YBP243 Professional Ethics

2 ECTS - 2-0 Duration (T+A)- 3. Semester- 2 National Credit

Information

Code YBP243
Name Professional Ethics
Term 2024-2025 Academic Year
Semester 3. Semester
Duration (T+A) 2-0 (T-A) (17 Week)
ECTS 2 ECTS
National Credit 2 National Credit
Teaching Language Türkçe
Level Belirsiz
Type Normal
Mode of study Yüz Yüze Öğretim
Catalog Information Coordinator Öğr. Gör.Dr. Elif DAĞLI
Course Instructor Öğr. Gör. GÜLAY HALİDİ (A Group) (Ins. in Charge)


Course Goal / Objective

The aim of the course is to define the concepts of ethics, medical ethics and professional ethics, to explain the principles of medical ethics, and to analyze possible ethical problems that may arise in the care of the elderly.

Course Content

Concept of Ethics, Ethics and Ethics Professional Ethics and Medical Ethics, Deontology Ethics and Law, Ethical Codes Principles of Medical Ethics Paternalism, Informed Consent Privacy, Patient Confidentiality and Confidentiality Disclosure of Medical Truth Patient Rights Geriatrics and Ethics Ethical Dimension of Approach to Elderly Patients Termination of Supportive Treatments in Elderly Patients Ethical Aspect of Medical Research in Elderly Patients, Neglect and Abuse of the Elderly

Course Precondition

no

Resources

1-Kadıoğlu S. Çukurova Üniversitesi Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu Ders Deontoloji ve Tıbbi Etik Notları, 2012. 2-Demir Karabulut S, Gülpınar G, Halidi G, Keleş Ş, Yalım NY. Türkiye Biyoetik Derneği Sağlık Profesyonelleri için Meslek Etiği Dizisi 1: Sağlık Programları Meslek Etiği. Dizi Editörü Yalım NY, Kitap Editörü Keleş Ş. Ankara: Ankara Nobel Tıp Kitabevleri, 2019. 3-Akın E, Göçmen Baykara Z, Kırşan Büyüktarakçı M, Doğan N, Eyüboğlu G, Gül Ş, Gün M, Halidi G, Demir Karabulut S, Nesipoğlu G, Yılmaz Ş. Türkiye Biyoetik Derneği Sağlık Profesyonelleri için Meslek Etiği Dizisi 2: Hemşirelik ve Etik. Dizi Editörü Yalım NY, Kitap Editörü Göçmen Baykara Z. Ankara: Ankara Nobel Tıp Kitabevleri, 2022. 4-Halidi G. Yaşlı Bakımı Programı Meslek Etiği Ders Notları, 2015.

Notes

1-Kadıoğlu S. Çukurova Üniversitesi Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu Ders Deontoloji ve Tıbbi Etik Notları, 2012. 2-Demir Karabulut S, Gülpınar G, Halidi G, Keleş Ş, Yalım NY. Türkiye Biyoetik Derneği Sağlık Profesyonelleri için Meslek Etiği Dizisi 1: Sağlık Programları Meslek Etiği. Dizi Editörü Yalım NY, Kitap Editörü Keleş Ş. Ankara: Ankara Nobel Tıp Kitabevleri, 2019. 3-Akın E, Göçmen Baykara Z, Kırşan Büyüktarakçı M, Doğan N, Eyüboğlu G, Gül Ş, Gün M, Halidi G, Demir Karabulut S, Nesipoğlu G, Yılmaz Ş. Türkiye Biyoetik Derneği Sağlık Profesyonelleri için Meslek Etiği Dizisi 2: Hemşirelik ve Etik. Dizi Editörü Yalım NY, Kitap Editörü Göçmen Baykara Z. Ankara: Ankara Nobel Tıp Kitabevleri, 2022. 4-Halidi G. Yaşlı Bakımı Programı Meslek Etiği Ders Notları, 2015.


