ICM319 Surveying

5 ECTS - 2-2 Duration (T+A)- 5. Semester- 3 National Credit

Information

Code ICM319
Name Surveying
Semester 5. Semester
Duration (T+A) 2-2 (T-A) (17 Week)
ECTS 5 ECTS
National Credit 3 National Credit
Teaching Language Türkçe
Level Lisans Dersi
Type Normal
Mode of study Yüz Yüze Öğretim
Catalog Information Coordinator Dr. Öğr. Üyesi TUNÇ ASLAN TÜLÜCÜ


Course Goal

To explain the phases of interior architecture and bureaucratic procedures to survey venues.

Course Content

Surveying: Definition and objectives of the work of different scales; Survey and Scale Techniques: Photo and sketch preparation, horizontal distance measurement, Taking notes on paper transfer of the taken measurements, Survey drawing technique; Survey application: determination of the issue or place with the help of photos, Horizontal measurement, evaluations of the stages of transferring onto paper, the preparation of cross-sectional and front sketch, Height measurement techniques, preparing the monument certificate of registration.

Course Precondition

No prerequisites

Resources

* ÇETİNTAŞ, S. (1946). Türk Mimari Anıtları, Osmanlı Devri, Bursa'da İlk Eserler, Eski Eserler ve Müzeler Umum Müdürlüğü Rölöve Bürosu Yayınları, İTÜ Mimarlık Fakültesi Arşivi, İstanbul. * MÜLLER-WIENER, W. (2001). İstanbul'un Tarihsel Topoğrafyası, ISBN: 978975080158X, İstanbul. * ULUENGİN, B. (2002). Rölöve, YEM Yayınları, ISBN: 9789758599224, İstanbul. * ELDEM, S. H. (1955). Türk Evi Plan Tipleri, İstanbul Teknik Üniversitesi Mimarlık Fakültesi Yayınları, İstanbul. * AKOZAN, F. (1977). Türkiye'de Tarihi Anıtları Koruma Teşkilatı ve Kanunlar, Devlet Güzel Sanatlar Akademisi Yayını, TBMM Kütüphanesi (73002848), İstanbul. * CANSEVER, T. (1997). Kubbeyi Yere Koymamak, İz Yayıncılık, ISBN: 9789753552181, İstanbul. * CANSEVER, T. (1997). Kubbeyi Yere Koymamak, İz Yayıncılık, ISBN: 9789753552181, İstanbul. * BEKTAŞ, C. (2001). Koruma Onarım, Literatür Yayınları, ISBN: 9789799758431358, İstanbul. * ELDEM, S. H. (1994). Boğaziçi Yalıları I-II (Rumeli ve Anadolu Yakası), Vehbi Koç Vakfı, ISBN: 7989686959017, İstanbul. * AHUNBAY, Z. (1996). Tarihi Çevre Koruma ve Restorasyon, YEM Yayınları, ISBN: 9789757438383, İstanbul. * GÜNAY, R. (1998). Türk Ev Geleneği ve Safranbolu Evleri, Yapı-Endüstri Merkezi Yayınları, ISBN: 9789757438669, İstanbul. * KUBAN, D. (2000). Tarihi Çevre Korumanın Mimarlık Boyutu, Yapı-Endüstri Merkezi Yayınları, ISBN: 9789757438960, İstanbul. * ULUENGİN, B., ULUENGİN, F., ULUENGİN, M. B., (2001). Osmanlı Anıt Mimarisinde Klasik Yapı Detayları, Yapı-Endüstri Merkezi Yayınları, ISBN: 9789758599100, İstanbul. * GÜNAY, R. (2002). Ahşap Yapılar Sorunları ve Çözüm Yolları, Birsen Yayınevi, ISBN: 9789755112863, İstanbul. * ÖDEKAN, A. (2004). Yazıları ve Rölöveleriyle Sedat Çetintaş, İtü Yayınevi, ISBN: 9789755612521, İstanbul. * AKIN, N. (2001). Balkanlarda Osmanlı Dönemi Konutları, Literatür Yayıncılık, ISBN: 9789758431048, İstanbul. * MADRAN, E., ÖZGÖNÜL, N. (2005). Kültürel ve Doğal Değerlerin Korunması, TMMOB Mimarlar Odası, ISBN: 9789753958277, İstanbul.

Notes

Related internet resources


Course Learning Outcomes

Order Course Learning Outcomes
LO01 Comprehends the concept of survey; measurement in interior design.
LO02 Uses the traditional, electronic, optical tools and equipment in measuring and applies the measurement techniques.
LO03 Applies the measurements taken in converting into plan-section-view scale drawings.
LO04 Demonstrates drawing and presentation techniques in survey studies of various scales (Plan-section-view).
LO05 Prepares projects by doing measurements in current structures.
LO06 Draws the survey project by making measurements in historical buildings.


