Information
Code | TDE1839 |
Name | Old Turkish Literature Text Commentary I |
Term | 2022-2023 Academic Year |
Term | Spring |
Duration (T+A) | 3-0 (T-A) (17 Week) |
ECTS | 5 ECTS |
National Credit | 3 National Credit |
Teaching Language | Türkçe |
Level | Doktora Dersi |
Type | Normal |
Mode of study | Yüz Yüze Öğretim |
Catalog Information Coordinator | |
Course Instructor |
1 |
Course Goal / Objective
The aim of this course is to familiarize the student with the commentary texts by reading and examining the divan and masnavi commentaries of old and new authors.
Course Content
In this course Tahirül-Mevlevi-Mesnevi Commentary, Abdulbaki Gölpınarlı-Masnevi Commentary, Ahmed Avni Konukun's Commentary on Mesnevi-i Şerif, Sudi-i Bosnevi-Hafız Divanı Commentary, Ali Nihad Tarlan - Fuzuli Divanı Commentary are covered.
Course Precondition
None
Resources
Tahirül-Mevlevi-Mesnevi Şerhi,Selam Yayınları, İst. 1963; Abdulbaki Gölpınarlı- Mesnevi Şerhi, MEB Yayınları; İsmail-i Ankaravi, Şerh-i Mesnevi; Nihat Öztoprak vd., Üniversiteler İçin Metin Şerhi C. I-II.
Notes
Bursalı İsmail Hakkı; Sudi-i Bosnevi-Hafız Divanı Şerhi; Ali Nihad Tarlan-Fuzuli Divanı Şerhi.
Course Learning Outcomes
Order | Course Learning Outcomes |
---|---|
LO01 | Recognize the commentary works in old Turkish culture and literature. |
LO02 | Recognizes the commentaries of Mesnevi-i Manevi, Bostan and Gülistan, Divan-ı Hafız, which were taught in madrasahs in the past. |
LO03 | Comprehends the 18 couplets of Mevlana's Masnavi. |
LO04 | Recognize the commentators with their knowledge by comparing the commentaries of Mevlana's Mesnevi. |
LO05 | Persian knowledge develops. |
LO06 | Literature knowledge about the works develops. |
Relation with Program Learning Outcome
Order | Type | Program Learning Outcomes | Level |
---|---|---|---|
PLO01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Comprehends the historical and contemporary materials of Turkish Language and Literature with the help of scientific methods and theoretical knowledge. | 4 |
PLO02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | List the importance of the basic concepts of Turcology. | 2 |
PLO03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Analyzes language and literature materials with comparative methods. | |
PLO04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Study on literary texts with independent or group. | 4 |
PLO05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Reaches reference sources related to the field. | 4 |
PLO06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Understands the historical development process of Turkish Language and Literature. | 2 |
PLO07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | List the theoretical foundations of the relationship between literature, language and culture. | |
PLO08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Evaluates old and new texts. | 4 |
PLO09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Gains intellectual accumulation related to the field. | 4 |
PLO10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Supports the development of Turkology. | |
PLO11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Understands the place of Turkish Language and Literature among the world languages and literatures. | |
PLO12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Gains a philological and linguistic view. | |
PLO13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Uses scientific methods and philological information effectively in literary text analysis. | |
PLO14 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Evaluates the problems related to Turcology. | |
PLO15 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Gains communication skills on issues related to Turkology. | 4 |
PLO16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Analyzes the relationship between language, culture and literature. | |
PLO17 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Gains the ability to transfer the acquired knowledge and knowledge. | |
PLO18 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Makes scientific analyzes related to the field. | 4 |
Week Plan
Week | Topic | Preparation | Methods |
---|---|---|---|
1 | Tahirü’l-Mevlevî – Mesnevî Şerhî-I | Source Reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
2 | Tahirü’l-Mevlevî – Mesnevî Şerhî-II | Source Reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
3 | Abdulbaki Gölpınarlı - Mesnevi Şerhi-I | Source Reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
4 | Abdulbaki Gölpınarlı - Mesnevi Şerhi-II | Source Reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Grup Çalışması |
5 | Fuzûlî – Gül Kasidesi, Kortantamer | Source Reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
6 | Zâtî – “Kime yansam sûz-ı dilden yüreği biryân olur” | Source Reading | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma, Alıştırma ve Uygulama |
7 | Ahmed Avni Konuk's Mesnevî-i Şerif Şerhi-I | Source Reading | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Grup Çalışması |
8 | Mid-Term Exam | Repeating the topics described in lecture notes and sources | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Ahmed Avni Konuk's Mesnevî-i Şerif Şerhi-II | Source Reading | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma |
10 | Ahmed Avni Konuk's Mesnevî-i Şerif Şerhi-III | Source Reading | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Ahmed Avni Konuk's Mesnevî-i Şerif Şerhi-IV | Source Reading | Öğretim Yöntemleri: Grup Çalışması, Tartışma |
12 | Ahmed Avni Konuk's Mesnevî-i Şerif Şerhi-V | Source Reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
13 | Sûdî-i Bosnevî - Hâfız Dîvânı Şerhi-I | Source Reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
14 | Sûdî-i Bosnevî - Hâfız Dîvânı Şerhi-II | Source Reading | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma |
15 | Ali Nihad Tarlan - Fuzûlî Divânı Şerhi | Source Reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
16 | Term Exams | Repeating the topics described in lecture notes and sources | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Term Exams | Repeating the topics described in lecture notes and sources | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Student Workload - ECTS
Works | Number | Time (Hour) | Workload (Hour) |
---|---|---|---|
Course Related Works | |||
Class Time (Exam weeks are excluded) | 14 | 3 | 42 |
Out of Class Study (Preliminary Work, Practice) | 14 | 3 | 42 |
Assesment Related Works | |||
Homeworks, Projects, Others | 0 | 0 | 0 |
Mid-term Exams (Written, Oral, etc.) | 1 | 12 | 12 |
Final Exam | 1 | 18 | 18 |
Total Workload (Hour) | 114 | ||
Total Workload / 25 (h) | 4,56 | ||
ECTS | 5 ECTS |