Information
Code | TDE739 |
Name | The Text of Ottoman Turkish I |
Term | 2022-2023 Academic Year |
Semester | . Semester |
Duration (T+A) | 2-0 (T-A) (17 Week) |
ECTS | 5 ECTS |
National Credit | 2 National Credit |
Teaching Language | Türkçe |
Level | Yüksek Lisans Dersi |
Type | Normal |
Mode of study | Yüz Yüze Öğretim |
Catalog Information Coordinator |
Course Goal / Objective
The aim of this course is to teach reading, understanding and evaluation of Turkish texts written in Arabic letters.
Course Content
In this course, sample texts and analysis studies written in Arabic letters are covered.
Course Precondition
None
Resources
Ahmet Ateş-Tahsin Yazıcı, Farsça Dilbilgisi, MEB İstanbul 1973; F. Kadri Timurtaş, Eski Türkiye Türkçesi, XV. Yüzyıl, Gramer-Metin-Sözlük, İ.Ü. Edebiyat Fakültesi Yay., İstanbul 1977; F. Kadri Timurtaş, II Osmanlı Türkçesi Metinleri, 7. baskı, İÜ Edebiyat Fak. Yay. İst. 1998; Fahir İz, Eski Türk Edebiyatında Nazım, Küçükaydın Matbaası, İstanbul 1967; İ.Çetin Derdiyok, Cemali, Hayatı, Eserleri ve Divanı, Harvard Üniversitesi 1994; İ.Çetin Derdiyok, Ahmed-i Dainin Teressülü, Toplumsal Tarih, C.I, S.6, TETTV Yay. İst.1994, s.56-59; Kenan Akyüz, S. Beken, S. Yüksel, M. Cunbur, Fuzuli Divanı, Akçağ Yayınları, Ankara 1990;İskender Pala, Ansiklopedik Divan Şiiri Sözlüğü, Akçağ Yayınları, Ankara; Mehmet Özmen, Ahmed-i Dai Divanı, TDK Yayınları, Ankara 2001; Mustafa İsen, Cemal Kurnaz, Şeyhi Divanı, Akçağ Yayınları, Ankara 1990; Recep Toparlı, M. Sadi Çöğenli, Osmanlıcada Kullanılan Arapça ve Farsça, Edat, Zarf, Deyim ve Terkipler, Atatürk Üniversitesi, FEF Yayını, Erzurum 1990; Ş. Sami - Kamus-ı Türki, Çağrı Yayınları, İstanbul.
Notes
Ahmet Ateş, Farsça Grameri, İstanbul 1994; Mürsel Öztürk, Farsça Dilbilgisi, İstanbul 1987; Reh-nüma-yı Farisi
Course Learning Outcomes
Order | Course Learning Outcomes |
---|---|
LO01 | Comprehends Turkish texts written in Arabic letters. |
LO02 | Recognizes texts in terms of language and literature. |
LO03 | Understands Persian grammar and spelling. |
LO04 | Recognizes Persian words and verbs. |
LO05 | Derive words with the past tense and imperative roots of Persian verbs. |
LO06 | Comprehends Persian nouns, adjectives, references and stereotypes. |
Relation with Program Learning Outcome
Order | Type | Program Learning Outcomes | Level |
---|---|---|---|
PLO01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Comprehends the historical and contemporary materials of Turkish Language and Literature with the help of scientific methods and theoretical knowledge. | 4 |
PLO02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | List the importance of the basic concepts of Turcology. | 2 |
PLO03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Analyzes language and literature materials with comparative methods. | 2 |
PLO04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Study on literary texts with independent or group. | 4 |
PLO05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Reaches reference sources related to the field. | 4 |
PLO06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Understands the historical development process of Turkish Language and Literature. | 3 |
PLO07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | List the theoretical foundations of the relationship between literature, language and culture. | 2 |
PLO08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Evaluates old and new texts. | 5 |
PLO09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Gains intellectual accumulation related to the field. | 4 |
PLO10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Supports the development of Turkology. | 2 |
PLO11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Understands the place of Turkish Language and Literature among the world languages and literatures. | 2 |
PLO12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Gains a philological and linguistic view. | |
PLO13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Uses scientific methods and philological information effectively in literary text analysis. | 3 |
PLO14 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Evaluates the problems related to Turcology. | 4 |
PLO15 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Gains communication skills on issues related to Turkology. | 3 |
PLO16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Analyzes the relationship between language, culture and literature. | 4 |
PLO17 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Gains the ability to transfer the acquired knowledge and knowledge. | 3 |
PLO18 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Makes scientific analyzes related to the field. | 4 |
Week Plan
Week | Topic | Preparation | Methods |
---|---|---|---|
1 | Ahmedi - from İskendernam, Timurtaş, p. 551. | Source Reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
2 | Ahmed-i Da’i - Müstezad, Özmen, p. 4-8. | Source Reading | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma |
3 | Ahmed-i Da’i - Teressül | Source Reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Bireysel Çalışma |
4 | Şeyhi - Methiye-i İbni Germiyan, İsen, Kurnaz, p. 91-93. | Source Reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Grup Çalışması |
5 | Ahmed Paşa – Emir Sultan Methiyesi, Timurtaş, p. 502-504. | Source Reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Grup Çalışması |
6 | Necati - Gül Kasidesi, Timurtaş, p. 491-492. | Source Reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
7 | Baki - Kanuni Mersiyesi, Timurtaş, p. 386-389. | Source Reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Grup Çalışması, Soru-Cevap |
8 | Mid-Term Exam | Repeating the topics described in lecture notes and sources | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Nev’i- Kaldumsa nola ben şuarâ devrine âhir, Timurtaş, p. 473. | Source Reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
10 | Naili – Gazel, Timurtaş, p. 346-348. | Source Reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
11 | Şeyhülislam Yahya, Gazel, Timurtaş, p. 343-346. | Source Reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Grup Çalışması |
12 | Nef’i - Esdi nesîm-i nev-bahar, Timurtaş, p. 332-334. | Source Reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
13 | Nabi- Tuhfetü’l-Haremeyn’den, Timurtaş, p. 327-328. | Source Reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
14 | Text Study I | Source Reading | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması |
15 | Text Study II | Source Reading | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması |
16 | Term Exams | Repeating the topics described in lecture notes and sources | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Term Exams | Repeating the topics described in lecture notes and sources | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Student Workload - ECTS
Works | Number | Time (Hour) | Workload (Hour) |
---|---|---|---|
Course Related Works | |||
Class Time (Exam weeks are excluded) | 14 | 2 | 28 |
Out of Class Study (Preliminary Work, Practice) | 14 | 4 | 56 |
Assesment Related Works | |||
Homeworks, Projects, Others | 0 | 0 | 0 |
Mid-term Exams (Written, Oral, etc.) | 1 | 10 | 10 |
Final Exam | 1 | 20 | 20 |
Total Workload (Hour) | 114 | ||
Total Workload / 25 (h) | 4,56 | ||
ECTS | 5 ECTS |