Course Learning Outcomes

Order Course Learning Outcomes
LO01 Distinguish the concepts of ethics-morality-law.
LO02 Defines the concepts of ethics, medical ethics, professional ethics and deontology.
LO03 Explain the principles of medical ethics.
LO04 List possible ethical problems and dilemmas that may arise in elderly care within the framework of medical ethics principles.


Relation with Program Learning Outcome

Order Type Program Learning Outcomes Level
PLO01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal 1. Explains basic principles and concepts with elderly care.
PLO02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal 2. States aging, aging process and changes in the aging process.
PLO03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal 3.Explains personal , social, cultural differences of elderly individuals, and the basic information for improving the quality of life .
PLO04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal 4.Distinguishes social , professional , ethical principles and laws in elderly care.
PLO05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal 5. Describes interventions in elderly care.
PLO06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal 6.Describes interventions personal , social, cultural differences of elderly individuals regarding enviromental regulations in home aged care.
PLO07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal 7.Describes physiological changes in old age and the principles of specific nutrition to common diseases.
PLO08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal 8. Lists health and occupational safety practices in working environment.
PLO09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal 9. Distinguishes social rehabilitation needs in elderly and performs them.
PLO10 Bilgi - Kuramsal, Olgusal 10. Uses critical thinking , creative thinking and appropriate methods and techniques for the development of problem solving skills .
PLO11 Bilgi - Kuramsal, Olgusal 11. Uses effectively first aid techniques in case of emergency in the elderly.
PLO12 Bilgi - Kuramsal, Olgusal 12.Uses effectively interventions in holistic elderly care.
PLO13 Bilgi - Kuramsal, Olgusal 13.Uses planned basic techniques of physical rehabilitation in the elderly .
PLO14 Bilgi - Kuramsal, Olgusal 14. Takes responsibility for solving old problems in society as individuals and groups.
PLO15 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı 15.Analyzes information with a critical approach by themselves .
PLO16 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği 16. Uses the skills to communicate effectively with elderly persons and others.
PLO17 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği 17.Uses tools , information and communication technologies in working envoriment.
PLO18 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği 18.Monitors information in the field using at least one foreign language and comminicates with colleagues.
PLO19 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği 19. Initiatives for the thinking and development of their performance .
PLO20 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği 20.Monitors artistic, scientific events and current events in community and in the world.


Week Plan

Week Topic Preparation Methods
1 Introduction of the course and explanation of the course flow; The Concept of Ethics, Ethics and Morals Reading lecture notes Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
2 Professional Ethics and Medical Ethics, Deontology Reading lecture notes Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
3 Ethics and Law, Codes of Ethics Reading lecture notes Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
4 Principles of Medical Ethics I Reading lecture notes Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5 Principles of Medical Ethics II Reading lecture notes Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma
6 Paternalism, Informed Consent Reading lecture notes Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
7 Privacy, Patient Confidentiality and Confidentiality Reading lecture notes Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
8 Mid-Term Exam Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Telling the Medical Truth Reading lecture notes Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
10 Patient rights Reading lecture notes Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
11 Geriatrics and Ethics Reading lecture notes Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
12 Ethical Dimension of Approaching Elderly Patients Reading lecture notes Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım
13 Termination of Supportive Treatments in Elderly Patients Reading lecture notes Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
14 Ethical Dimension of Medical Research in Elderly Patients Reading lecture notes Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma
15 Neglect and Abuse of the Elderly, Course Evaluation Reading lecture notes Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım
16 Term Exams Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Term Exams Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Student Workload - ECTS

Works Number Time (Hour) Workload (Hour)
Course Related Works
Class Time (Exam weeks are excluded) 14 2 28
Out of Class Study (Preliminary Work, Practice) 14 1 14
Assesment Related Works
Homeworks, Projects, Others 0 0 0
Mid-term Exams (Written, Oral, etc.) 1 6 6
Final Exam 1 6 6
Total Workload (Hour) 54
Total Workload / 25 (h) 2,16
ECTS 2 ECTS

Update Time: 08.05.2023 01:09