ME702 Scientific Research Methods II

6 ECTS - 3-0 Duration (T+A)- . Semester- 3 National Credit

Information

Code ME702
Name Scientific Research Methods II
Term 2022-2023 Academic Year
Term Spring
Duration (T+A) 3-0 (T-A) (17 Week)
ECTS 6 ECTS
National Credit 3 National Credit
Teaching Language Türkçe
Level Yüksek Lisans Dersi
Type Ensitü Bilimsel Araştırma Yöntemleri
Mode of study Yüz Yüze Öğretim
Catalog Information Coordinator Prof. Dr. FİLİZ YURTAL
Course Instructor
1


Course Goal / Objective

The aim of the course is to develop students' ability to direct scientific process of acquiring scientific knowledge, plan research with scientific value in any subject and obtain sufficient data and analytical evaluation.

Course Content

Problem selection in research related to the research subject, hypothesis building, data collection methods, data analysis and statistical techniques, testing hypotheses, organizing and discussing the findings, writing the research report

Course Precondition

To have taken the Scientific Research Methods I Course

Resources

Yıldırım, A. and Şimşek, H. (2008). Qualitative research methods in the social sciences. Ankara: Seçkin Publishing.

Notes

Altunışık, R., Coşkun, R., Bayraktaroğlu, S., ve Yıldırım, E. (2007). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri: SPSS Uygulamalı. Sakarya: Sakarya Kitabevi. Balcı, A. (2001). Sosyal Bilimlerde Araştırma: Yöntem, Teknik ve İlkeler. Ankara: Pegem Yayıncılık. Büyüköztürk, Ş. (2010). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı: İstatistik, Araştırma Deseni, SPSS Uygulamaları ve Yorum. Ankara: Pegem Akademi. Büyüköztürk, Ş., Kılıç, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., ve Demirel, F. (2008). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık. Cebeci, S. (2002). Bilimsel Araştırma ve Yazma Teknikleri. İstanbul: Alfa Basın Yayım Dağıtım. Creswell, J. W. Research Design. (2013). (Çeviri Ed. Demir, S. B.). Araştırma Deseni: Nitel, Nicel Karma Yöntem Yaklaşımları. 4. Baskıdan Çeviri. Ankara: Eğiten Kitap. Ekiz, D. (2009). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Anı Yayıncılık. Erkuş, A. (2005). Bilimsel Araştırma Sarmalı. Ankara: Seçkin Yayıncılık. Erkuş, A. (2009). Davranış Bilimleri İçin Bilimsel Araştırma Süreci. Ankara: Seçkin Yayıncılık. Kaptan, S. (1995). Bilimsel Araştırma ve İstatistik Teknikleri. Ankara: Karasar, N. (2008). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel yayın Dağıtım. Tekin-İftar, E. (2012). Eğitim ve Davranış Bilimlerinde Tek-Denekli Araştırmalar. Ankara: Türk Psikologlar Derneği Yayınları. Tezbaşaran, A. A. (1996). Likert Tipi Ölçek Geliştirme Kılavuzu. Ankara: Türk Psikologlar Derneği Yayınları. Ural, A. ve Kılıç, İ. (2006). Bilimsel Araştırma Süreci ve SPSS ile Veri Analizi. Ankara: Detay Yayıncılık. Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2008). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.


Course Learning Outcomes

Order Course Learning Outcomes
LO01 Makes the research problem and prepares the research proposal.
LO02 Have knowledge of the research process and at the same time determine a research topic on its own
LO03 Determine the methodological steps related to the research subject
LO04 Develop a survey and survey tool
LO05 To be able to collect data related to his / her research and to present these data in a report.
LO06 Have critical reading skills in scientific publications.


Relation with Program Learning Outcome

Order Type Program Learning Outcomes Level
PLO01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Scientific research and analysis methods in mathematics education. 1
PLO02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Expresses mathematics curriculum and basic principles on which it is based. 2
PLO03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Explain the learning theories in mathematics education.
PLO04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Describes teaching strategies, methods and techniques appropriate for undergraduate qualifications.
PLO05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Explains the interdisciplinary versions related to the field.
PLO06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Explains mathematics subject areas at the level of knowledge expertise.
PLO07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Knowledge of different fields with knowledge of mathematics education.
PLO08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Explain the theoretical and practical knowledge in the field of expertise.
PLO09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Criticizes guidance at primary and international level.
PLO10 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Plans and conducts a scientific research.
PLO11 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Applies teaching methods and skills in accordance with undergraduate qualifications. Personal and Professional Competencies 1
PLO12 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Manages an area of ​​expertise in its field independently.
PLO13 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Carries out teamwork or leadership in situations that require resolution of problems related to the field. 3
PLO14 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı New invisible in terms of scientific and social aspects.
PLO15 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Studies in the field carry out lifelong learning. 4
PLO16 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Follows technological developments.
PLO17 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Supports a scientific study conducted in the field of mathematics education with qualitative and quantitative data and presents to the experts or non-experts in written, oral and visual. 5
PLO18 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Effectively covers information and communication technologies.
PLO19 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Use the languages ​​of the European language portfolio to understand the information in the field and to communicate verbally and in writing.
PLO20 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği The strategy of reviewing a study or reviewing a study acts in accordance with scientific, scientific and ethical values.


Week Plan

Week Topic Preparation Methods
1 The aim of the course, contents, resources and presentation No preparation Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
2 Processes of the research: Defining the problem, hypotheses, variables and project design. Reading and summarizing Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
3 Research types, application methods, techniques, methods. Reading and summarizing Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
4 Data types, primary and secondary resources. Data collection tools; survey, interview, observation. Reading and summarizing Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
5 Validity and reliability in survey, measurement and scales. Reading and summarizing Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
6 Research universe, sampling theories and techniques Reading and summarizing Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
7 Questionnaire creation and formatting. Reading and homework Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
8 Mid-Term Exam Exam preparation Ölçme Yöntemleri:
Ödev
9 Data collection process in research Reading and summarizing Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
10 Data evaluation process in research. Reading and summarizing Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
11 Findings and comments Reading and summarizing Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
12 Findings and practice of interpretation Reading and homework Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
13 Conclusion and Suggestions, Annexes and References Reading and summarizing Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
14 Scientific publication and thesis review (examples) Reading and summarizing Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
15 Reporting Reading and summarizing Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
16 Term Exams Exam preparation Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Term Exams Exam preparation Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Student Workload - ECTS

Works Number Time (Hour) Workload (Hour)
Course Related Works
Class Time (Exam weeks are excluded) 14 3 42
Out of Class Study (Preliminary Work, Practice) 14 5 70
Assesment Related Works
Homeworks, Projects, Others 0 0 0
Mid-term Exams (Written, Oral, etc.) 1 15 15
Final Exam 1 30 30
Total Workload (Hour) 157
Total Workload / 25 (h) 6,28
ECTS 6 ECTS

Update Time: 18.11.2022 01:44