TDE724 Mesnevis of 17 th Century

4 ECTS - 2-0 Duration (T+A)- . Semester- 2 National Credit

Information

Code TDE724
Name Mesnevis of 17 th Century
Semester . Semester
Duration (T+A) 2-0 (T-A) (17 Week)
ECTS 4 ECTS
National Credit 2 National Credit
Teaching Language Türkçe
Level Yüksek Lisans Dersi
Type Normal
Mode of study Yüz Yüze Öğretim
Catalog Information Coordinator Prof. Dr. İBRAHİM ÇETİN DERDİYOK


Course Goal

The aim of this lesson to teach the introduction of the 17th century mathnawies and the evaluation of mathnawies in terms of historical, geographical, sociogical.

Course Content

İn this course 17th. centurys mesnevis characteristics, 17th. century mathnawies are telling and texts are analysing.

Course Precondition

None

Resources

Numan Külekçi, Mesnevi Edebiyatı Antolojisi Cilt I ve II, Aktif Yayınevi, Erzurum 1999; Şener Demirel, Dinle Neyden.

Notes

İsmail Ünver, Mesnevi, Türk Dili, Türk Şiiri Özel Sayısı II (Divan Şiiri), TDK Yayınları, Cilt: LII, Sayı: 415, 416, 417, Ankara 1986, s.430-463; Ali Canip Yöntem, Tarihi Aydınlatacak Edebi Eserlerden Hayriye-Lütfiye, (Prof.Dr.Ali Canip Yöntemin Eski Türk Edebiyatı Üzerine Makaleleri, Hazırlayanlar: Doç.Dr.Ahmet Sevgi Yrd.Doç.Dr.Mustafa Özcan), Sözler Yayınları, İstanbul 1996.


Course Learning Outcomes

Order Course Learning Outcomes
LO01 Evaluates texts in terms of language and literary characteristics.
LO02 Knows the development of mesnevi at Turkish literature from beginning to 17th. century.
LO03 Knows the kinds of mathnawies.
LO04 Distinguishes the topics of 17th. century mathnawies.
LO05 Recognizes the academic studies and publishes about 17th. century mathnawies.
LO06 Comprehends the the sources of 17th century mesnevis.
LO07 Recognizes the 17th century mesnevis with their general characteristics.
LO08 Distinguishes the 17th. century mesnevis from 16th. century mesnevis.


Relation with Program Learning Outcome

Order Type Program Learning Outcomes Level
PLO01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Comprehends the historical and contemporary materials of Turkish Language and Literature with the help of scientific methods and theoretical knowledge.
PLO02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal List the importance of the basic concepts of Turcology.
PLO03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Analyzes language and literature materials with comparative methods. 4
PLO04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Study on literary texts with independent or group. 4
PLO05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Reaches reference sources related to the field. 4
PLO06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Understands the historical development process of Turkish Language and Literature. 3
PLO07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal List the theoretical foundations of the relationship between literature, language and culture.
PLO08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Evaluates old and new texts. 4
PLO09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Gains intellectual accumulation related to the field. 3
PLO10 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Supports the development of Turkology.
PLO11 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Understands the place of Turkish Language and Literature among the world languages and literatures.
PLO12 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Gains a philological and linguistic view.
PLO13 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Uses scientific methods and philological information effectively in literary text analysis.
PLO14 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Evaluates the problems related to Turcology. 4
PLO15 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Gains communication skills on issues related to Turkology. 4
PLO16 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Analyzes the relationship between language, culture and literature.
PLO17 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Gains the ability to transfer the acquired knowledge and knowledge. 4
PLO18 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Makes scientific analyzes related to the field.


Week Plan

Week Topic Preparation Methods
1 Hakani's (death. 1606-07) Hilye-i Şerife Source Reading Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
2 Gani-zade Nadiri's (death. 1626-27) Şeh-name Source Reading Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
3 Nevi-zade Atayi (death. 1654) Source Reading Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
4 Saki-name or Alem-nüma Source Reading Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
5 Heft-han Source Reading Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma
6 Fuzuni's Gül-i Sad-berg Source Reading Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
7 Neşati Ahmet Dede (death. 1674) Source Reading Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması
8 Mid-Term Exam Repeating the subjects described in the course notes and sources. Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Şehrengiz, Miraciyye Source Reading Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
10 Der-Medh-i Hazret-i Mevlana Source Reading Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
11 Güfti Teşrifatüş-Şuara Source Reading Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama
12 Nabi (death 1712) Source Reading Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Alıştırma ve Uygulama
13 Hayriyye Source Reading Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
14 Hayrabat-I Source Reading Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Grup Çalışması
15 Hayrabat-II Source Reading Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Grup Çalışması
16 Term Exams Repeating the subjects described in the course notes and sources. Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Term Exams Repeating the subjects described in the course notes and sources. Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Student Workload - ECTS

Works Number Time (Hour) Workload (Hour)
Course Related Works
Class Time (Exam weeks are excluded) 14 2 28
Out of Class Study (Preliminary Work, Practice) 14 2 28
Assesment Related Works
Homeworks, Projects, Others 1 0 0
Mid-term Exams (Written, Oral, etc.) 1 8 8
Final Exam 1 24 24
Total Workload (Hour) 88
Total Workload / 25 (h) 3,52
ECTS 4 ECTS