayyad and Abbasid Era |
Term | 2022-2023 Academic Year |
Term | Spring |
Duration (T+A) | 3-0 (T-A) (17 Week) |
ECTS | 6 ECTS |
National Credit | 3 National Credit |
Teaching Language | Türkçe |
Level | Yüksek Lisans Dersi |
Type | Normal |
Mode of study | Yüz Yüze Öğretim |
Catalog Information Coordinator | |
Course Instructor |
1 |
Course Goal / Objective
To understand the situation the Islamic Culture and civilization in the Period of Umayyads and Abbasids and using the information obtained for contemporary issues.
Course Content
The situation the Islamic Culture and civilization in the Period of Umayyads and Abbasids.
Course Precondition
To have taken compulsory and optional courses.
Resources
Instructor's Notes
Notes
1. Hodgson, M.G.S., İslâm’ın Serüveni, çev. Metin Karabaşoğlu, İz Yayıncılık, İstanbul, 1995. 2. İslam Tarih Kültür ve Medeniyeti, Ed. Prof. DR. M. Hol, Ann K.S. Lambton, Bernard Lewis, , yayın yön. İsmail Kıllıoğlu, Hikmet Yayınları, İstanbul, 1988. 3. Hitti, Philip (1989): Siyasi ve Kültürel İslam Tarihi, İstanbul: Boğaziçi Yayınları. 4. Hitti, Philip (1989): Siyasi ve Kültürel İslam Tarihi, İstanbul: Boğaziçi Yayınları. 5. Altınay, Ramazan (2006), Emevîlerde Günlük Yaşam, Ankara: Ankara Okulu Yayınları. 6. Mez, Adam, Onuncu Yüzyılda İslam Medeniyeti İslam Rönesansı, çev. Salih Şaban, İstanbul, 2000. 7. Nasr, S. Hüseyin, İslam ve İlim, çev. İlhan Kutluer, İstanbul, 1989. 8. Hatalmış, Ali (2012), İslam Toplumunda Kölelik ve Cariyelik, Araştırma Yayınları 8. Âdem Apak, İslâm Tarihi, III (Emevîler) İstanbul 2006 ve IV (Abbâsîler), İstanbul 2011. 9. İrfan Aycan - İbrahim Sarıçam, Emevîler, İstanbul 2002. 10. Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi'nin (DİA) ilgili maddeleri.
Course Learning Outcomes
Order | Course Learning Outcomes |
---|---|
LO01 | Understands the resources of the Islamic civilization, analyzes the structure of Islamic thought and comprehends the social structure in Islamic history. |
LO02 | Analyzes the reasons for political fragmentation in the history of Islam. |
LO03 | Knows about the institutions during the Umayyad and Abbasid period. |
LO04 | Absorbs the scientific and cultural life of the Umayyad and the Abbasid period. |
LO05 | Analyzes the role played by the tradition of translation in the Islamic civilization. |
LO06 | Evaluates the interaction between Islamic civilization and western civilization. |
LO07 | Comprehends the contributions from the Umayyad and Abbasid to Islamic civilization. |
Relation with Program Learning Outcome
Order | Type | Program Learning Outcomes | Level |
---|---|---|---|
PLO01 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Recognizes and uses classical sources related to sub-disciplines of Islamic History and Arts Department. | 3 |
PLO02 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Achieves the ability to follow contemporary domestic and foreign publications related to the field. | |
PLO03 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Can approach the problems related to the field with a critical mindset and perspective. | 3 |
PLO04 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Gains the ability of re-interpreting and reproducing the knowledge which is learnt during the MA program, | 3 |
PLO05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Gains the ability of forming the topic in academic studies and of composing it in a logical framework, | 2 |
PLO06 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Gains the ability of benefiting from technological facilities (press, visual, audio, etc ) for accessing and using the academic studies during the MA program, | |
PLO07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Gains the ability of keeping scientific, cultural and moral values in these academic studies and of internalizing them, | 4 |
PLO08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Be open to interdisciplinary approaches by making use of theological sciences and other branches of science. | 3 |
PLO09 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Gains the ability to carry out a work that requires expertise in the field of Islamic history and arts independently and as a team member. | 4 |
PLO10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Understands that Islamic culture and civilization is a whole with science, history, art, music and literature. | 5 |
PLO11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | The sub-disciplines of the Department of Islamic History Arts have common knowledge and competencies in the fields of Islamic History, Turkish-Islamic Literature, Turkish-Islamic Arts and Turkish Religious Music. | 4 |
PLO12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Uses the skills of working with an individual team in national and international projects related to her field. | 2 |
PLO13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Learns the basic knowledge and approaches related to the sub-disciplines of the Department of Islamic History and Arts. | 3 |
PLO14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | continues its scientific activities in accordance with ethical rules. |
Week Plan
Week | Topic | Preparation | Methods |
---|---|---|---|
1 | Socio-cultural interaction in the Umayyad period. | Reading (article on the topic of the lesson) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Bireysel Çalışma |
2 | Socio-cultural interaction in the period of the Umayyads of Spain | Reading (article on the topic of the lesson) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması |
3 | Socio-cultural interaction in the Abbasid period. | Reading (article on the topic of the lesson) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, Grup Çalışması |
4 | The political disintegration of Islamic society. | Reading (article on the topic of the lesson) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası |
5 | The human landscape of Islam: Town and country; Islamic cities. | Reading (article on the topic of the lesson) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması |
6 | Origins of Islamic civilization: The Sciences of religious | Reading (article on the topic of the lesson) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması |
7 | Origins of Islamic civilization: Foreign sciences and Bayt a’l-Hikma | Reading (article on the topic of the lesson) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası |
8 | Classification of the Sciences: According to Ibn Sina, Ibn Khaldun and Others. | Reading (article on the topic of the lesson) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması |
9 | Midterm | Assignment from the topics covered | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
10 | Social structure of Islamic society: Muslims, non-Muslims, Arabs and mawâli. | Reading (article on the topic of the lesson) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası |
11 | Religious structure of Islamic society. | Reading (article on the topic of the lesson) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Grup Çalışması |
12 | The structure of Islamic thought. | Reading (article on the topic of the lesson) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması |
13 | The Institutions in the period of the Umayyads and the Abbasids. | Reading (article on the topic of the lesson) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması |
14 | Islamic art. | Reading (article on the topic of the lesson) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası |
15 | Influences of Islamic civilization to Westhern | Reading (article on the topic of the lesson) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası |
16 | Final Exam | Studying subjects until the end of the year exams | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
17 | Final Exam | Studying subjects until the end of the year exams | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
Student Workload - ECTS
Works | Number | Time (Hour) | Workload (Hour) |
---|---|---|---|
Course Related Works | |||
Class Time (Exam weeks are excluded) | 14 | 3 | 42 |
Out of Class Study (Preliminary Work, Practice) | 14 | 5 | 70 |
Assesment Related Works | |||
Homeworks, Projects, Others | 0 | 0 | 0 |
Mid-term Exams (Written, Oral, etc.) | 1 | 15 | 15 |
Final Exam | 1 | 30 | 30 |
Total Workload (Hour) | 157 | ||
Total Workload / 25 (h) | 6,28 | ||
ECTS | 6 ECTS |