Information
Code | TDE778 |
Name | |
Term | 2022-2023 Academic Year |
Term | Spring |
Duration (T+A) | 3-0 (T-A) (17 Week) |
ECTS | 5 ECTS |
National Credit | 3 National Credit |
Teaching Language | Türkçe |
Level | Yüksek Lisans Dersi |
Type | Normal |
Mode of study | Yüz Yüze Öğretim |
Catalog Information Coordinator | |
Course Instructor |
1 |
Course Goal / Objective
For this course; To make students comprehend the relationship between drama and literary theories, drama and literary movements in literature and art education, how drama is used in examining art products, and to introduce those who left their mark in literature and art by reviving famous figures of Turkish and world literature through drama.
Course Content
In this course; drama and literary theories, drama and literary movements, revival of famous figures of Turkish and world literature are explained.
Course Precondition
No
Resources
Adıgüzel, Ö. (2017). Eğitimde yaratıcı drama. (10. Basım). Ankara: Pegem
Notes
Adıgüzel, H. (2007). Dramada temel kavramlar. (Ed. Ali Öztürk). İlköğretimde drama. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları, 1-18. Adıgüzel, H. Ö. (2007). Dramada amaç ve özellikler. (Ed. Ali Öztürk). İlköğretimde drama. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları, 19-32. Kara, Ö. T. (2000). Türkçe öğretiminde yaratıcı drama. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Erzurum. Kara, Ö. T. (2010a). Dramanın ilk uygulayıcıları: Türk Şamanları. International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic 5(2), 1180-1191. Kara, Ö. T. (2010b). Dramayla öykü oluşturma yönteminin ilköğretim ikinci kademe Türkçe öğretimine etkisi. Doktora tezi, Selçuk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Konya Kara, Ö. T. (2014). Drama lideri olarak Türkçe öğretmeni. Kastamonu Eğitim Dergisi, 22(1), 339-360.
Course Learning Outcomes
Order | Course Learning Outcomes |
---|---|
LO01 | Explain the relationship between drama and literary theories. |
LO02 | Explain the relationship between drama and literary theories |
LO03 | Recognizes famous figures of Turkish literature through drama. |
LO04 | Recognizes famous figures of world literature through drama. |
Relation with Program Learning Outcome
Order | Type | Program Learning Outcomes | Level |
---|---|---|---|
PLO01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Comprehends the historical and contemporary materials of Turkish Language and Literature with the help of scientific methods and theoretical knowledge. | 5 |
PLO02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | List the importance of the basic concepts of Turcology. | 3 |
PLO03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Analyzes language and literature materials with comparative methods. | 2 |
PLO04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Study on literary texts with independent or group. | 5 |
PLO05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Reaches reference sources related to the field. | 2 |
PLO06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Understands the historical development process of Turkish Language and Literature. | 4 |
PLO07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | List the theoretical foundations of the relationship between literature, language and culture. | 4 |
PLO08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Evaluates old and new texts. | |
PLO09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Gains intellectual accumulation related to the field. | 4 |
PLO10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Supports the development of Turkology. | 2 |
PLO11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Understands the place of Turkish Language and Literature among the world languages and literatures. | 3 |
PLO12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Gains a philological and linguistic view. | 2 |
PLO13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Uses scientific methods and philological information effectively in literary text analysis. | 3 |
PLO14 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Evaluates the problems related to Turcology. | 4 |
PLO15 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Gains communication skills on issues related to Turkology. | 4 |
PLO16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Analyzes the relationship between language, culture and literature. | 3 |
PLO17 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Gains the ability to transfer the acquired knowledge and knowledge. | 3 |
PLO18 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Makes scientific analyzes related to the field. | 4 |
Week Plan
Week | Topic | Preparation | Methods |
---|---|---|---|
1 | Drama and Art Relationship | Research-material development | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Drama and Literature Relationship | Research-material development | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Using Drama in Studying Artworks | Research-material development | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Sociological Criticism and Drama | Research-material development | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Expressionism and Drama | Research-material development | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Psychoanalytic Literary Theory and Drama | Research-material development | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Postmodernism and Drama | Research-material development | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Mid-Term Exam | Preparing for the exam | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
9 | Intertextuality Theory and Drama | Research-material development | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Using Drama in Teaching Literary Movements | Research-material development | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Introducing the Leading Personalities of Turkish Literature through Drama | Research-material development | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Rol Oynama |
12 | ı Introducing the Leading Personalities of World Literature through Drama | Research-material development | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Rol Oynama |
13 | Drama Applications | Research-material development | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Rol Oynama |
14 | Analysis of Related Studies in the Field | Research-material development | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | General Evaluation | Research-material development | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Term Exams | Preparing for the exam | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
17 | Term Exams | Preparing for the exam | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
Student Workload - ECTS
Works | Number | Time (Hour) | Workload (Hour) |
---|---|---|---|
Course Related Works | |||
Class Time (Exam weeks are excluded) | 14 | 3 | 42 |
Out of Class Study (Preliminary Work, Practice) | 14 | 3 | 42 |
Assesment Related Works | |||
Homeworks, Projects, Others | 0 | 0 | 0 |
Mid-term Exams (Written, Oral, etc.) | 1 | 12 | 12 |
Final Exam | 1 | 18 | 18 |
Total Workload (Hour) | 114 | ||
Total Workload / 25 (h) | 4,56 | ||
ECTS | 5 ECTS |