GZS424 MIGRATION AND MEDIA

4 ECTS - 3-0 Duration (T+A)- 8. Semester- 3 National Credit

Information

Code GZS424
Name MIGRATION AND MEDIA
Semester 8. Semester
Duration (T+A) 3-0 (T-A) (17 Week)
ECTS 4 ECTS
National Credit 3 National Credit
Teaching Language Türkçe
Level Lisans Dersi
Type Normal
Mode of study Yüz Yüze Öğretim
Catalog Information Coordinator Doç. Dr. ÖZGÜR İLKE ŞANLIER YÜKSEL


Course Goal

In this course, students usually transnational migration and population movements, in particular communications and media of migrants to and from Turkey to Turkey is intended to be knowledgeable about how to interact with practice. In addition, in the context of diaspora and cinema, it is aimed that students can make critical analysis of the production, perception and content of the films by learning conceptual tools and watching examples.

Course Content

In this course, the changing relationships between communication technologies and transnational identities will be explored within the framework of especially neoliberalism, globalization and intensified migration dynamics and cultural flows. Inquiries will be made around the concepts of nation-state, national borders, indirect individual and social interactions, public and public spaces, globalization, cosmopolitanism, transnationalism and diaspora. In addition, the course was designed to examine the visual culture in diaspora cinema with theoretical approaches regarding diaspora and migration studies.

Course Precondition

None

Resources

Ihlamur Öner, G. ve Şirin Öner, A. (2012).Küreselleşme Çağında Göç - Kavramlar Tartışmalar. İstanbul: İletişim. Additional readings for each week are also indicated in the weekly flow.

