Information
Code | FAR541 |
Name | Respiratory system Pharmacology II |
Term | 2022-2023 Academic Year |
Semester | . Semester |
Duration (T+A) | 2-0 (T-A) (17 Week) |
ECTS | 5 ECTS |
National Credit | 2 National Credit |
Teaching Language | Türkçe |
Level | Belirsiz |
Type | Normal |
Mode of study | Yüz Yüze Öğretim |
Catalog Information Coordinator | Prof. Dr. EDA KUMCU |
Course Goal / Objective
The aim of the course is to understand the pathophysiology of the respiratory system and the mechanism of action of drugs used in respiratory system diseases at the pharmacological level.
Course Content
Pathogenesis of asthma, beta-adrenergic receptor agonists, muscarinic agonists, methylxanthines, steroids, lipoxygenase inhibitors, leukotriene receptor antagonists,
Course Precondition
None
Resources
The aim of the course is to understand the pathophysiology of the respiratory system and the mechanism of action of drugs used in respiratory system diseases at the pharmacological level.
Notes
Ralated and basic literatures
Course Learning Outcomes
Order | Course Learning Outcomes |
---|---|
LO01 | Understands the pathophysiology of asthma |
LO02 | Explain the drugs used in respiratory system diseases |
LO03 | Comprehends the mechanism of action of drugs used in respiratory system diseases. |
LO04 | Research literature on respiratory system physiology and pharmacology |
LO05 | Interprets the literature on respiratory system physiology and pharmacology. |
Relation with Program Learning Outcome
Order | Type | Program Learning Outcomes | Level |
---|---|---|---|
PLO01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Explains the concepts of pharmacology, pharmacokinetics and pharmacodynamics | 4 |
PLO02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Knows the interaction between the effects and the mechanisms of action of drugs and drug interactions | 4 |
PLO03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Explains the sideeffects and toxic effects of drugs | 4 |
PLO04 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Uses experimental setup for an in vitro or in vivo pharmacological study | |
PLO05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Follows the scientific literature related to the scientific field | 3 |
PLO06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Takes part in the project design, maintenance and analysis of data. | |
PLO07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Be aware of the importance of scientific research ethics. | |
PLO08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Expresses scientific ideas analytically and establishes hypotheses. | 3 |
PLO09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Takes part in the statistical evaluation of the data. | |
PLO10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Aware of the importance of rational drug use | 4 |
Week Plan
Week | Topic | Preparation | Methods |
---|---|---|---|
1 | Pathophysiology of asthma | Reading the related section | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Pathophysiology of asthma | Reading the related section | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
3 | Beta-adrenerjik receptor agonists | Reading the related section | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Beta-adrenerjik receptor agonists | Reading the textbook and related literature | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Muscarinic antagonists | Reading the textbook and related literature | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Methylxanthines | Reading the textbook and related literature | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım |
7 | Methylxanthines | Reading the textbook and | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Mid-Term Exam | Overview the related chapters | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Sözlü Sınav |
9 | Steroids | Reading the textbook and | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Steroids | Reading the textbook and | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Lipooxygenase inhibitors | Reading the textbook and | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Lipooxygenase inhibitors | Reading the textbook and | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Leukotriene receptor antagonists | Reading the textbook and | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım |
14 | Leukotriene receptor antagonists | Reading the textbook and | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım |
15 | Case discussions | Reading the textbook and | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
16 | Term Exams | Overview the related chapters | Ölçme Yöntemleri: Sözlü Sınav, Yazılı Sınav |
17 | Term Exams | Overview the related chapters | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Sözlü Sınav |
Student Workload - ECTS
Works | Number | Time (Hour) | Workload (Hour) |
---|---|---|---|
Course Related Works | |||
Class Time (Exam weeks are excluded) | 14 | 2 | 28 |
Out of Class Study (Preliminary Work, Practice) | 14 | 4 | 56 |
Assesment Related Works | |||
Homeworks, Projects, Others | 0 | 0 | 0 |
Mid-term Exams (Written, Oral, etc.) | 1 | 10 | 10 |
Final Exam | 1 | 20 | 20 |
Total Workload (Hour) | 114 | ||
Total Workload / 25 (h) | 4,56 | ||
ECTS | 5 ECTS |