BSB614

5 ECTS - 3-0 Duration (T+A)- . Semester- 3 National Credit

Information

Code BSB614
Name
Term 2023-2024 Academic Year
Semester . Semester
Duration (T+A) 3-0 (T-A) (17 Week)
ECTS 5 ECTS
National Credit 3 National Credit
Teaching Language Türkçe
Level Doktora Dersi
Type Normal
Mode of study Yüz Yüze Öğretim
Catalog Information Coordinator Prof. Dr. NÜKET ELPEZE ERGEÇ


Course Goal / Objective

To introduce the methods and methods of discourse and to teach the application.

Course Content

Analysis methodology of discourse in media texts will be explained. Discourse methodologies will be explained through different approaches.

Course Precondition

none

Resources

Antaki, C., Billing, M.G., Edwards, D.and Potter, J.A., (2003) “Söylev Analizi, Analiz Yapmak Demektir: Altı Analitik Eksikliğin Etüdü”.

Notes

Van Dijk, T. (2003). Critical discourse analysis. D.Schiffrin., D. Tannen, & E., H. Hamilton (Ed.), In The Handbook of Discourse Analysis. (352-372). Oxford: Blakwell Publishing. Wodak, R. & Meyer, M. (2002). Methods of critical discourse analysis. London: Sage Publications.


Course Learning Outcomes

Order Course Learning Outcomes
LO01 Students will learn the discourse approach and methods.
LO02 In this course the student will notice the discourses in media messages.
LO03 to learn how to use discourse analysis in media content
LO04 Students will learn the limits of discourse approach.


Relation with Program Learning Outcome

Order Type Program Learning Outcomes Level
PLO01 Belirsiz Gains the ability to work in interdisciplinary areas. 5
PLO02 Belirsiz Gains professional knowledge and skills that will contribute to the development of sports in the fields of coaching, health, sports management, teaching skills in sports, tourism and other sectors. 4
PLO03 Belirsiz He/she specializes in the basic subjects specific to the field of sports sciences and the theories, concepts, principles and methods on which they are based.
PLO04 Belirsiz Gains competence in sports sciences.
PLO05 Belirsiz Follow the literature related to sports science at national and international level.
PLO06 Belirsiz Gains the ability to reach new syntheses by doing independent and original scientific research. 4
PLO07 Belirsiz She/he can share her knowledge and transfer what she has learned. 3
PLO08 Belirsiz They can use their knowledge and competencies for the benefit of society within the framework of ethical principles.
PLO09 Belirsiz Can define the problems of the field and produce analytical solutions. 5
PLO10 Belirsiz Can make original studies that can bring innovation to sports sciences.
PLO11 Belirsiz They can follow technological developments in sports sciences and apply these developments in their field.
PLO12 Belirsiz They can take part in projects in different fields of sports sciences and approach problems holistically.


Week Plan

Week Topic Preparation Methods
1 What is Discourse, Introduction to the course reading Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
2 Discourse and İdeology Purvis, T. & Hunt, A. (2014). Söylem, İdeoloji, Söylem, İdeoloji, Söylem, İdeoloji... . Moment Dergi , Çağın Ruhu ve Karşı-Hegemonya , 9-36 Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
3 critical discourse approach-overall assessment ELPEZE ERGEÇ, N., (2010). Medya ve Söylem . Ankara: Pegem Yayınevi. https://avesis.cu.edu.tr/yayin/080415b0-f907-41e2-99b3-1384f75796e0/medya-ve-soylem Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
4 Post-structuralist discourse approach - Michel Foucault Balcı, A. (2016). Michel Foucault’da Metod: Arkeoloji, Soybilim ve Etik . Uluslararası Politik Araştırmalar Dergisi , 1 (1) , 26-34 Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap
5 Discursive practical approach Papatya, N. & Geniş, M. A. (2018). Reklamlarda İdeolojik Dil Ve Söylem: Norman Faırclough Ekseninde Eleştirel Bir Değerlendirme . Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi , 5 (3) , 954-976 . Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
6 Socio-cognitive discourse approach Haberlerin Söylem Olarak Disiplinlerarası İncelenmesi – Teun A. van Dijk https://acikders.ankara.edu.tr/mod/resource/view.php?id=82755 Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
7 Discursive historical approach Çakmak, F. & Bilişli, Y. (2019). İdeoloji, Söylem ve İletişim Çalışmalarında Ruth Wodak . Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi , 19 (2) , 99-124 Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
8 Mid-Term Exam reading Ölçme Yöntemleri:
Ödev
9 Cognitive-linguistic discourse approach M. Yetim, R. Erdağ, “Uluslararası İlişkilerde Eleştirel Söylem Analizi: Revizyonist Söylemin Gelişimi”, İstanbul Gelişim Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 5, (1), Nisan 2018, ss. 79-100. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
10 Post-Marxist discourse approach İNCE Ş (2012). Şapkadan çıkan: Bir söylem analizi denemesi. Kültür ve İletişim, 15(1), 9 - 36. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
11 Discursive practical approach to the analysis of media texts Karaduman, S. (2017). Eleştirel Söylem Çözümlemesinin Eleştirel Haber Araştırmalarına Katkısı ve Sunduğu Perspektif . Maltepe Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi , 4 (2) , 31-46 . Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
12 Cognitive approach to the analysis of media texts Toruk, İ. & Sine, R. (2012). Haber Söylem Üretimindeki İdeolojik Etki: Wikileaks Haberleri . Selçuk Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Dergisi , (31) , 351-378 . Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
13 Post-Marxist approach to the analysis of media texts N. ELPEZE ERGEÇ, "Medya Söylemi ile Düşmana Dönüşüm: Tekel İşçilerinin Eylemi," LaborComm 2010, Uluslararası İşçi ve İletişim Konferansı , Ankara, Turkey, pp.7-15, 2010 Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
14 Criticisms of discourse analysis Charles Antaki, Michael Billig, Derek Edwards, Jonathan Potter (2003) Discourse Analysis Means Doing Analysis: A Critique Of Six Analytic Shortcomings Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
15 presentations Ömer, Ö. Z. E. R. Eleştirel Söylem Çözümlemesi: Haber Örnekleri Üzerinden Bir İnceleme. Etkileşim, (9), 36-54. Öğretim Yöntemleri:
Proje Temelli Öğrenme
16 Term Exams . Ölçme Yöntemleri:
Ödev
17 Term Exams .. Ölçme Yöntemleri:
Proje / Tasarım


Student Workload - ECTS

Works Number Time (Hour) Workload (Hour)
Course Related Works
Class Time (Exam weeks are excluded) 14 3 42
Out of Class Study (Preliminary Work, Practice) 14 4 56
Assesment Related Works
Homeworks, Projects, Others 1 12 12
Mid-term Exams (Written, Oral, etc.) 1 12 12
Final Exam 1 12 12
Total Workload (Hour) 134
Total Workload / 25 (h) 5,36
ECTS 5 ECTS

Update Time: 14.05.2023 06:09