Notes

Öner, Aslı (2012). Göç Çalışmalarında Temel Kavramlar, Küreselleşme Çağında Göç içinde, der. Gülfer Ihlamur Öner, Aslı Şirin Öner, 13-28. Şenol Sert, Deniz (2012). Uluslararası Göç Yazınında Bütünleyici Bir Kurama Doğru. Küreselleşme Çağında Göç içinde, der. Gülfer Ihlamur Öner, Aslı Şirin Öner, 29-48. Kaya, Ayhan (2015). Euro-Türkler, Kuşaklararası Farklılıklar, İslam ve Entegrasyon Tartışmaları. Göç Araştırmaları Dergisi, 1(19): 44-79. Üstübici, A. (2011). Türkiye’ye Yönelik Kadın Göçü: Seks işçileri ve Ev İçi Hizmetlilerin Kişisel Güvenlik Sorunlarını İlişkilendirmek. Yakar, M. Ve İ. Südaş (2019). Türkiye’de Yabancı Nüfusun Yeni Coğrafyaları, Ege Coğrafya Dergisi 28 (2), 2019, 129-164. Üstübici, A. 2017. Türkiye’de göç politikaların dönüşümü: yasadışılığın uluslararası üretiminden makbul yabancıya? Toplum ve Bilim Dergisi, 140, 106-121. Toplum ve Bilim Dergisi (2017). Göç Özel Sayısı, sayı 140. Hayır, Celal. (2016). Avusturya’da Yaşayan Türkiye Kökenli Göçmenlerin Medya Kullanımı Üzerine Bir İnceleme. İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi - Sayı 42: 1-18. Şahin Kütük, Birsen (2015). HOLLANDA’DA YAŞAYAN TÜRKLERDE KİMLİK VE ULUSÖTESİ MEDYA KULLANIMI. Hacettepe Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Dergisi, 2015 Bahar (22), 203-218. Bozdağ, Çiğdem (2015). Diaspora’dan Türkiye’ye Bakış: Almanya’daki Türklerin Medya Kullanımı Üzerine bir İnceleme. Global Media Journal TR Edition, 6 (11): 144-157. Aksoy, Asu (2007) “Göçmenlik Deneyimine Kozmopolit Perspektiften Bakış”, Kökler ve Yollar: Türkiye’de Göç Süreçleri içinde, İstanbul Bilgi Üniversitesi, ss. 421-443. Van Dijk, Teun (2019) Göç ve Söylem, AVRUPA GÖÇ ÇALIŞMALARINDA NİTEL ARAŞTIRMALAR içinde. Naciye Beril EKŞİOĞLU SARILAR (2018). TÜRK BASININDA, ANAAKIM MEDYADA MÜLTECİ/SIĞINMACI TEMSİLİ. İstanbul Aydın Üniversitesi Dergisi, 10(1): 139-157. Müzeyyen Pandır, İbrahim Efe, Alaaddin F. Paksoy (2015). Türk Basınında Suriyeli Sığınmacı Temsili Üzerine Bir İçerik Analizi. Marmara İletişim Dergisi, 24: 1-26. Yücel, Alev. (2015). BATI AVRUPA’DA TÜRKÇE MEDYA: ALMANYA, FRANSA VE HOLLANDA. Selçuk İletişim, 2015, 8 (4): 244-265. Yaren, Özgür. (2008) Altyazılı Rüyalar. İstanbul: Deki. Yaren, Özgür (2015). “Göçmen Sinemasını Yeniden Düşünmek”, Moment: Hacettepe Üniversitesi İletişim Fakültesi Kültürel Çalışmalar Dergisi, 2(1): 207-223. DELİORMANLI, Ece (2006). FATİH AKIN’IN “AKSANLI” SİNEMASI. Ankara Üniversitesi, Radyo Televizyon Sinema Anabilim Dalı, Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi. Levent, Sıla (2016). ZORUNLU GÖÇE İLİŞKİN BELLEĞİN OLUŞMASINDA FİLMLERİN KATKISI: DEDEMİN İNSANLARI VE BİR TUTAM BAHARAT FİLMLERİNİN ALIMLANMASI, Moment: Hacettepe Üniversitesi İletişim Fakültesi Kültürel Çalışmalar Dergisi, 3(2): 436-466. Zırh, Besim Can (2017). ALEVİ-OLMAYAN BİR ARAŞTIRMACI OLARAK ALEVİLİK ÜZERİNE ÇALIŞMAK: GÖÇ-MEKÂNDA AMA EVDE ÇOK-ALANLI ETNOGRAFİ, Moment: Hacettepe Üniversitesi İletişim Fakültesi Kültürel Çalışmalar Dergisi, 4(1): 52-72. S Kardeş, Ç Banko, B Akman (2017). Sosyal medyada Suriye’li sığınmacılara yönelik algı: bir sözlük değerlendirmesi.. Göç Dergisi 4(2): 185-200. ● Şenel, Burcu (2017). YOLLAR, İKİLEMLER VE DÜŞLER: MÜLTECİ KADINLARDAN DİJİTAL HİKÂYELER. Moment: Hacettepe Üniversitesi İletişim Fakültesi Kültürel Çalışmalar Dergisi, 4(2): 418-435. Kaya, A. “Sicher in Kreuzberg” Berlin’deki Küçük İstanbul: Diyasporada Kimligin Olusumu. İstanbul: Büke, 2000. Greve, M. Almanya’da “Hayali Türkiye”nin Müzigi. İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi, 2003. Kaya, Ayhan (2007). Diasporada Çerkes Kimliğinin Dönüşümü:Değişen siyasal konjonktür karşısında yeniden tanımlanan etnik sınırlar. S. C. Mazlum ve E. Doğan (der.), Sivil Toplum ve Dış Politika: Yeni Sorunlar, Yeni Aktörler. Istanbul: Bağlam Yayınları, 2007: 57-76. Ataman, Bora (2012). Kozmopolitan Hayatlar, Diasporik Kimlikler. İstanbul, Libra.


Course Learning Outcomes

Order Course Learning Outcomes
LO01 Knows the basic concepts and theories about transnational space and migration in the context of media.
LO02 Be able to interpret national, regional and global mobility issues from a critical perspective.
LO03 Be able to evaluate the conceptual framework on migration and mobility from a media-centered perspective.
LO04 Develops an anti-discriminatory attitude aware of ethical values.
LO05 Evaluates media criticism within the framework of social criticism.


