Information
Code | YBP243 |
Name | Professional Ethics |
Term | 2024-2025 Academic Year |
Semester | 3. Semester |
Duration (T+A) | 2-0 (T-A) (17 Week) |
ECTS | 2 ECTS |
National Credit | 2 National Credit |
Teaching Language | Türkçe |
Level | Belirsiz |
Type | Normal |
Mode of study | Yüz Yüze Öğretim |
Catalog Information Coordinator | Öğr. Gör.Dr. Elif DAĞLI |
Course Instructor |
Öğr. Gör. GÜLAY HALİDİ
(A Group)
(Ins. in Charge)
|
Course Goal / Objective
The aim of the course is to define the concepts of ethics, medical ethics and professional ethics, to explain the principles of medical ethics, and to analyze possible ethical problems that may arise in the care of the elderly.
Course Content
Concept of Ethics, Ethics and Ethics Professional Ethics and Medical Ethics, Deontology Ethics and Law, Ethical Codes Principles of Medical Ethics Paternalism, Informed Consent Privacy, Patient Confidentiality and Confidentiality Disclosure of Medical Truth Patient Rights Geriatrics and Ethics Ethical Dimension of Approach to Elderly Patients Termination of Supportive Treatments in Elderly Patients Ethical Aspect of Medical Research in Elderly Patients, Neglect and Abuse of the Elderly
Course Precondition
no
Resources
1-Kadıoğlu S. Çukurova Üniversitesi Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu Ders Deontoloji ve Tıbbi Etik Notları, 2012. 2-Demir Karabulut S, Gülpınar G, Halidi G, Keleş Ş, Yalım NY. Türkiye Biyoetik Derneği Sağlık Profesyonelleri için Meslek Etiği Dizisi 1: Sağlık Programları Meslek Etiği. Dizi Editörü Yalım NY, Kitap Editörü Keleş Ş. Ankara: Ankara Nobel Tıp Kitabevleri, 2019. 3-Akın E, Göçmen Baykara Z, Kırşan Büyüktarakçı M, Doğan N, Eyüboğlu G, Gül Ş, Gün M, Halidi G, Demir Karabulut S, Nesipoğlu G, Yılmaz Ş. Türkiye Biyoetik Derneği Sağlık Profesyonelleri için Meslek Etiği Dizisi 2: Hemşirelik ve Etik. Dizi Editörü Yalım NY, Kitap Editörü Göçmen Baykara Z. Ankara: Ankara Nobel Tıp Kitabevleri, 2022. 4-Halidi G. Yaşlı Bakımı Programı Meslek Etiği Ders Notları, 2015.
Notes
1-Kadıoğlu S. Çukurova Üniversitesi Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu Ders Deontoloji ve Tıbbi Etik Notları, 2012. 2-Demir Karabulut S, Gülpınar G, Halidi G, Keleş Ş, Yalım NY. Türkiye Biyoetik Derneği Sağlık Profesyonelleri için Meslek Etiği Dizisi 1: Sağlık Programları Meslek Etiği. Dizi Editörü Yalım NY, Kitap Editörü Keleş Ş. Ankara: Ankara Nobel Tıp Kitabevleri, 2019. 3-Akın E, Göçmen Baykara Z, Kırşan Büyüktarakçı M, Doğan N, Eyüboğlu G, Gül Ş, Gün M, Halidi G, Demir Karabulut S, Nesipoğlu G, Yılmaz Ş. Türkiye Biyoetik Derneği Sağlık Profesyonelleri için Meslek Etiği Dizisi 2: Hemşirelik ve Etik. Dizi Editörü Yalım NY, Kitap Editörü Göçmen Baykara Z. Ankara: Ankara Nobel Tıp Kitabevleri, 2022. 4-Halidi G. Yaşlı Bakımı Programı Meslek Etiği Ders Notları, 2015.
