Information
Code | ABL645 |
Name | Membran Transporters II |
Term | 2022-2023 Academic Year |
Term | Spring |
Duration (T+A) | 2-0 (T-A) (17 Week) |
ECTS | 5 ECTS |
National Credit | 2 National Credit |
Teaching Language | Türkçe |
Level | Doktora Dersi |
Type | Normal |
Mode of study | Yüz Yüze Öğretim |
Catalog Information Coordinator | Prof. Dr. MEHMET ATA SEÇİLMİŞ |
Course Instructor |
1 |
Course Goal / Objective
To examine the relationship between membrane transporters and drug response.
Course Content
Functional importance of membrane carriers in therapeutic drug response, relationship between adverse drug responses and membrane carriers. Membrane transport kinetics and mechanism
Course Precondition
None
Resources
1. Basic and Clinical Pharmacology (Katzung), 2. The Pharmacologıcal Basıs of Therapeutıcs (Goodman and Gilman), 3. Akılcıl Tedavi Yönünden Tıbbi Farmakoloji, Editör: Prof. Dr. S. Oğuz Kayaalp
Notes
Internet and library databases
Course Learning Outcomes
Order | Course Learning Outcomes |
---|---|
LO01 | Knows the functional role of membrane transporters |
LO02 | Knows fuctional role of membrane transporters on drug responses |
LO03 | Knows the basic principles of membrane transport |
LO04 | Knows the kinetic of membrane transport |
LO05 | Knows the transport superfamily in human genom |
LO06 | Knows the renal and hepatic transporters in pharmacocinetics. |
Relation with Program Learning Outcome
Order | Type | Program Learning Outcomes | Level |
---|---|---|---|
PLO01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Develops current and advanced knowledge in forensic sciences at the level of expertise. | 3 |
PLO02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Comprehends the research methods related to Forensic Sciences at expertise level. | 2 |
PLO03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Knows the importance of ethical principles for society and person. | |
PLO04 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Develops a new idea, method, design and/or application on forensic sciences. | 1 |
PLO05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Can write scientific articles related to Forensic Sciences. | 1 |
PLO06 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Are capable of critical analysis, evaluation and synthesis of new and complex ideas. | 3 |
PLO07 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Follows evidence-based practices and conducts research on professional practices that will constitute evidence in his field. | 1 |
PLO08 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Defends her/his original views when discussing the issues in her field with experts. | 2 |
PLO09 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Can communicate with their peers, the larger scholarly community and with society in general about Forensic science area. | 1 |
PLO10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Contributes to the solution of social, scientific, cultural and ethical problems encountered in matters related to forensic sciences. | 1 |
PLO11 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Discusses current developments and her/his own work with different groups in written, oral and visual formats. | 3 |
PLO12 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Uses the knowledge and research methods obtained in the field in solving forensic cases and events. | 4 |
PLO13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Knows the concept of expertise and forensic procedural approach. | |
PLO14 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Knows crime scene investigation and evidence collection procedures | |
PLO15 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Knows the concepts of crime, causes of crime and punishment. | |
PLO16 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Recognizes basic forensic medicine and forensic science applications. | 2 |
Week Plan
Week | Topic | Preparation | Methods |
---|---|---|---|
1 | Membrane tranporters in therapeutic drug response | Textbooks of Pharmacology | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma |
2 | Membrane tranporters and adverse drug reactions | Textbooks of Pharmacology | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma |
3 | Basic mechanism of membrane transport | Textbooks of Pharmacology | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma |
4 | Kinetics of membrane transport | Textbooks of Pharmacology | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma |
5 | Vektörel taşımaector transport | Textbooks of Pharmacology | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma |
6 | Structure and mechanism of transporters | Textbooks of Pharmacology | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma |
7 | Tranporrter superfamilies in the human genome | Textbooks of Pharmacology | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma |
8 | Mid-Term Exam | Textbooks of Pharmacology | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma |
9 | Distribution of drug-related ABC transporters | Textbooks of Pharmacology | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma |
10 | Genetic variation in membrane transporters. in clinical drug response | Textbooks of Pharmacology | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma |
11 | Transporters in pharmacocinetics | Textbooks of Pharmacology | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma |
12 | Hepatic transporters | Textbooks of Pharmacology | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma |
13 | Renal transporters | Textbooks of Pharmacology | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma |
14 | Transporters and pharmacodynamics | Textbooks of Pharmacology | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma |
15 | Blood-brain barrier | Textbooks of Pharmacology | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma |
16 | Term Exams | Textbooks of Pharmacology | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Term Exams | Textbooks of Pharmacology | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Student Workload - ECTS
Works | Number | Time (Hour) | Workload (Hour) |
---|---|---|---|
Course Related Works | |||
Class Time (Exam weeks are excluded) | 14 | 2 | 28 |
Out of Class Study (Preliminary Work, Practice) | 14 | 4 | 56 |
Assesment Related Works | |||
Homeworks, Projects, Others | 0 | 0 | 0 |
Mid-term Exams (Written, Oral, etc.) | 1 | 10 | 10 |
Final Exam | 1 | 20 | 20 |
Total Workload (Hour) | 114 | ||
Total Workload / 25 (h) | 4,56 | ||
ECTS | 5 ECTS |