Relation with Program Learning Outcome

Order Type Program Learning Outcomes Level
PLO01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Knows the theoretical approaches in the field of media and communication. 3
PLO02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Understands developing news production models and new approaches.
PLO03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Learns the concepts of communication and mass communication systems, especially journalism.
PLO04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal By gaining the ability to communicate effectively, knows the basic dynamics of communication processes.
PLO05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Learns communication models together with sociological, psychological and economic conditions. 5
PLO06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Produces, edits and manages news for all kinds of media (newspaper, magazine, website, radio, television, etc.) organizations
PLO07 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı It deals with events with a professional approach, and tries to solve problems or situations scientifically, taking into account rational reason and knowledge in critical situations. 3
PLO08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Shoots photographs in many photography fields, especially in press photography.(e
PLO09 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı It evaluates the contents of media organizations, identifies existing problems and deficiencies, and takes an active role in eliminating such problems.
PLO10 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Undertakes duties such as press consultant, communication coordinator, communication manager in various institutions and organizations.(eril)
PLO11 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Works in all kinds of national and international media (newspaper, magazine, website, radio, television, etc.) organizations.
PLO12 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Easily grasps new jobs and tasks; easily adapts to new formations and trends in the developing and changing world and professional life. 1
PLO13 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Acquires the ability to produce content suitable for developing new communication technologies.
PLO14 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Gains the ability of empathy to comprehend both individual and social processes. 5
PLO15 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Decision-making becomes self-confident in participating in decision-making processes and assumes responsibility for situations that may arise in such situations.
PLO16 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Along with acquiring the ability to work independently / individually, she can also take part in collective work and is successful in adapting to new environments and groups.(dişil)
PLO17 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik It supports social reconciliation and peace; By acting as an intermediary mechanism in all kinds of conflict situations, it prioritizes the right of communication and tries to resolve the problems in peaceful and humane ways. 5
PLO18 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Reaches the consciousness to synthesize the concepts of society, culture and communication with each other. 4
PLO19 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik The awareness of society and collectivism will be high, as well as being successful in individual life, they will also fulfill their duties in the social system. 3
PLO20 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Gains competence in various branches of science, especially in social and human sciences, and conducts interdisciplinary studies and analyzes such studies. 5


