BTES403 Instructional Material Design

4 ECTS - 2-0 Duration (T+A)- 7. Semester- 2 National Credit

Information

Code BTES403
Name Instructional Material Design
Semester 7. Semester
Duration (T+A) 2-0 (T-A) (17 Week)
ECTS 4 ECTS
National Credit 2 National Credit
Teaching Language Türkçe
Level Lisans Dersi
Type Normal
Mode of study Yüz Yüze Öğretim
Catalog Information Coordinator Dr. Öğr. Üyesi HABİBE ALDAĞ


Course Goal

The objective of this course is to develop the skills on selecting, designing, developing, and evaluating educational materials based on in instructional technology theory and application

Course Content

Instructional technologies; instructional analysis; instructional design models, theories and processes; relation among the features of instructional material, tools and instructional contextual factors; selecting instructional material; audio-visual-textual design principles and elements; message design principles; principles of material design and development; designing interactive materials; new applications; evaluating effectiveness of educational materials.

Course Precondition

None

Resources

Yanpar Şahin, Tuğba ve Soner Yıldırım. (1999). Öğretim Teknolojileri ve Materyal Geliştirme. Ankara: Anı Yayıncılık. Altun, Eralp ve Demirel, Özcan (2009). Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı. 4. Baskı. Ankara: Pegem A Yayıncılık Ö. Özgür Dursun. H. Ferhan Odabaşı (2011) Çoklu Ortam Tasarımı, Pegem Akademi. Şimşek, Ali (2009). Öğretim Tasarımı. Nobel Yayın Dağıtım. Seval Fer. Öğretim Tasarımı. Akkoyunlu, Buket, Altun, Arif ve Soylu Yılmaz, Meryem (2008). Öğretim Tasarımı. Maya Akademi.Yelken, Tuba, (2012) Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı, Ankara: Anı Yayınları Nuray Senemoğlu Gelişim, Öğrenme ve Öğretim. Sever, Ramazan( 2011) Öğretim Teknolojileri Materyal Tasarımı, Ankara: Anı Yayınları

Notes

Meşe, C. (2012). Çoklu ortam kanal ilkesine ve sunum biçimlerine göre çözümlü örneklerle desteklenerek hazırlanmış yazılımların öğrencilerin akademik erişi ve öğrenme deneyimine etkisi (Yüksek lisans tezi). Çukurova Üniversitesi, Adana. Köroğlu, L. S. (2009). Sekizinci sınıf fen ve teknoloji dersi kalıtım konusunun tartışma öğeleri temelli rehber sorularla desteklenen benzetim ortamında öğretiminin akademik başarı ve tartışma öğelerini kullanma düzeyine etkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana. Gökhan,A. (2011) Ortaöğretimde sera gazı etkisi, asit yağmurları ve ozon tabakası delinmesi konularında animasyonla öğretimin akademik başarıya etkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.


Course Learning Outcomes

Order Course Learning Outcomes
LO01 Explains audio-visual, message, material, multimedia, material design models, theories and principles in instructional technology.
LO02 Explains the relation among instructional factors, processes, stages related to instructional meterial development.
LO03 Designs, develops, and evaluates instructional materials based on the instructional design principles.
LO04 Proposes solution,selects, designs, develops, evaluates apropriate instructional materials based on changing faktörs, context and conditions.
LO05 Presents effective, functional, material development solution to instructional problems in accord with the theories, terms, principles, etc.