Course Learning Outcomes
Order | Course Learning Outcomes |
---|---|
LO01 | Distinguish the concepts of ethics-morality-law. |
LO02 | Defines the concepts of ethics, medical ethics, professional ethics and deontology. |
LO03 | Explain the principles of medical ethics. |
LO04 | List possible ethical problems and dilemmas that may arise in elderly care within the framework of medical ethics principles. |
Relation with Program Learning Outcome
Order | Type | Program Learning Outcomes | Level |
---|---|---|---|
PLO01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | 1. Explains basic principles and concepts with elderly care. | |
PLO02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | 2. States aging, aging process and changes in the aging process. | |
PLO03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | 3.Explains personal , social, cultural differences of elderly individuals, and the basic information for improving the quality of life . | |
PLO04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | 4.Distinguishes social , professional , ethical principles and laws in elderly care. | |
PLO05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | 5. Describes interventions in elderly care. | |
PLO06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | 6.Describes interventions personal , social, cultural differences of elderly individuals regarding enviromental regulations in home aged care. | |
PLO07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | 7.Describes physiological changes in old age and the principles of specific nutrition to common diseases. | |
PLO08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | 8. Lists health and occupational safety practices in working environment. | |
PLO09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | 9. Distinguishes social rehabilitation needs in elderly and performs them. | |
PLO10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | 10. Uses critical thinking , creative thinking and appropriate methods and techniques for the development of problem solving skills . | |
PLO11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | 11. Uses effectively first aid techniques in case of emergency in the elderly. | |
PLO12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | 12.Uses effectively interventions in holistic elderly care. | |
PLO13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | 13.Uses planned basic techniques of physical rehabilitation in the elderly . | |
PLO14 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | 14. Takes responsibility for solving old problems in society as individuals and groups. | |
PLO15 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | 15.Analyzes information with a critical approach by themselves . | |
PLO16 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | 16. Uses the skills to communicate effectively with elderly persons and others. | |
PLO17 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | 17.Uses tools , information and communication technologies in working envoriment. | |
PLO18 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | 18.Monitors information in the field using at least one foreign language and comminicates with colleagues. | |
PLO19 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | 19. Initiatives for the thinking and development of their performance . | |
PLO20 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | 20.Monitors artistic, scientific events and current events in community and in the world. |
Week Plan
Week | Topic | Preparation | Methods |
---|---|---|---|
1 | Introduction of the course and explanation of the course flow; The Concept of Ethics, Ethics and Morals | Reading lecture notes | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Professional Ethics and Medical Ethics, Deontology | Reading lecture notes | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Ethics and Law, Codes of Ethics | Reading lecture notes | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Principles of Medical Ethics I | Reading lecture notes | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Principles of Medical Ethics II | Reading lecture notes | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma |
6 | Paternalism, Informed Consent | Reading lecture notes | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Privacy, Patient Confidentiality and Confidentiality | Reading lecture notes | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Mid-Term Exam | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
9 | Telling the Medical Truth | Reading lecture notes | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Patient rights | Reading lecture notes | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Geriatrics and Ethics | Reading lecture notes | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Ethical Dimension of Approaching Elderly Patients | Reading lecture notes | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım |
13 | Termination of Supportive Treatments in Elderly Patients | Reading lecture notes | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Ethical Dimension of Medical Research in Elderly Patients | Reading lecture notes | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma |
15 | Neglect and Abuse of the Elderly, Course Evaluation | Reading lecture notes | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım |
16 | Term Exams | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
17 | Term Exams | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Student Workload - ECTS
Works | Number | Time (Hour) | Workload (Hour) |
---|---|---|---|
Course Related Works | |||
Class Time (Exam weeks are excluded) | 14 | 2 | 28 |
Out of Class Study (Preliminary Work, Practice) | 14 | 1 | 14 |
Assesment Related Works | |||
Homeworks, Projects, Others | 0 | 0 | 0 |
Mid-term Exams (Written, Oral, etc.) | 1 | 6 | 6 |
Final Exam | 1 | 6 | 6 |
Total Workload (Hour) | 54 | ||
Total Workload / 25 (h) | 2,16 | ||
ECTS | 2 ECTS |