Week Plan

Week Topic Preparation Methods
1 Introduction No preparation required Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
2 Transnational space, immigration, diaspora -1 Öner, Aslı (2012). Göç Çalışmalarında Temel Kavramlar, Küreselleşme Çağında Göç içinde, der. Gülfer Ihlamur Öner, Aslı Şirin Öner, 13-28. ● Şenol Sert, Deniz (2012). Uluslararası Göç Yazınında Bütünleyici Bir Kurama Doğru. Küreselleşme Çağında Göç içinde, der. Gülfer Ihlamur Öner, Aslı Şirin Öner, 29-48. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
3 Transnational space, immigration, diaspora - 2 Continues from 2nd week reading materials Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
4 Turkey: Migrants and refugees ● Kaya, Ayhan (2015). Euro-Türkler, Kuşaklararası Farklılıklar, İslam ve Entegrasyon Tartışmaları. Göç Araştırmaları Dergisi, 1(19): 44-79. ● Üstübici, A. (2011). Türkiye’ye Yönelik Kadın Göçü: Seks işçileri ve Ev İçi Hizmetlilerin Kişisel Güvenlik Sorunlarını İlişkilendirmek. http://www.umut.org.tr/Upload/Document/document_AYSEN%20 USTUBICI.doc, 03.03.2017. ● Yakar, M. Ve İ. Südaş (2019). Türkiye’de Yabancı Nüfusun Yeni Coğrafyaları, Ege Coğrafya Dergisi 28 (2), 2019, 129-164. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5 Turkish Migration Regime ● Üstübici, A. 2017. Türkiye’de göç politikaların dönüşümü: yasadışılığın uluslararası üretiminden makbul yabancıya? Toplum ve Bilim Dergisi, 140, 106-121. ● Toplum ve Bilim Dergisi (2017). Göç Özel Sayısı, sayı 140. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
6 Transnational Media ● Hayır, Celal. (2016). Avusturya’da Yaşayan Türkiye Kökenli Göçmenlerin Medya Kullanımı Üzerine Bir İnceleme. İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi - Sayı 42: 1-18. ● Şahin Kütük, Birsen (2015). HOLLANDA’DA YAŞAYAN TÜRKLERDE KİMLİK VE ULUSÖTESİ MEDYA KULLANIMI. Hacettepe Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Dergisi, 2015 Bahar (22), 203-218. ● Bozdağ, Çiğdem (2015). Diaspora’dan Türkiye’ye Bakış: Almanya’daki Türklerin Medya Kullanımı Üzerine bir İnceleme. Global Media Journal TR Edition, 6 (11): 144-157. ● Şanlıer Yüksel, İlke (2008). ""Türkiye'den Amerika Birleşik Devletleri'ne Göç Eden Birinci Kuşak Göçmenlerin Yararlandığı Kitle İletişim Ortamlarının Ulusaşırı Kimlik Dönüşümüne Etkileri"", Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İletişim ABD, Yayınlanmış Doktora Tezi. ● Aksoy, Asu (2007) “Göçmenlik Deneyimine Kozmopolit Perspektiften Bakış”, Kökler ve Yollar: Türkiye’de Göç Süreçleri içinde, İstanbul Bilgi Üniversitesi, ss. 421-443 Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
7 Immigrant representations in the media ● Van Dijk, Teun (2019) Göç ve Söylem, AVRUPA GÖÇ ÇALIŞMALARINDA NİTEL ARAŞTIRMALAR içinde ● Naciye Beril EKŞİOĞLU SARILAR (2018). TÜRK BASININDA, ANAAKIM MEDYADA MÜLTECİ/SIĞINMACI TEMSİLİ. İstanbul Aydın Üniversitesi Dergisi, 10(1): 139-157. ● Müzeyyen Pandır, İbrahim Efe, Alaaddin F. Paksoy (2015). Türk Basınında Suriyeli Sığınmacı Temsili Üzerine Bir İçerik Analizi. Marmara İletişim Dergisi, 24: 1-26. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
8 Mid-Term Exam Study of course material Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Immigrants' media ● Yücel, Alev. (2015). BATI AVRUPA’DA TÜRKÇE MEDYA: ALMANYA, FRANSA VE HOLLANDA. Selçuk İletişim, 2015, 8 (4): 244-265 Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
10 Transnational cinema, diasporic cinema, accented cinema ● Yaren, Özgür. (2008) Altyazılı Rüyalar. İstanbul: Deki. ● Yaren, Özgür (2015). “Göçmen Sinemasını Yeniden Düşünmek”, Moment: Hacettepe Üniversitesi İletişim Fakültesi Kültürel Çalışmalar Dergisi, 2(1): 207-223. ● DELİORMANLI, Ece (2006). FATİH AKIN’IN “AKSANLI” SİNEMASI. Ankara Üniversitesi, Radyo Televizyon Sinema Anabilim Dalı, Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
11 Migration and space ● Levent, Sıla (2016). ZORUNLU GÖÇE İLİŞKİN BELLEĞİN OLUŞMASINDA FİLMLERİN KATKISI: DEDEMİN İNSANLARI VE BİR TUTAM BAHARAT FİLMLERİNİN ALIMLANMASI, Moment: Hacettepe Üniversitesi İletişim Fakültesi Kültürel Çalışmalar Dergisi, 3(2): 436-466. ● Zırh, Besim Can (2017). ALEVİ-OLMAYAN BİR ARAŞTIRMACI OLARAK ALEVİLİK ÜZERİNE ÇALIŞMAK: GÖÇ-MEKÂNDA AMA EVDE ÇOK-ALANLI ETNOGRAFİ, Moment: Hacettepe Üniversitesi İletişim Fakültesi Kültürel Çalışmalar Dergisi, 4(1): 52-72. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
12 Mobility, migration and digital media ● S Kardeş, Ç Banko, B Akman (2017). Sosyal medyada Suriye’li sığınmacılara yönelik algı: bir sözlük değerlendirmesi.. Göç Dergisi 4(2): 185-200. ● Şenel, Burcu (2017). YOLLAR, İKİLEMLER VE DÜŞLER: MÜLTECİ KADINLARDAN DİJİTAL HİKÂYELER. Moment: Hacettepe Üniversitesi İletişim Fakültesi Kültürel Çalışmalar Dergisi, 4(2): 418-435. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
13 Music as a mean of communication ● Kaya, A. “Sicher in Kreuzberg” Berlin’deki Küçük İstanbul: Diyasporada Kimligin Olusumu. İstanbul: Büke, 2000. ● Greve, M. Almanya’da “Hayali Türkiye”nin Müzigi. İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi, 2003. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
14 Migration and identity debates ● Kaya, Ayhan (2007). Diasporada Çerkes Kimliğinin Dönüşümü:Değişen siyasal konjonktür karşısında yeniden tanımlanan etnik sınırlar. S. C. Mazlum ve E. Doğan (der.), Sivil Toplum ve Dış Politika: Yeni Sorunlar, Yeni Aktörler. Istanbul: Bağlam Yayınları, 2007: 57-76 ● Ataman, Bora (2012). Kozmopolitan Hayatlar, Diasporik Kimlikler. İstanbul, Libra. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
15 General review Reading Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
16 Final Exams Reading Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Final Exams Reading Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Student Workload - ECTS

Works Number Time (Hour) Workload (Hour)
Course Related Works
Class Time (Exam weeks are excluded) 14 3 42
Out of Class Study (Preliminary Work, Practice) 14 3 42
Assesment Related Works
Homeworks, Projects, Others 0 0 0
Mid-term Exams (Written, Oral, etc.) 1 7 7
Final Exam 1 18 18
Total Workload (Hour) 109
Total Workload / 25 (h) 4,36
ECTS 4 ECTS