Information
Code | CMT0031 |
Name | Applied Rheology |
Term | 2022-2023 Academic Year |
Term | Spring |
Duration (T+A) | 3-0 (T-A) (17 Week) |
ECTS | 6 ECTS |
National Credit | 3 National Credit |
Teaching Language | Türkçe |
Level | Yüksek Lisans Dersi |
Type | Normal |
Mode of study | Yüz Yüze Öğretim |
Catalog Information Coordinator | |
Course Instructor |
1 |
Course Goal / Objective
Learn about the flow and deformations of materials under force. The viscoelastic properties of materials and their variation with factors such as temperature will be learned.
Course Content
Rheology-related concepts, rotational and oscillation tests, test methods, equipment to be used in the tests will be explained.
Course Precondition
None
Resources
Uygulamalı Reoloji - Joe Flow ile Reoloji yolunda
Notes
Lecturer Notes
Course Learning Outcomes
Order | Course Learning Outcomes |
---|---|
LO01 | It will be informed about the flow and deformation of materials under force. |
LO02 | Oscillation tests will be learned with different applications. |
LO03 | Rheometer and its equipments will be introduced and tool selection for different materials will be learned. |
LO04 | Rotation tests will be learned with different applications. |
Relation with Program Learning Outcome
Order | Type | Program Learning Outcomes | Level |
---|---|---|---|
PLO01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Is dominated with basic concepts, theories and principles in mechanical engineering | 3 |
PLO02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Is equipped with the basic knowledge of math, science and engineering | 3 |
PLO03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Uses computers effectively, has the ability of computer-aided drafting, design, analysis, and presentation | 4 |
PLO04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Plans and does experiments in advanced level, interpretes and analizes the results and the data | 5 |
PLO05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Is equipped with a variety of skills and advanced engineering techniques | 3 |
PLO06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | To design a system, component or process in order to meet the needs of various engineering problems within the limitations of technical, economic, environmental, manufacturability, sustainability | 4 |
PLO07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Independently reviews and learns the applications in an enterprise, makes a critical assessment of the problems faced with, has the ability of selecting the proper technique to formulate problems and propose solutions | |
PLO08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Identifies a product or its production process, design, development, and prioritise its use | 4 |
PLO09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Becomes aware of the necessity of lifelong learning and continuously self-renew | 4 |
PLO10 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Is capable of effective oral and written English for technical or non-technical use | 3 |
PLO11 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Has teamwork skills, good communication skills and works efficiently as a member of versatile and an interdisciplinary team | |
PLO12 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Is aware of the technical and ethical responsibilities, inquisitive and innovative |
Week Plan
Week | Topic | Preparation | Methods |
---|---|---|---|
1 | Reolojinin Dili | The subject will be prepared from the textbook. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Viskozite ve Akış Özellikleri | The subject will be prepared from the textbook. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Rotasyonel Test Yöntemleri | The subject will be prepared from the textbook. | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
4 | Dört Akış Davranışı | The subject will be prepared from the textbook. | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
5 | Viskoelastik Özellikler | The subject will be prepared from the textbook. | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
6 | Power Law Modeli | The subject will be prepared from the textbook. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
7 | Üç Aralıklı Tiksotropi | The subject will be prepared from the textbook. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Mid-Term Exam | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
9 | Genlik Tarama Testi | The subject will be prepared from the textbook. | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
10 | Frekans Tarama Testi | The subject will be prepared from the textbook. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | Geleneksel Olmayan Ölçümler | The subject will be prepared from the textbook. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
12 | Reometrenin Temelleri | The subject will be prepared from the textbook. | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
13 | Önemli Reometre Özellikleri Motor kontrolü | The subject will be prepared from the textbook. | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
14 | Önemli Reometre Özellikleri Sıcaklık kontrolü | The subject will be prepared from the textbook. | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
15 | Önemli Reometre Özellikleri Boşluk Doğruluğu | The subject will be prepared from the textbook. | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
16 | Term Exams | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
17 | Term Exams | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Student Workload - ECTS
Works | Number | Time (Hour) | Workload (Hour) |
---|---|---|---|
Course Related Works | |||
Class Time (Exam weeks are excluded) | 14 | 3 | 42 |
Out of Class Study (Preliminary Work, Practice) | 14 | 5 | 70 |
Assesment Related Works | |||
Homeworks, Projects, Others | 0 | 0 | 0 |
Mid-term Exams (Written, Oral, etc.) | 1 | 15 | 15 |
Final Exam | 1 | 30 | 30 |
Total Workload (Hour) | 157 | ||
Total Workload / 25 (h) | 6,28 | ||
ECTS | 6 ECTS |