Relation with Program Learning Outcome

Order Type Program Learning Outcomes Level
PLO01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Have knowledge of concepts, discussions and developments in the field of interior architecture
PLO02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Be aware of the universal, social and environmental impacts of interior architectural design and applications; become aware of sustainable development, innovation and entrepreneurship. 4
PLO03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Have information on project and construction site management and practices, employee health, environment and occupational safety. 5
PLO04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Have basic design, history and technical knowledge to apply the interior architecture profession.
PLO05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Be aware of the legal consequences of interior architectural practices.
PLO06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Can present the design with visual elements and write a report on the subject when necessary. 4
PLO07 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Evaluate the analyses, findings, results and suggestions of a professional idea or an architectural project.
PLO08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Gain the ability to create and apply contemporary, creative and aesthetic design proposals within the framework of aesthetic values ​​and user needs, under realistic physical, social and economic constraints.
PLO09 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı It can act with a designer's understanding at all stages of projects in the field of interior architecture, from design to implementation; can choose and effectively use modern tools, techniques and technologies related to project design, design, drawing, software and application to be used in this process.
PLO10 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Gains the ability to analyze the collected data, synthesize different information and ideas, interpret the results obtained and use them in the interior design process.
PLO11 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Gains the ability to be sensitive to the interiors and built environments we live in, and to identify the problems and needs in these spaces with a critical and rational point of view.
PLO12 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Within the framework of lifelong learning, they gain the ability to develop themselves in scientific, social, cultural and sports fields.
PLO13 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Have the ability to work individually and use priority. 4
PLO14 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Can follow professional literature and other international developments in interior architecture.
PLO15 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Gains the ability to follow the developments in science and technology in the subjects required by the field of Interior Architecture and to constantly renew herself in line with these developments.
PLO16 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Have the professional, scientific and ethical responsibility competence that concerns the interior architecture profession.
PLO17 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Be able to search for controversial conceptual resources in the field of Interior Architecture, search databases and other information resources.
PLO18 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Can work as a team, can work effectively as a team in multi-disciplinary areas, have the ability to communicate and take responsibility. 5
PLO19 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Have the ability to communicate effectively in Turkish orally and in writing.
PLO20 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Can use the theoretical, methodological and applied knowledge in the professional field together to develop interior design proposals and applications.


Week Plan

Week Topic Preparation Methods
1 Surveying: Definition of areas, the importance of the internal architecture, the basic concepts. Research on the subject Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması
2 Survey and measurement techniques, tools. Research on the subject Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması
3 Photos and sketch preparation, study of different scales. Research on the subject Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması
4 Horizontal distance measurement, transferring measurements onto paper. Research on the subject Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması
5 Taking dome-vault-height measurements. Research on the subject Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması
6 Drawing of section and internal facades. Research on the subject Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması
7 Measuring featured ceilings, transferring to the plan, impression techniques. Research on the subject Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması
8 Mid-Term Exam Midterm homework preparation Ölçme Yöntemleri:
Ödev, Proje / Tasarım, Performans Değerlendirmesi
9 Stairs, circular and round objects, measuring the transfer plan, demonstration techniques. Research on the subject Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması, Bireysel Çalışma
10 Arch types, types of masonry, drawings. Research on the subject Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması, Bireysel Çalışma
11 Measurement of the width and height of the eaves of the chimney, roof pitch, transferring to the plan. Research on the subject Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması, Bireysel Çalışma
12 Display techniques, types of domes and vaults, drawings. Research on the subject Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması, Bireysel Çalışma
13 Taking measurements of the details, detail drawing techniques. Research on the subject Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması, Bireysel Çalışma
14 Measurement and transfer of features of decoration onto paper. Research on the subject Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma
15 General evaluation. Project deficiencies completion Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması, Bireysel Çalışma
16 Term Exams Term homework preparation Ölçme Yöntemleri:
Proje / Tasarım, Performans Değerlendirmesi
17 Term Exams Term homework preparation Ölçme Yöntemleri:
Proje / Tasarım, Performans Değerlendirmesi


Student Workload - ECTS

Works Number Time (Hour) Workload (Hour)
Course Related Works
Class Time (Exam weeks are excluded) 14 4 56
Out of Class Study (Preliminary Work, Practice) 14 3 42
Assesment Related Works
Homeworks, Projects, Others 1 3 3
Mid-term Exams (Written, Oral, etc.) 1 8 8
Final Exam 1 16 16
Total Workload (Hour) 125
Total Workload / 25 (h) 5,00
ECTS 5 ECTS