Relation with Program Learning Outcome

Order Type Program Learning Outcomes Level
PLO01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Knows and acts in accordance with the basic values, principles, laws, regulations and ethical rules required by the field of Computer and Instructional Technologies.
PLO02 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Knows the basic principles of Mainstream theories, methods and techniques related to Learning and Teaching, Instructional Technologies, Information Technologies. 4
PLO03 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Selects and uses instructional technologies required by educational problems or activities. 5
PLO04 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Organizes activities for teaching the field of information technologies and develops appropriate teaching materials. 5
PLO05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Uses theoretical knowledge in computer and educational sciences for solution purposes in learning environments . 4
PLO06 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Identifies learning and teaching problems and designs solutions, selects and applies appropriate methods for this design. 4
PLO07 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Develops an individual proposal, a product or a set of processes for solving a problem in the field as an indicator of independent working skills and the ability to take responsibility. Takes responsibility in individual or team projects and effectively fulfills the task. 4
PLO08 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği It engages in learning and self-development activities in order to follow current problems and changes in our country and in the world, and to acquire the knowledge and skills that the society in the near future will require..
PLO09 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği She undertakes new learning tasks in new situations and, when faced with a learning problem, applies problem solving that will lead her and her team to success on the basis of scientific and ethical values.
PLO10 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Establishes effective and healthy communication with students, teachers, school management, families and individuals in the study group. It takes responsibility for the dissemination and distribution of developments in the field at the local or national level.
PLO11 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Acting on the basis of scientific and ethical values in its works, it supports the protection and learning of these values.
PLO12 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik It carries the relevant developments in other fields to the field of instructional technologies. It creates and maintains an efficient collaborative working environment in cooperation with stakeholders.
PLO13 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Has the knowledge of software and hardware to teach Information and Communication Technologies courses and support other teachers; uses information and communication technologies and communicates using these technologies. 3
PLO14 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Within the scope of instructional technologies, it produces individual and group projects to solve the current problems of society. 4
PLO15 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği In order to access information, it conducts resource research and uses up-to-date information sources, evaluates the accuracy and timeliness of the information obtained from different sources.
PLO16 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği He has the skills of learning to learn, critical thinking and creative thinking. 4
PLO17 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Works effectively individually and in interdisciplinary groups. 4
PLO18 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Learns and uses emerging new technologies; In accordance with the basics of instructional technologies, it prepares content compatible with these new environments and presents it in a way that is effective in learning. 5
PLO19 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Knows distance learning theories and uses mainstream distance learning applications, media, tools, platforms and technologies for learning and teaching purposes. 2
PLO20 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Follows the information in the field and communicates with colleagues by using a foreign language at least at the European Language portfolio B1 level.


Week Plan

Week Topic Preparation Methods
1 Introduction to the Course Checking the course plan Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Anlatım
2 Instruction technology Readings Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Anlatım
3 Instructional analysis Readings- topic selection Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım
4 Learning-teaching tools, equipment, and materials Readings-topic-defining objectives Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Grup Çalışması, Örnek Olay
5 Decision making process for instructional material Reading about the subject- deciding material to be developed Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
6 Material design principles and elements Reading about the subject-material design Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Grup Çalışması, Örnek Olay
7 Design principles Reading about the subject-material design Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Örnek Olay
8 Mid-Term Exam Exam Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Sözlü Sınav, Ödev, Proje / Tasarım
9 Message design Reading about the subject-message design Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay
10 Approaches of developing course materials Reading about the subject-material design Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Örnek Olay
11 Development of visual, auditory, visual-auditory materials Reading about the subject-audio-visual design Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
12 Development of interactive materials Readings-design for interaction Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Örnek Olay
13 Using new technologies in material design Homework presentation Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Problem Çözme
14 Evaluating educational materials Evaluating Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Örnek Olay
15 Instructional material development: review Readings and revision Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
16 Term Exams Exam Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Proje / Tasarım, Sözlü Sınav, Performans Değerlendirmesi, Ödev
17 Term Exams Exam Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Sözlü Sınav, Ödev, Proje / Tasarım, Performans Değerlendirmesi


Student Workload - ECTS

Works Number Time (Hour) Workload (Hour)
Course Related Works
Class Time (Exam weeks are excluded) 14 2 28
Out of Class Study (Preliminary Work, Practice) 14 2 28
Assesment Related Works
Homeworks, Projects, Others 1 12 12
Mid-term Exams (Written, Oral, etc.) 1 12 12
Final Exam 1 20 20
Total Workload (Hour) 100
Total Workload / 25 (h) 4,00
ECTS 4 ECTS