Information
Code | ME702 |
Name | Scientific Research Methods II |
Term | 2022-2023 Academic Year |
Term | Spring |
Duration (T+A) | 3-0 (T-A) (17 Week) |
ECTS | 6 ECTS |
National Credit | 3 National Credit |
Teaching Language | Türkçe |
Level | Yüksek Lisans Dersi |
Type | Ensitü Bilimsel Araştırma Yöntemleri |
Mode of study | Yüz Yüze Öğretim |
Catalog Information Coordinator | Prof. Dr. FİLİZ YURTAL |
Course Instructor |
1 |
Course Goal / Objective
The aim of the course is to develop students' ability to direct scientific process of acquiring scientific knowledge, plan research with scientific value in any subject and obtain sufficient data and analytical evaluation.
Course Content
Problem selection in research related to the research subject, hypothesis building, data collection methods, data analysis and statistical techniques, testing hypotheses, organizing and discussing the findings, writing the research report
Course Precondition
To have taken the Scientific Research Methods I Course
Resources
Yıldırım, A. and Şimşek, H. (2008). Qualitative research methods in the social sciences. Ankara: Seçkin Publishing.
Notes
Altunışık, R., Coşkun, R., Bayraktaroğlu, S., ve Yıldırım, E. (2007). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri: SPSS Uygulamalı. Sakarya: Sakarya Kitabevi. Balcı, A. (2001). Sosyal Bilimlerde Araştırma: Yöntem, Teknik ve İlkeler. Ankara: Pegem Yayıncılık. Büyüköztürk, Ş. (2010). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı: İstatistik, Araştırma Deseni, SPSS Uygulamaları ve Yorum. Ankara: Pegem Akademi. Büyüköztürk, Ş., Kılıç, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., ve Demirel, F. (2008). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık. Cebeci, S. (2002). Bilimsel Araştırma ve Yazma Teknikleri. İstanbul: Alfa Basın Yayım Dağıtım. Creswell, J. W. Research Design. (2013). (Çeviri Ed. Demir, S. B.). Araştırma Deseni: Nitel, Nicel Karma Yöntem Yaklaşımları. 4. Baskıdan Çeviri. Ankara: Eğiten Kitap. Ekiz, D. (2009). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Anı Yayıncılık. Erkuş, A. (2005). Bilimsel Araştırma Sarmalı. Ankara: Seçkin Yayıncılık. Erkuş, A. (2009). Davranış Bilimleri İçin Bilimsel Araştırma Süreci. Ankara: Seçkin Yayıncılık. Kaptan, S. (1995). Bilimsel Araştırma ve İstatistik Teknikleri. Ankara: Karasar, N. (2008). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel yayın Dağıtım. Tekin-İftar, E. (2012). Eğitim ve Davranış Bilimlerinde Tek-Denekli Araştırmalar. Ankara: Türk Psikologlar Derneği Yayınları. Tezbaşaran, A. A. (1996). Likert Tipi Ölçek Geliştirme Kılavuzu. Ankara: Türk Psikologlar Derneği Yayınları. Ural, A. ve Kılıç, İ. (2006). Bilimsel Araştırma Süreci ve SPSS ile Veri Analizi. Ankara: Detay Yayıncılık. Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2008). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Course Learning Outcomes
Order | Course Learning Outcomes |
---|---|
LO01 | Makes the research problem and prepares the research proposal. |
LO02 | Have knowledge of the research process and at the same time determine a research topic on its own |
LO03 | Determine the methodological steps related to the research subject |
LO04 | Develop a survey and survey tool |
LO05 | To be able to collect data related to his / her research and to present these data in a report. |
LO06 | Have critical reading skills in scientific publications. |
Relation with Program Learning Outcome
Order | Type | Program Learning Outcomes | Level |
---|---|---|---|
PLO01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Scientific research and analysis methods in mathematics education. | 1 |
PLO02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Expresses mathematics curriculum and basic principles on which it is based. | 2 |
PLO03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Explain the learning theories in mathematics education. | |
PLO04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Describes teaching strategies, methods and techniques appropriate for undergraduate qualifications. | |
PLO05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Explains the interdisciplinary versions related to the field. | |
PLO06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Explains mathematics subject areas at the level of knowledge expertise. | |
PLO07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Knowledge of different fields with knowledge of mathematics education. | |
PLO08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Explain the theoretical and practical knowledge in the field of expertise. | |
PLO09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Criticizes guidance at primary and international level. | |
PLO10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Plans and conducts a scientific research. | |
PLO11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Applies teaching methods and skills in accordance with undergraduate qualifications. Personal and Professional Competencies | 1 |
PLO12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Manages an area of expertise in its field independently. | |
PLO13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Carries out teamwork or leadership in situations that require resolution of problems related to the field. | 3 |
PLO14 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | New invisible in terms of scientific and social aspects. | |
PLO15 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Studies in the field carry out lifelong learning. | 4 |
PLO16 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Follows technological developments. | |
PLO17 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Supports a scientific study conducted in the field of mathematics education with qualitative and quantitative data and presents to the experts or non-experts in written, oral and visual. | 5 |
PLO18 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Effectively covers information and communication technologies. | |
PLO19 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Use the languages of the European language portfolio to understand the information in the field and to communicate verbally and in writing. | |
PLO20 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | The strategy of reviewing a study or reviewing a study acts in accordance with scientific, scientific and ethical values. |
Week Plan
Week | Topic | Preparation | Methods |
---|---|---|---|
1 | The aim of the course, contents, resources and presentation | No preparation | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Processes of the research: Defining the problem, hypotheses, variables and project design. | Reading and summarizing | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Research types, application methods, techniques, methods. | Reading and summarizing | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Data types, primary and secondary resources. Data collection tools; survey, interview, observation. | Reading and summarizing | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Validity and reliability in survey, measurement and scales. | Reading and summarizing | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Research universe, sampling theories and techniques | Reading and summarizing | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Questionnaire creation and formatting. | Reading and homework | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Mid-Term Exam | Exam preparation | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
9 | Data collection process in research | Reading and summarizing | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Data evaluation process in research. | Reading and summarizing | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Findings and comments | Reading and summarizing | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Findings and practice of interpretation | Reading and homework | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Conclusion and Suggestions, Annexes and References | Reading and summarizing | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Scientific publication and thesis review (examples) | Reading and summarizing | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Reporting | Reading and summarizing | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Term Exams | Exam preparation | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Term Exams | Exam preparation | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Student Workload - ECTS
Works | Number | Time (Hour) | Workload (Hour) |
---|---|---|---|
Course Related Works | |||
Class Time (Exam weeks are excluded) | 14 | 3 | 42 |
Out of Class Study (Preliminary Work, Practice) | 14 | 5 | 70 |
Assesment Related Works | |||
Homeworks, Projects, Others | 0 | 0 | 0 |
Mid-term Exams (Written, Oral, etc.) | 1 | 15 | 15 |
Final Exam | 1 | 30 | 30 |
Total Workload (Hour) | 157 | ||
Total Workload / 25 (h) | 6,28 | ||
ECTS | 6 ECTS |